Alweer tijd voor winterbanden

Twee jaar geleden brachten wij op de Kritische Belegger Michelin SA onder de aandacht in het artikel Tijd voor winterbanden. De koers is sindsdien opgelopen met bijna 80% van € 43,99 naar € 79,05. Aangezien het weer tijd is voor winterbanden is het misschien interessant om eens een Amerikaanse concurrent te bekijken: Goodyear Tire & Rubber Company.

De Goodyear Tire & Rubber Company (NYSE: GT) is een Noord-Amerikaanse fabrikant van rubberen banden en gerelateerde producten. Het bedrijf ontwikkelt en produceert banden voor vrijwel ieder denkbaar voertuig (inclusief vliegtuigen en moon buggy’s), en exploiteert daarnaast 1.300 tire and auto service center outlets. Goodyear was lange tijd actief in de Formule 1 en is één van de meest herkenbare merken ter wereld. Het bedrijf biedt z’n producten onder verschillende namen aan waarvan Goodyear, Dunlop, Kelly, Debica, Sava, en Fulda de bekendste zijn. Goodyear is de nummer 1 producent binnen de VS, en de nummer 3 wereldwijd. Het bedrijf werd in 1898 opgestart in het plaatsje Akron, Ohio, en heeft inmiddels duizenden patenten op z’n naam staan, waaronder de zeer succesvolle tubeless tire (buitenband zonder binnenband). De 70.000 werknemers van Goodyear noteerden in FY2012 een omzet van USD 21 miljard, en het bedrijf wordt momenteel (20/11) op de Nasdaq verhandeld voor USD 21,60 per aandeel.

Bedrijfsresultaten Goodyear
Bedrijfsresultaten Goodyear

Bron: Bloomberg

Z’n gedrevenheid koste zes van z’n kinderen het leven, en liet z’n familie berooid achter met een voor die tijd astronomische schuld van USD 200.000. Maar dankzij Charles Goodyear beschikt de wereld sinds 1840 over weatherproof rubber, heeft het goedje inmiddels vele duizenden industriële toepassingen, en telt de wereld op elke twee inwoners één rubberboom. Zoals wellicht bekend wordt onbewerkt rubber bij vrieskou ontzettend hard, om vervolgens bij zomerse temperaturen als stroop over het wegdek te vloeien (kauwgom is hier een goed voorbeeld van). Dankzij een speciaal verhittingsproces gecombineerd met zwavel wist Goodyear het ‘rauwe’ rubber een soort uniformiteit (weersbestendigheid) te geven waar we met z’n allen dankbaar gebruik van maken. De goede man heeft er geen cent mee verdiend, maar dankzij de naar hem vernoemde bandenfabrikant blijft zijn naam voortbestaan.

De Noord-Amerikaanse Goodyear Tire & Rubber Company werd in 1898 opgestart door Frank Sieberling in het plaatsje Akron, Ohio. Naast de keuze van de bedrijfsnaam was Sieberling ook verantwoordelijk voor het iconische ‘gevleugelde voetje’ dat al meer dan 100 jaar als logo dient. Volgens overlevering werd dit geinspireerd door een beeldje van de Griekse god Hermes (of de Romeinse Mercurius) dat bij de familie Sieberling als trap-ornament diende. Wat betreft timing was 1898 een prima jaar om een bandenfabriek op te starten. Het fietsen bereikte in die jaren wereldwijd een hoogtepunt en niet geheel onbelangrijk deden de eerste paardloze rijtuigen hun intrede. Net als bij concurrenten en tijdgenoten Firestone, General (eveneens uit Akron, Ohio) en het Franse Michelin liep de ontwikkeling van Goodyear parallel met de ontwikkeling van de auto, en zou het deze op vele manieren beïnvloeden. Goodyear zou begin 20e eeuw nog vele patenten op de markt brengen die een verdere ontwikkeling van de auto mogelijk maakten. De eerste tubeless tire voor auto’s (buitenband zonder binnenband), de eerste all weather banden met profiel, en de eerste luchtbanden voor vliegtuigen zijn slechts enkele voorbeelden. Met name de makkelijk te verwisselen tubeless tire was van meet af aan een succes en is vandaag de dag nog altijd de norm.

De zaken verliepen zo voorspoedig dat Goodyear zich in 1927 de grootste banden- en rubberfabrikant ter wereld mocht noemen, en onder tickersymbol GT aan de NYSE werd genoteerd. De ‘grootste’ is het bedrijf al geruime tijd niet meer, maar Goodyear staat nog altijd in de mondiale top 3 en is de enige noemenswaardige Amerikaanse fabrikant die is overgebleven.

Firestone werd in 1988 door het Japanse Bridgestone overgenomen (sindsdien de grootste ter wereld), en General Tyres is sinds enkele jaren in het bezit van het Duitse Continental AG. In 2012 ‘verhuisde’ Goodyear van de NYSE naar de Nasdaq. Naast de fabricage van rubberen banden voor vrijwel alles wat rijdt, vergaarde het bedrijf ook enige roem met het bouwen van luchtschepen. In 1924 zag Goodyear kans om de patenten van het Duitse Zeppelin aan te kopen en met de vergaarde kennis kon het bedrijf beginnen aan de bouw van het eerste Amerikaanse rigide luchtschip. Deze eerste blimp (zoals de schepen in de VS worden genoemd) werd in opdracht van de marine ontwikkeld, en was een groot succes. Met name tijdens de Tweede Wereldoorlog deed Goodyear goede zaken en had de Amerikaanse marine enkele honderden blimps als verkenners rondvliegen. De Goodyear luchtschepen bestaan nog steeds, maar de vloot is inmiddels geslonken tot drie. De schepen worden nu voor commerciële doeleinden verhuurd, met als bijkomend voordeel dat ze een zeer succesvol reclamebord voor het bedrijf zijn. Volgens sommigen te succesvol. De Goodyear blimp is in de VS zoʼn iconische verschijning geworden bij grote (sport)evenementen dat je bijna zou vergeten dat het hier om een bedrijf gaat dat graag banden wil verkopen.

Gooodyear zeppelin
Gooodyear zeppelin

En ook de banden van Goodyear doen het heel aardig op hoogte. Naast een succesvolle samenwerking met verschillende vliegtuigfabrikanten en luchtvaartmaatschappijen heeft het bedrijf ook connecties met NASA, en waren de Goodyear banden in 1970 (Apollo 14) de eerste banden op de maan.

Ook in de motorsport is Goodyear al meer dan 100 jaar een begrip. De eerste race banden werden al in 1901 aan Henry Ford verkocht, en het bedrijf was lange tijd ʻhofleverancierʼ voor de Formule 1. Na vele succesvolle jaren (het merk heeft meer kampioenschappen op zʼn naam staan dan welk merk dan ook) stapte Goodyear in 1998 uit de Formule 1 en is nu enkel nog actief in het Amerikaanse NASCAR circuit.

Het productieproces:

De ontwikkeling, fabricage en verkoop van de verschillende soorten banden wordt verdeeld in vier segmenten: North America (46% van de jaarlijkse omzet), EMEA (33%), Latin America (10%), en Asia Pacific (11%). Het gros van de R&D (research and development) vindt plaats in de VS.

Goodyear levert zowel aan fabrikanten als particulieren. Als zogeheten original equipment manufacturer (OEM) heeft Goodyear contracten met vrijwel alle grote autofabrikanten voor de levering van banden voor alle nieuwe modellen. Deze OEM business is jaarlijks goed voor 20% –

30% van de omzet. De overige omzet wordt behaald uit de verkoop van zogeheten replacement parts, ofwel de verkoop van losse banden aan bedrijven of particulieren. Deze verkoop vindt of plaats in de 1.300 Goodyear tire and auto service center outlets die het bedrijf wereldwijd exploiteert, of via geselecteerde dealers. Naast de verkoop van banden worden in deze tire centers reparaties aan voertuigen uitgevoerd alsmede het retreading van banden. Dit laatste betekent dat er een nieuwe profiellaag wordt aangebracht op een oude band. Dit is met name bij het Amerikaanse vrachtverkeer een populaire manier om wat dollars te besparen. Omdat deze retreads niet altijd even goed blijven zitten ziet men in de VS enorm veel stukken rubber langs de snelweg liggen.

Naast merken als Goodyear, Kelly, Debica en Kelly heeft Goodyear sinds 1999 ook de beschikking over het bekende Britse merk Dunlop Tyres. Dunlop is voor 75% in handen van Goodyear en de Amerikanen mogen het merk in Noord-Amerika, Europa en Australië voeren.

De overige 25% is in handen van het Japanse Sumitomo Rubber Industries.

Goodyear markten
Goodyear markten

De Noord-Amerikaanse Goodyear Tire & Rubber Company presenteerde onlangs z’n cijfers voor het derde kwartaal (t/m 30/9) FY2013, en deze waren beter dan verwacht. Met USD 5 miljard lag de omzet weliswaar een klein 0.5 miljard lager dan een jaar geleden, maar dankzij lagere materiaalkosten en een gunstige price/mix ratio kwam de EBIT (operationele winst) 24% hoger uit op USD 431 miljoen. Met name de Noord-Amerikaanse divisie presteerde uitstekend met een EBIT van USD 161 miljoen. Deze divisie boekte in 2009 nog verliezen van meer dan USD 400 miljoen, maar dankzij grondige herstructureringen was er vorig jaar al een record verdienste van USD 514 miljoen te noteren. En het ziet ernaar uit dat deze stijgende lijn zich de komende jaren zal voortzetten. Naast Noord-Amerika zagen ook de overige divisies hun omzet stijgen. Als gevolg heeft Goodyear z’n verwachtingen voor FY2013 naar boven bijgesteld en is een EBIT van USD 1,5 miljard volgens het management aannemelijk. T/m 2016 verwacht het bedrijf dat de operationele winst jaarlijks met 10% – 15% zal toenemen.

Het bedrijf heeft inmiddels de beschikking over een cashflow van USD 3,8 miljard die onder andere zal worden gebruikt om aandelen terug te kopen (USD 100 miljoen) en per Q4 FY2013 een kwartaaldividend van USD 0,05 per aandeel in te stellen. Daarnaast verwacht het bedrijf de komende jaren flink wat schulden af te lossen. Alles bij elkaar een hoop goed nieuws voor de aandeelhouders.

Maar ook voor nieuwe beleggers is dit een prima moment om in te stappen. Sinds de positieve cijfers van Q2 zit het aandeel flink in de lift, met een stijging van 50% in 5 maanden. Maar in afwachting van de cijfers voor Q3 vond er in oktober een lichte daling plaats. Voorspellingen die het management eerder had gedaan werden door sommige analisten (Deutsche Bank, Bloomberg) in twijfel getrokken, en als gevolg dachten vele beleggers dat dit het moment was om uit te stappen. Maar de recente cijfers bewijzen hun ongelijk. Het aandeel is momenteel voor een paar dollar minder verkrijgbaar, maar alles wijst erop dat Goodyear de komende jaren uitstekend zal presteren.

Als OEM (original equipment manufacturer) is Goodyear natuurlijk deels afhankelijk van de ontwikkelingen in de autoindustrie, en dus van de economische ontwikkelingen wereldwijd. Maar het bedrijf heeft een aantal onderdelen die redelijk crisis-ongevoelig zijn. 80% van de omzet is afkomstig uit de verkoop van replacement parts, met andere woorden nieuwe banden voor bestaande voertuigen (auto, trucks, tractors, vliegtuigen, etc). En recessie of niet, deze voertuigen moeten blijven rijden en vliegen. Daarnaast heeft Goodyear een baanbrekende R&D divisie, de beschikking over duizenden patenten, en zeer innovatieve producten. En dit zijn essentiële kwaliteiten om in economisch zware tijden te blijven groeien. Goodyear Tire & Rubber Company wordt momenteel op de Nasdaq voor USD 21,43 per aandeel verhandeld.

Dit artikel is tot stond gekomen door samenwerking met mijn collega Peter Havik van de Beleggersnieuwsbrief. Beleggersnieuwsbrief.nl is een innovatieve website in Nederland die financiële informatie verstrekt aan beleggers die interesse hebben in beleggen op de lange termijn.

drs. Maurice Essers (linkedin) Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer

De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben een positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.