Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De leidende Duitse index heeft in zijn geschiedenis verschillende keren zware tegenslagen geleden. Het duurde vaak vele maanden of zelfs jaren om de opgelopen verliezen goed te maken.

•5 DAX-crashes binnen 33 jaar
• Dotcom-bubbel met recordverlies van 72,2 procent
• Corona-crash vergelijkbaar met 1987

Met een leeftijd van bijna 32 jaar is de toonaangevende Duitse index DAX een van de recentere indices op de aandelenmarkt. De index werd voor het eerst genoteerd op 1 juli 1988 met in totaal 30 bedrijven. Binnen deze relatief korte tijd heeft de belangrijkste Duitse beursbarometer echter enkele scherpe tegenslagen moeten opvangen en weer goedgemaakt.

Geld verdienen in elke markt

Of de beurs stijgt of daalt, er valt altijd geld te verdienen met ons handelssysteem DaxTrader. Dit is een algoritme wat complexe handelsregels hanteert en zo profiteert van schommelingen in de DAX, de Duitse beursindex. Sinds 2015 is een rendement gemaakt van ruim 400% terwijl de beursgraadmeter geen winst heeft geboekt. VRAAG HIER de gratis brochure aan. KLIK HIER

Perfecte timing

Aangezien aandelen sinds 1988 niet meer in Duitsland worden verhandeld, begint de geschiedenis van de Duitse effectenhandel niet met de DAX. Al in 1922 berekende het statistiekbureau de koersen van de belangrijkste bedrijven van het land. Later, in de jaren zestig, werd de totale markt vertegenwoordigd door de indices van de FAZ Börsen-Zeitung. De DAX in zijn huidige vorm is daarom terug te rekenen tot 1959.

Deze beoordeling is van groot belang, aangezien “Black Monday”, de eerste grote beurscrash na het einde van de Tweede Wereldoorlog, plaatsvond op 19 oktober 1987, net voor de introductie van de DAX. De eerste vermelding van de leidende Duitse index en de beurscrash van 1987 houden natuurlijk rechtstreeks verband met elkaar. Statistisch gezien was het absoluut een voordeel om de basis van de DAX van 1.000 punten rechtstreeks op het oudejaarsavondfestival in 1987 vast te leggen, aangezien vanaf dit punt een herstelrally of hoge prijsverhogingen te verwachten waren – direct na de grote crash.

De “Black Monday” van 1987

Met teruggerekende noteringen binnen de index kan nu worden vastgesteld dat de DAX precies 38 procent van zijn waarde verloor tijdens de crash van 1987 tot het dieptepunt. De index verloor deze 38 procent over een periode van 107 dagen. Om dit verlies goed te maken, nam de index in totaal 630 dagen na de crash in beslag, bijna 6 keer zo lang.

De Dotcom-bubbel uit 2000

Nadat de DAX volledig hersteld was van de prijsgrenzen van oktober 1987 in 1989, verspreidde zich in Duitsland een opmerkelijke stemming van optimisme door de hereniging en de val van het IJzeren Gordijn, wat natuurlijk ook tot uiting kwam in de prijsnoteringen van de leidende Duitse aandelenvoorraden . Met de invasie van Koeweit door Saddam Hussein in de zomer van 1990, verslechterde de stemming op de beurs echter plotseling.

Vanaf 1993 verbeterde het investeringsklimaat voor de meest populaire Duitse aandelen echter weer en steeg de DAX opnieuw enorm. Tussen 1993 en 2000 – gedreven door de euforie rond de Neuer Markt en de zogenaamde dotcom-bedrijven – steeg de index van ongeveer 1.600 punten tot 7.600 punten, wat een prestatie van meer dan 375 procent opleverde. Toen plotseling echter veel investeerders hun aandelenwinst wilden realiseren en bijna niemand klaar was om vers geld op de markt te brengen, barstte de dotcom-zeepbel en kelderde de DAX binnen 1.100 dagen met 72,7 procent. De DAX startte een herstelmars, maar voordat hij terug kon werken naar het niveau van voor de crisis, werd hij teruggegooid.

De wereldwijde financiële crisis van 2008

Nadat de prijzen op de speculatief opgeblazen Amerikaanse vastgoedmarkt in 2007 langzaam begonnen te dalen en de eerste banken in de problemen kwamen, bevond de wereld zich al midden in de wereldwijde financiële crisis, die piekte met de ineenstorting van de investeringsbank Lehman Brothers in september 2008. Als gevolg van deze crisis daalde de DAX in totaal 44,5 procent binnen 207 dagen en nam precies 801 dagen in beslag om de verliezen die na de crisis waren geleden, goed te maken.

De eurocrisis van 2011

De DAX was nauwelijks hersteld na de subprime-crash toen de volgende crisis zich voordeed in 2010/2011. Deze zogenaamde eurocrisis kostte de DAX binnen 48 dagen ongeveer 31 procent van zijn waarde. Bovendien had de Duitse leidende index in totaal 416 dagen nodig om deze aanzienlijke prijsverlaging te compenseren.

De Corona Crash 2020

De corona-crash heeft tot op heden geleid tot een maximaal verlies van 38,9 procent op de DAX en is – tenzij het dieptepunt van half maart weer bereikt – vergelijkbaar met de beurscrash in 1987. In 1987 duurde het echter in totaal 107 dagen, in de huidige crash was dat slechts 28 dagen. Dienovereenkomstig was de corona-crash verreweg de snelste instorting van de aandelenmarkt in de geschiedenis van de DAX.

“Deze pandemie heeft geleid tot de snelste herbeoordeling van het aandelenrisico in 30 jaar”, zei Bram Kaplan van JPMorgan in een CNN-interview over de snelheid van de crash in Corona. Dienovereenkomstig behoren 12 maart en 9 maart 2020, met een dagelijks verlies van 12,2 en 7,9 procent, ook tot de zwartste handelsdagen in de DAX-geschiedenis.

Volharding loont

Welke crash u ook kiest in de geschiedenis van de leidende Duitse index, vroeg of laat was de index altijd in staat om zijn extreme prijsverliezen te compenseren. Hoe lang het duurt na de crash in Corona en of het dieptepunt in maart onder de 8.255 punten komt, is momenteel niet te voorzien. Met ongeveer 10.470 punten ligt de DAX al 26 procent boven zijn Corona-laag. Om het niveau van voor de crisis te bereiken, heeft hij, toen hij op 17 februari voor het laatst zelfs een nieuw record bereikte, nog steeds ongeveer 32 procent van het huidige niveau (vanaf 15 mei) nodig.

Bron: finanzen.net

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *