Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Achterstallig onderhoud

Vanwege omstandigheden heeft u de afgelopen tijd geen column van mij kunnen lezen. Hoogste tijd dus voor wat achterstallig onderhoud. Omdat de beurzen sinds mijn laatste column fors zijn herstelt, is het wellicht raadzaam om her en der wat winst te nemen. Het blijft immers hoogst onzeker of het economisch herstel zal doorzetten.

ING

In mijn column van 24 december vorig jaar stelde ik een constructie voor op ING. 25 maart schreef ik een vervolg column of we hier al winst op moesten pakken. Ik besloot de constructie te laten zitten. De daarop volgende weken zakte het aandeel met ruim 25 % ! Niet echt mijn beste advies zullen we maar zeggen. Zo zie je maar dat het rendement niet alleen door een koopmoment, maar ook zeker door het verkoopmoment wordt bepaald. Maar goed, het aandeel is sindsdien weer fors hersteld. Vraag is of we nu wél winst moeten nemen. Eén van de grootste fouten die een belegger kan maken is het hebben van spijt. We krijgen nu een herkansing, maar dat wil niet zeggen dat we nu ook moeten verkopen. Het gaat immers om wat je verwacht voor de toekomst en niet om wat er in het verleden is gebeurd.

Laat ik eerst maar eens kijken naar het rendement. Ik stelde ruim een half jaar geleden de volgende constructie voor:

Koop aandeel ING 6,88
Verkoop call ING dec 2013 strike € 7,68 2,25 –
Verkoop put ING dec 2013 strike € 6,14 1,85 –
Investering € 2,78

Op dit moment noteert ING € 7,59, oftewel een stijging in het aandeel van ruim 10 %. De opties noteren 2,15 en 1,40. Als we de gehele constructie sluiten dan levert dit dus 7,59 – 2,15 (call) – 1,40 (put) = € 4,04. Op onze investering is dat exclusief transactiekosten een winst van € 1,26, oftewel een winst van ruim 45 % in 7 maanden.

Het kan zijn dat ik een beginnersfout maak en mijzelf laat leiden door het recente verleden, maar deze keer ga ik toch voor de winst. De stresstest en het afzwakken van Basel III hebben voor een flink positief sentiment gezorgd. Maar fundamenteel ben ik niet overtuigd van de degelijkheid van ING. Nu praten we nog alleen over de schulden rond de Middellandse Zee, maar wat gebeurt er als men oog krijgt voor de veel grotere schuldenberg (zowel absoluut als relatief) van de VS en het VK. Een aantal staten in de VS is wat mij betreft al feitelijk failliet. Kortom, ik ben er niet gerust op. Het rendement van 45 % maakt de beslissing uiteraard een stuk makkelijker.

TomTom

Mijn optieconstructie op TomTom heeft het helaas een stuk slechter gedaan. Net voor de cijfers van q1 tuigde ik onderstaande constructie op. Deze week zijn de tweede kwartaalcijfers bekend geworden. De cijfers waren redelijk in lijn met de verwachtingen. De omzet daalde met 2%, het bedrijfsresultaat daalde met 12 % en de winst steeg door lagere belastingen met 69% naar 34 miljoen. De verwachting is dat TomTom dit jaar een wpa van € 0,73 zal behalen. Op een huidige koers van 4,80 betaal je dus circa 6,5 keer de winst voor het aandeel. De sombere vooruitzichten lijken dus al voldoende ingeprijsd.

3 maanden geleden stelde ik de volgende constructie voor:

Koop aandeel TTM 5,92
Verkoop call sept 10 6 0,50
Verkoop put sept 10 6 0,70
Netto investering 4,72

Op dit moment noteert het aandeel € 4,80, de call € 0,05 en de put € 1,30. Dat betekent dat er haast geen verwachtingswaarde meer in de constructie zit. De call heeft nog een verwachtingswaarde van € 0,05 en de put van € 0,10 (1,30 – (6 – 4,80)). Daarnaast bestaat er door de daling van het aandeel een gevaar op assigment. Het is dus beter om de optiepositie te sluiten. Dit levert helaas wel een verlies op van 0,15, oftewel een verlies van 3,2 %.

Hoewel het een heel speculatief aandeel is, besluit ik toch een nieuwe combinatie te geven om weer verwachtingswaarde te verkopen en het verlies van de opties en het aandeel terug te verdienen.

Stel we verkopen de volgende combinatie:

Verkoop call dec 10 € 5,20 0,37
Verkoop put sept 10 € 4,40 0,41

Per saldo ontvangen we dus € 0,78. De kostprijs van het aandeel blijft uiteraard € 5,92. Mocht het aandeel herstellen, dan kan het zijn dat we vanwege de call moeten verkopen op 5,20. We maken dan een verlies van € 0,72. Daarnaast hebben we een verlies gerealiseerd van € 0,15 in de oude optieconstructie. De nieuwe opties leverden echter € 0,78. Per saldo rest er dus een klein verlies van € 0,09.

Tussen de 4,40 en 5,20 lopen beide opties waardeloos af. Onder de € 4,40 moeten we bijkopen en krijgen dus een dubbele positie. De kostprijs van onze dubbele positie is dan (5,92 + 0,15 + 4,40 – 0,78)/2 = 4,85.

De constructie levert een marginverplichting op van € 160.

drs Richard H.J. de Jong RBA is adjunct directeur vermogensbeheer bij Van Lieshout & Partners N.V.. Privé heeft hij positie in aandelen en opties TomTom en ING. Voor sommige van zijn cliënten heeft hij een positie in opties of aandelen TomTom en ING. De redactie van De Kritische Belegger heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *