Als één van de laatste bedrijven uit de AEX publiceerde Ahold haar resultaten over de periode april-juli. Het tweede kwartaal was sterk en het aandeel werd in een lagere markt dan ook beloond met een hogere koers. Het was ook te verwachten dat Ahold goed zou presteren. Het is hét aandeel bij uitstek dat profiteert van de sterkere dollar. Maar ook zonder valuta-invloeden was er groei, in alle markten; Verenigde Staten, Nederland, België, Duitsland en Tsjechië. Zonder dollareffect groeide de omzet met 3,1 procent tot 8,7 miljard euro. De nettowinst steeg met maar liefst 33 procent tot 195 miljoen euro, of wel 24 cent per aandeel. De groei van de winst is wel vertekend vanwege een grote last van 192 miljoen euro die vorig jaar genomen moest worden in verband met de schikking van een juridisch conflict.
De cijfers bevatten veel ‘ruis’ waar je doorheen moet lezen. Denk daarbij niet alleen aan valuta-effecten en de boete van vorig jaar, maar ook aan lagere benzineprijzen in de Verenigde Staten, de overname 21 C-1000 winkels en geacquireerde en geopende nieuwe winkels in België. Zonder de nieuwe filialen in Nederland groeide de Nederlandse omzet met 3,4 procent.
Deze omzetgroei is geheel te danken aan de groei van de online activiteiten, al wil Ahold dit zelf niet zeggen. Wel wil Ahold toegeven dat de online activiteiten (AH online en Bol.com) in Nederland met 30 procent groeiden en in België zelfs met 75 procent. Het feit dat de omzet op jaarbasis groeide is positief aangezien Ahold dit jaar geen groot evenement heeft zoals vorig jaar met het WK-voetbal.
In de Verenigde Staten was er op basis van gelijke wisselkoersen sprake van een omzetkrimp van 0,3 procent, vooral door lagere benzineprijzen. Dat de omzet niet verder kromp was te danken aan het faillissement van A&P, een concurrent. Dit zorgde voor nieuwe klanten. Ahold neemt 25 filialen over. Ook in de Verenigde Staten groeiden de online verkopen stevig door (Peapod) volgens bestuursvoorzitter Dick Boer. De Amerikaanse cijfers van Ahold waren aanzienlijk beter dan die van Wal-Mart.
In Tsjechië is er een nieuwe winkelformule uitgerold voor de overgenomen Spar-winkels. Dit zorgde voor 2 procent omzetgroei, het hoogste percentage sinds 2012. De marge is met 1 procent echter (nog) mager. De volledige uitrol moet dit kwartaal klaar zijn. Over Duitsland en België werd niets prijs gegeven, alleen dat er al 31 winkels in België zijn. Behalve dat het fusieproces voortgang kent en dat de kosten geschat worden op 100 miljoen euro, werd er over het samengaan met Delhaize, dat al eerder eveneens prima kwartaalcijfers bekend maakte, niets bekend gemaakt.
De hogere koers van Ahold na publicatie van de cijfers laat zich verklaren doordat het CBS op hetzelfde moment bekend maakte dat de consument in NL zijn geld weer laat rollen. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers gaf Ahold aan dat de kasstroom dit jaar vergelijkbaar zou zijn met die in 2014. Hiermee is de kasstroom voldoende om het aantrekkelijke dividend van 52 cent, een yield 2,9 procent, te kunnen betalen.
Vooral de online business van het concern heeft goede vooruitzichten. Zowel in de Verenigde Staten als in Nederland/België is de groei onstuimig. Niet alleen het aantal bezoeken aan de sites steeg, maar ook het aantal bestellingen en de gemiddelde waarde daarvan. De marges blijven echter laag, vooral door de hoge investeringen die gedaan moeten worden in de webwinkels. In Nederland heeft Ahold besloten om zich te gaan mengen in de maaltijdboxen aan huis. De lokale Albert Heijn winkels hebben concurrentie van Hello Fresh en het onlangs gestarte Picnic. De nieuwe dienst zal ‘Allerhande’ gaan heten, naar het AH-magazine met recepten.
In de Verenigde Staten, waar men alleen aanwezig is in het relatief rijke noordoosten met de ketens Giant en Stop&Shop, zal men na de fusie met de winkels van Delhaize daar, de vierde supermarktketen worden. Dit geeft inkoopmacht en zou de marges kunnen verhogen. Tevens wordt onder de naam Bfresh onderzocht of de La Place formule daar succesvol kan worden uitgerold.
In het tweede kwartaal verbeterde de operationele marge in de Verenigde Staten, waar Ahold ruim 60% van de omzet behaalt, in ieder geval van 3,7 naar 3,9 procent dankzij een upgrading van het assortiment. Het lijkt niet waarschijnlijk dat dit doorzet vanwege de groei van concurrerende online aanbieders. In Nederland daalde de marge juist van 5 naar 4,5 procent, maar dit kwam door de hoge groei met lage marges van de eigen online business en de kosten voor het pensioenfonds.
De fusie met Delhaize moet in de eerste helft van 2016 definitief worden beklonken worden. Verwacht wordt dat dit nog de nodige strijd met de Belgische vakbonden op zal kunnen gaan leveren. Ook de integratie van beide winkelketens kan lastig worden aangezien er een verschillend bedieningsconcept gehanteerd wordt. Een groot voordeel van de fusie is dat de aandeelhouders van Delhaize een bod hebben ontvangen in aandelen Ahold (4,75 aandelen Ahold voor 1 aandeel Delhaize) en er dus geen cash of aanvullende financieringen nodig zijn. Gegeven de positieve lange termijn vooruitzichten verdient het aandeel een plaats in het boodschappenmandje van beleggers.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Ahold in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Een verwijzing voor de titelfoto van Alix Guillard: https://flic.kr/p/4JSKL3