fbpx
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Wij zijn zeer vereerd om u mee te delen dat twee ervaren experts op beleggingsgebied voor De Kritische Belegger gaan schrijven. Jean Paul van Straalen en Vivi Firdauzi van Iniohos Investment Management gaan periodiek een bijdrage leveren over Kwantitatieve Analyse. Kortgezet komt deze benadering neer op “meten is weten”.

In deze analyses komt de invloed van factoren op koersen aan bod. Heel veel factoren kunnen beurzen en aandelen beïnvloeden. Voorbeelden zijn het precieze effect van de waardering of bedrijfswinsten op de koersen van aandelen. Dit alles wordt nauwkeurig gemeten. Op grond van deze resultaten van deze studies kunnen beleggers dan de meest kansrijke aandelen selecteren.

De artikelen komen op het menu onder technische analyse met submenu “kwantitatief” . Als u geabonneerd bent op onze e-mail service kunt u uw instellingen wijzigen zodat u een bericht krijgt als er een artikel in deze rubriek verschijnt.

Hieronder kunt u de eerste bijdrage van Jean Paul lezen. Ik wens u veel leesplezier toe.

Met vriendelijke groet,
Satilmis Ersintepe

Wat is Kwantitatieve Analyse?

Naast de traditionele fundamentele analyse worden steeds meer kwantitatieve analyses gebruikt in het beleggingsproces door analisten en kwantitatieve beleggers. De term kwantitatieve analyse kan eigenlijk heel breed zijn, en kan op verschillende wijze worden ingezet in elk stap van een beleggingsprocess. In deze column zullen we kwantitatieve benaderingen in aandelenselectie beschrijven en analyseren. Om de markt te verslaan zoeken institutionele en particuliere beleggers naar aandelenselectiemethodieken die toegevoegde waarde hebben.

Kwantitatieve analyse biedt een manier om de relatie tussen bepaalde factoren en de bewegingen in de markt op een nauwkeuriger wijze verklaren. Hierdoor kan de analist zijn beleggingsuniversum verkleinen op een effectieve en efficiënte manier, en uiteindelijk de juiste aandelen selecteren.

In de academische wereld maar ook bij vermogensbeheerders en pensioenfondsen worden kwantitatieve analyses gebruikt om verschillende beleggingsstrategieën te testen, met het uiteindelijke doel een bovengemiddeld rendement te behalen. De factoren die getest worden kunnen zijn bijvoorbeeld een P/S (price to sales), een P/B (price to book) ratio, of een PEG (price to earnings) ratio, dividendrendement of een combinatie van verschillende waarde- en groeifactoren.

Wat verstaan we onder kwantitatieve analyse?

Onder kwantitatieve analyse verstaan we onder deze column het analyseren van fundamentele waarderings- en marktkapitalisatie maatstaven, momentum strategieën en andere factoren/indicatoren die de prijs van een aandeel kunnen beïnvloeden.

Het kwantitatief beoordelen van een individuele factor of een combinatie van verschillende factoren kunnen de belegger inzicht verschaffen in de significantie van die factor(en).

Bij het opzetten van een kwantitatieve analyse, kunnen de factoren worden gerangschikt door de belegger. Daarnaast kan men een weging geven aan verschillende factoren afhankelijk van de significantie. Als een factor een significant invloed heeft op de prijs van een aandeel, kan deze factor ook een voorspellende waarde hebben. Een belegger kan aan de hand van deze een kwantitatief model opzetten en uiteindelijk uitkomsten genereren als aan- en verkoopsignalen binnen een specifieke aandelenspectrum.

Onder de column “kwantitatieve analyse’ zullen wij verscheidene factoren en ook gecombineerde factorstrategieën de revue laten passeren. De belangrijkste vraag is natuurlijk hebben de factoren inderdaad een toegevoegde waarde? Om de waarde van een bepaalde factor of een combinatie van factoren vast te stellen zullen we een backtest op zetten. Wat is eigenlijk een backtest? De bestaande strategie wordt terug in de tijd getest. Het rendement van de strategie zal dus worden gegenereerd op basis van de historische data. Gegeven de resultaten van de backtest, hoopt de belegger een voorspelling te kunnen doen over de toekomst.

Momentumstrategie

Sinds de bodem van afgelopen maart 2009 hebben de aandelenmarkten een enorme stijging laten zien. Doordat de vraag groter is dan het aanbod, zijn de koersen van deze ‘momentumaandelen’ dus sterk gestegen.

Wat is eigenlijk een momentumstrategie? Men koopt de aandelen die de grootste stijging hebben laten zien in een bepaalde periode, bijvoorbeeld de afgelopen maand. De gekochte aandelen zullen aangehouden worden voor een specifieke periode. De zogenaamde aanhoudperiode (holding period) kan variëren en kan 1-maand of zelfs een jaar zijn afhankelijk van de investeringshorizon. Bij deze momentumstrategie gaat men er vanuit dat de gekochte aandelen het ook in de nabije toekomst zullen blijven stijgen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft bijvoorbeeld ook aangetoond dat in het verleden “past winners” beter blijven presteren dan “past losers” voor de komende drie tot twaalf maanden. Er zijn dus verschillende momentumstrategieën. De belangrijkste momentumstrategieën zijn de 1-maands, 3-maands, 6-maands en 12-maands periode.

Tabel 1: Top 20 best presterende aandelen van S&P-500, gerankschikt op 1-maands rendement

Latest

GICS

Closing

% Chg

Company Sector

Price

in

Symbol Company Name Name

USD

Price

GCI Gannett Co. Inc. Consumer Discretionary

13.2

53.2

ODP Office Depot Inc. Consumer Discretionary

7.5

44.4

AMD Advanced Micro Devices Inc. Information Technology

6.1

40.8

PXD Pioneer Natural Resources Co. Energy

40.2

38.8

JBL Jabil Circuit Inc. Information Technology

14.6

33.0

CNX Consol Energy Inc. Energy

49.7

32.9

BHI Baker Hughes Inc. Energy

45.4

31.7

DYN Dynegy Inc. (Cl A) Utilities

2.5

31.6

APC Anadarko Petroleum Corp. Energy

68.0

28.6

THC Tenet Healthcare Corp. Health Care

6.0

28.5

TXT Textron Inc. Industrials

19.6

27.6

BJS BJ Services Co. Energy

20.5

27.5

AIV Apartment Investment & Management Co. Financials

15.5

27.1

CHK Chesapeake Energy Corp. Energy

29.0

27.0

NOV National Oilwell Varco Inc. Energy

46.1

26.9

M Macy’s Inc. Consumer Discretionary

19.6

26.4

ESV ENSCO International Inc. Energy

46.5

26.0

EOG EOG Resources Inc. Energy

90.6

25.8

BTU Peabody Energy Corp. Energy

40.9

25.2

LTD Limited Brands Inc. Consumer Discretionary

18.6

24.9

Source: Factset Universal Screen, Standard & Poors, 12 Oktober 2009.

Volgende week zullen we van de momentumstrategieën, de 1-maands momentumstrategie beschrijven. Waarom nu als eerste de 1-maands momentumstrategie? Niet alleen de technische analisten maar ook de academische – en de professionele beleggingswereld is men ervan overtuigd dat het momentum effect bestaat. In de technische analyse wereld is de spreuk “ The Trend is your Friend until…” een welbekend fenomeen. Zo ook zullen we zien of 1-maands momentumstrategie een positief of een negatief (reversal) momentum effect heeft.

Jean Paul van Straalen, CMT, FRM
Iniohos Investment Management

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *