Alphabet investeert in groei

Na de presentatie van de eerstekwartaalcijfers in april duikelde het aandeel Alphabet 4,7% op de beurs. Waren die echt zo slecht?

De omzet van Alphabet steeg in het eerste kwartaal met 26 procent naar 31,15 miljard dollar. Tegen constante wisselkoersen was dat een stijging van 23 procent. Na het wegfilteren van een nieuwe boekhoudregel waardoor ondernemingen de niet-gerealiseerde min- en meerwaarden op beleggingen moeten opnemen kwam de winst uit op 7 miljard dollar of 9,93 dollar per aandeel, 64 cent beter dan verwacht. De meerwaarde ter grootte van krap 2,3 miljard dollar, werd gerealiseerd op het taxiplatform Uber.

Waar waren beleggers dan teleurgesteld over? Nou, dat was het feit dat de TAC, de traffic acquisition costs, harder stegen dan verwacht. Dit zijn de kosten om bijvoorbeeld mensen die in bezit zijn van een iPhone naar de zoekmachine van Google te krijgen. Zo ontvangt Apple volgens beurshuis Bernstein jaarlijks 3 miljard dollar van Alphabet. Deze TAC namen met 35 procent toe van 4,63 miljard dollar naar 6,29 miljard dollar. Afgezet tegen de advertentie-inkomsten stegen ze van 21,6 naar 23,65 procent. Kort gezegd komt het erop neer dat de marges weliswaar iets dalen, maar zolang dat in absolute bedragen meer oplevert…

Veel harder stegen de andere uitgaven voor bijvoorbeeld het bouwen van nieuwe datacentra, het leggen van onderzeese internetkabels en de aanschaf van een nieuw hoofdkantoor. Deze verdrievoudigden naar 7,7 miljard dollar. Daardoor daalde de operationele marge van 27 naar 22 procent. Maar laten we eerlijk zijn, heet dat niet investeren in groei? Datzelfde geldt voor de uitgaven aan de ‘Other Bets’ zoals bijvoorbeeld Waymo, het project voor de zelfrijdende auto’s of de investeringen in Nest, de slimme thermostaat voor thuis. Middels Verily, het voormalige Google Life Science, probeert men toegang te krijgen tot de markt van gezondheidsverzekeringen.

Data is kennis is macht en dat betekent veel inkomsten voor Alphabet. Zolang de advertentiemotor bij Alphabet per saldo op volle toeren draait zijn dergelijke investeringen prima. Alphabet gaat daar onverstoorbaar mee door getuige de nieuwsfeiten van de laatste maanden. Zo lazen we twee weken geleden dat Alphabet 70 hectare grond in Noord-Holland heeft gekocht om hier in de toekomst mogelijk een datacenter te bouwen. Recent kocht men ook al land in Denemarken, Luxemburg en Zweden en maakte Google bekend het datacenter in de Groningse Eemshaven voor 500 miljoen euro uit te breiden.

Ook zet YouTube Music zet de aanval op Spotify in. Muziekstreamingdiensten zijn hot en daar wil Alphabet van profiteren. Met YouTube Music kan de abonnee niet alleen naar de officiële nummers en platen luisteren, maar ook naar de rest van de YouTube catalogus met liveoptredens, remixes en playlists. Nu heeft Google al eerder pogingen ondernomen om zo’n streamingdienst van de grond te krijgen. Met Google Play Music heeft men een platform waarop 40 miljoen nummers staan. Maar met YouTube heeft Alphabet een belangrijkere troef in handen. Van de top 100 meest bekeken video’s zijn er slechts 6 geen muziekclip. YouTube heeft intussen 1,9 miljard actieve gebruikers die maandelijks minstens één keer naar video’s kijken. Er wordt iedere minuut voor 400 uur aan beeldmateriaal ge-uploadt.

Het succes van YouTube lokt echter ook tegenacties uit. Zo maakte Instagram, eigendom van Facebook, bekend met Instagram-tv te komen. Video’s mogen bij Instagram maar één minuut lang zijn, maar bij Instagram-tv (IGTV) kan dat wel één uur zijn. De aanval op YouTube is hiermee ingezet net als de strijd om populaire vloggers en e-sporters die miljoenen kijkers trekken. Voorlopig heeft Google echter de beste kaarten in handen.

Alphabet is onlangs een strategisch samenwerkingsverband aangegaan met JD.com, een van de grootste internetwinkels van China. Via het platform van JD.com kunnen bedrijven hun producten aanbieden aan consumenten. In ruil voor een investering van 550 miljoen dollar verwerft Alphabet omgerekend een belang van bijna 1 procent in JD.com. De win-win situatie zit ‘m erin dat JD.com producten zal aanbieden via Google Shopping en dat de techinfrastructuur van bezorging van producten met robots en drones verder ontwikkeld wordt. En, last but not least levert het Alphabet weer veel nieuwe data op.

In Frankrijk heeft Alphabet een soortgelijke samenwerking aangekondigd. Begin volgend jaar wil Carrefour zijn klanten een nieuwe boodschappen-ervaring bieden. Dit moet met behulp van de intelligente software Google Assistant, de slimme luidspreker Google Home en Google shopping gebeuren. Het is nog even afwachten hoe het precies vorm zal krijgen. Wel laat Carrefour vast de onlinekantoorsoftware van Google door zijn 160.000 werknemers in gebruik nemen.

De netto cash positie bedraagt 97,5 miljard dollar. In 2017 werd een omzet van 89,2 miljard dollar behaald. Voor dit jaar wordt door analisten op een omzet van 108,5 miljard gerekend. De verwachte koerswinstverhouding bedraagt 26 en de verhouding van de koers ten opzichte van de vrije kasstroom 19,74. Voor een bedrijf dat zo hard groeit en in mindere tijden op een flinke cashbuffer kan leunen lijkt me dat niets te veel. Het aandeel blijft wat mij dan ook koopwaardig.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Alphabet in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.