Het ziet er naar uit, dat het uiteindelijk in de maand september gaat gebeuren. Mogelijk op 18 of 19 september zal het Chinese Alibaba in New York een beursnotering krijgen. Naar het zich laat aanzien vindt de IPO, the initial public offering, plaats op donderdag 18 september. Dan wordt de prijs van het nieuwe aandeel vastgesteld, dat de dag daarop verhandeld gaat worden.
Volgens de Wall Street Journal zijn nagenoeg alle vragen van de Amerikaanse toezichthouder, de US Securities and Exchange Commission, naar tevredenheid beantwoord. Dat zou kunnen betekenen, dat eigenaar Jack Ma op 8 september met een twee weken durende road show door de VS gaat trekken om beleggers te interesseren voor het aandeel Alibaba.
De interesse zal zondermeer groot zijn. Het bedrijf exploiteert twee online platforms voor de Chinese consument. Die kan daar zijn transacties afhandelen met zijn laptop, maar ook met behulp van zijn smartphone. Er zijn naar schatting 500 miljoen smartphones in China en daarmee is de markt voor Alibaba immens. De cijfers zijn er dan ook naar. In 2013 noteerde het bedrijf transacties ter waarde van $ 248 miljard. Dat is meer dan Amerikaanse concurrenten als Amazon.com en Ebay gezamenlijk konden noteren.
En de groei zit er ook in 2014 nog goed in. Mocht het bedrijf aan het einde van het eerste kwartaal maandelijks 163 miljoen mobiele bezoekers verwelkomen, aan het einde van het 2de kwartaal was dat aantal opgelopen tot 188 miljoen maandelijkse bezoekers. De mobiele bezoeker wint ook razendsnel aan belang voor Jack Ma en zijn aandeelhouders. Nog maar een jaar geleden bedroegen mobiele transacties slechts 12% van het totaal aantal transacties. Nu is dat met 32,8% bijna verdrievoudigd.
Er zijn nog andere cijfers, die de groei van Alibaba onderstrepen en in het juiste perspectief zetten. Beide genoemde platforms genereerden afgelopen jaar in totaal 6,1 miljard pakjes en dat was meer dan de helft van alle pakjesbestellingen in heel China. De uitkomsten over het tweede kwartaal 2014 onderstrepen nogmaals de omvang en de dynamiek van Alibaba. Dankzij de groeiende inbreng van de smartphone nam de omzet toe met 46% naar een bedrag $ 2,6 miljard. Het operationeel inkomen steeg met 42% en kwam uit op bedrag van $ 1,1 miljard en dat is 42% hoger dan het gezamenlijk operationeel inkomen van de genoemde Amerikaanse concurrenten. Die winstgroei is enigszins gekleurd, omdat een belangrijk deel komt uit deelnemingen in bedrijven als UCWeb Inc en OneTouch.
Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen te plaatsten. Ondanks de soms verblindend mooie cijfers, staat de marge bij Alibaba onder druk. In het tweede kwartaal is die gedaald van 56% naar 54%. Dat is wel weer duizelingwekkend hoog vergeleken bij de marges van genoemde concurrentie. Die bedragen respectievelijk 5,7% en 26,7%. Het bedrijf investeert driftig in zijn marketing en in overnames om zo het bereik van zijn dienstverlening te vergroten, maar ook om concurrenten als het snelgroeiende Tencent Holding uit Hong Kong van het lijf te houden. Er is immers nog een wereld te winnen. Het aantal Chinese Internetgebruikers bedraagt op dit momenteel 632 miljoen en dat kan in 2015 nog oplopen naar 850 miljoen.
Naar verwachting zal de IPO $ 20 miljard opbrengen voor Jack Ma en de belangrijkste aandeelhouders. Daarmee wordt het de grootste IPO in de geschiedenis van de VS. Alibaba overtreft daarmee de IPO van Visa, die in 2008 een waarde had van $ 19,5 miljard. Om de IPO tot een succes te maken zal Jack Ma er wel in moeten slagen zijn potentiele beleggers vertrouwd te maken met het begrip VIE, variable interest entities. VIE’s zijn de enige mogelijkheid voor niet-Chinezen om te beleggen in Chinese online bedrijven, maar ook andere bedrijven, waarin de overheid liever geen buitenlandse bezitsvorming ziet!
Wij zijn voorzichtig met deze IPO. Laat Alibaba de komende maanden maar eerst de verwachting waarmaken. Tot die tijd blijven wij aan de zijlijn.
Gratis nieuwsbrief
INVINCO biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Dit is een opinie van Invinco GmbH en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.