Het is misschien oud nieuws, maar ik waag het er op. De prijs van het metaal palladium blijft maar stijgen en bivakkeert nu royaal boven $ 2.000 per ounce. De oorzaak is duidelijk: de vraag, vooral uit China, is enorm en het aanbod niet uitbundig.
Palladium wordt gebruikt in de katalysator van benzine- en hybride auto’s. Deze situatie kan nog wel eens een behoorlijke tijd aanhouden. Prijzen zullen blijven stijgen, omdat het aanbod niet echt verbetert.
Daar komt nog bij, dat afnemers niet erg geneigd lijken om naar alternatieven te zoeken. Dat kost veel geld en daar lijkt het moment niet gunstig voor. De auto-industrie zit in een heel moeilijke fase. Verkopen dalen en de druk om in elektrische auto’s te investeren, wordt alleen maar groter.
De lachende derden zijn mijnbouwbedrijven als Anglo-American. Volgens UBS zal dit Zuid-Afrikaans bedrijf dit jaar klinkende cijfers produceren.
Start met automatisch beleggen
De conventie wil, dat renewable energy goed voor het milieu is, maar dat fossiele energie goed voor de portemonnee is. Die traditionele opvatting lijkt ingehaald door de werkelijkheid. Onderzoek wi...
Het inzicht van de beleggers is geëvolueerd van een focus op louter financiële indicatoren naar het rekening houden met niet-financiële risico's in het beleggingsproces.
Het gaat gewoon goed met renewable energie. De afgelopen 10 jaar is de consumptie van schone energie, zoals wind- en zonne-energie, jaarlijks met 16% gegroeid.
Door rekening te houden met duurzaamheidscriteria bij het selecteren van aandelen voor een portefeuille van opkomende markten, kunnen beleggers langetermijnrendementen behalen met hetzelfde risico.