Beleggen in aandelen loont niet op lange termijn

Je hebt het vast wel eens gehoord: beleggen in aandelen is de beste manier om op lange termijn vermogen op te bouwen. Maar klopt dat wel? Een recente studie van het Duitse zakenblad Handelsblatt laat zien dat dit niet altijd het geval is.

De studie analyseerde de rendementen van aandelen, obligaties, goud en vastgoed in Duitsland van 1870 tot 2008. Daarbij werd rekening gehouden met inflatie, belastingen en kosten. De resultaten zijn verrassend: aandelen bleken niet de beste beleggingscategorie te zijn.

Sterker nog, de studie toonde aan dat er lange periodes waren waarin aandelen minder rendement opleverden dan obligaties of goud. Zo was er bijvoorbeeld een periode van 40 jaar, van 1969 tot 2008, waarin aandelen een negatief reëel rendement hadden. Dat betekent dat je geld verloor door inflatie.

De studie concludeert dat beleggen in aandelen alleen loont als je een zeer lange beleggingshorizon hebt, van minstens 100 jaar. Maar wie heeft dat nou? Bovendien hangt het rendement ook sterk af van het moment waarop je instapt en uitstapt. Als je pech hebt, koop je op een hoogtepunt en verkoop je op een dieptepunt.

Wat betekent dit voor jou als belegger? Het betekent dat je niet al je geld in aandelen moet steken, maar ook andere beleggingscategorieën moet overwegen. Zo kun je je risico spreiden en profiteren van verschillende marktomstandigheden. Ook is het belangrijk om niet te veel te letten op de korte termijn schommelingen, maar een langetermijnvisie te hebben.

Beleggen in aandelen kan nog steeds een goede manier zijn om vermogen op te bouwen, maar het is geen garantie voor succes. Je moet altijd rekening houden met de mogelijkheid dat je geld kunt verliezen of minder rendement kunt halen dan verwacht. Daarom is het verstandig om je goed te informeren, een plan te maken en je doelen te bewaken.

Waarom de oude beurswijsheden niet meer werken

De slechte prestaties van aandelen in de afgelopen decennia staan in schril contrast met de oude beurswijsheden die veel beleggers nog steeds volgen. Een daarvan is de beroemde uitspraak van de overleden beursgoeroe André Kostolany: “Anleger sollten Aktien kaufen, dann Schlaftabletten schlucken. Nach ein paar Jahren können sie sich über einen hübschen Gewinn freuen.” (Beleggers moeten aandelen kopen, dan slaappillen slikken. Na een paar jaar kunnen ze zich verheugen op een mooie winst.)

Maar deze strategie van “kopen en vasthouden” werkt niet meer in de 21e eeuw, zo blijkt uit de Handelsblatt-studie. De reden hiervoor is dat de wereldwijde economie en de financiële markten ingrijpend zijn veranderd door twee grote schokken: het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000 en de wereldwijde financiële crisis in 2008.

Deze twee crises hebben niet alleen enorme hoeveelheden vermogen vernietigd, maar ook het vertrouwen van beleggers geschaad. Bovendien hebben ze geleid tot een verschuiving van de economische macht van de oude industrielanden naar de opkomende markten in Azië, Oost-Europa en Latijns-Amerika.

Deze nieuwe markten groeien veel sneller dan de westerse economieën, maar ook met veel meer schommelingen. Dat betekent dat ook de beurzen in deze landen veel volatieler zijn dan de traditionele beurzen in Europa en de VS. Beleggers die in deze markten willen investeren, moeten dus bereid zijn om meer risico te nemen en meer flexibel te zijn.

Robert Shiller, een econoom van de Yale University, voorspelde destijds dat deze extremen zich zouden wreken. Op de lange termijn zouden de opbrengsten uit koerswinsten en dividenden terugkeren naar het langetermijngemiddelde van zeven procent. Sterker nog, langetermijnberekeningen tonen aan dat een periode met bovengemiddelde rendementen altijd wordt gevolgd door een lange periode van zeer magere beursjaren. De realiteit gaf Shiller gelijk. Hoewel de DAX na het barsten van de internetzeepbel in slechts vier jaar tijd met 270 procent steeg vanwege de stimuleringsmaatregelen van de centrale banken en de overvloed aan geld op de financiële markten, daalde de beurskoersen opnieuw door de tweede wereldwijde schok – de barstende vastgoedzeepbel, inclusief de bankencrisis en de recessie.

Hoe je toch succesvol kunt beleggen in aandelen

Betekent dit dat je helemaal moet afzien van beleggen in aandelen? Nee, dat niet. Aandelen kunnen nog steeds een goede manier zijn om vermogen op te bouwen, mits je een aantal belangrijke principes in acht neemt. Hier zijn enkele tips om succesvol te beleggen in aandelen in de 21e eeuw:

  • Diversifieer je portefeuille. Beleg niet al je geld in één aandeel, sector of land, maar spreid je risico over verschillende beleggingscategorieën, regio’s en stijlen. Zo kun je profiteren van de groei van de opkomende markten, zonder al je eieren in één mandje te leggen.
  • Wees geduldig en realistisch. Verwacht niet dat je snel rijk wordt met aandelen, maar houd rekening met de lange termijn. Aandelen kunnen soms jarenlang ondermaats presteren, maar ook weer herstellen. Laat je niet afschrikken door tijdelijke tegenslagen, maar blijf trouw aan je beleggingsplan.
  • Wees kritisch en onafhankelijk. Laat je niet leiden door hypes, tips of emoties, maar doe je eigen onderzoek naar de bedrijven waarin je wilt beleggen. Kijk naar hun financiële situatie, hun concurrentiepositie, hun groeipotentieel en hun waardering. Beoordeel of een aandeel de prijs waard is die je ervoor betaalt.
  • Wees flexibel en alert. Houd de marktontwikkelingen en de prestaties van je portefeuille goed in de gaten. Wees bereid om je strategie aan te passen als de omstandigheden veranderen. Neem winst als een aandeel zijn doel heeft bereikt of overgewaardeerd is. Verkoop verliesgevende aandelen als er geen uitzicht is op herstel.

Met deze tips kun je beter inspelen op de uitdagingen en kansen van de moderne aandelenmarkt. Maar vergeet niet: beleggen in aandelen is geen exacte wetenschap, maar een kunst. Er is geen garantie voor succes, maar wel een kans op beloning.

Dit blogartikel is gebaseerd op het artikel “Langfristig lohnt sich Aktienanlage nicht” van Handelsblatt, dat je hier kunt lezen:

Handelsblatt is een toonaangevend Duits zakenblad dat sinds 1946 bestaat. Het publiceert dagelijks nieuws en analyses over economie, financiën, politiek en technologie. Het heeft meer dan 200 redacteuren en correspondenten in binnen- en buitenland. Het staat bekend om zijn onafhankelijke en kritische journalistiek.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.