Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Koffieprijzen gaan herstellen

Onlangs heeft INVINCO u gewezen op de mogelijke stijging van de koffieprijs. Dat gebeurde bij een prijs van $105,60 cent per pond. Afgelopen week noteerde koffie $ 110,50 cent per pond.  U moet daarbij bedenken, dat op de markt voor futures één (1) cent een waarde van $ 375 vertegenwoordigt. Met een margin van $ 8000 had u een bruto rendement van 22,9% kunnen genieten.

https://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/landbouwgrondstoffen/beleggen-koffie/

Wat zijn vooruitzichten in de koffiemarkt?

De internationale koffiehandel heeft moeilijke tijden achter de rug. Sinds 2011 zijn de prijzen voor koffie in een vrije val geraakt. In de afgelopen maand november daalde de prijs voor een pond koffie op de internationale markten naar een niveau van $ 100,99 cent. Dat was het laagste niveau sinds mei 2007.

Figuur 1 Moeilijke tijden voor koffie lopen ten einde

Wanneer de nood het hoogst is, dan is de redding nabij. Dit oude gezegde lijkt ook te gaan gelden voor de koffiemarkt. Er zijn goede redenen om aan te nemen, dat het ergste achter de rug is. In de loop van de maand trad alweer een licht prijsherstel op naar een niveau van $ 104,30 cent. Dat lichte herstel kan wel eens blijvend zijn.

  • Er worden dagelijks 1,6 miljard kopjes koffie gedronken
  • Arabica koffie heeft een wereldwijd marktaandeel van ongeveer 60% en de rest is voor Robusta varianten
  • Na olie is koffie het belangrijkste exportproduct voor ontwikkelingslanden
  • Brazilië heeft een marktaandeel van 32%, op eerbiedige afstand gevolgd door Colombia (11%) en Vietnam (10%)
  • Brazilië drinkt 29% van zijn koffie zelf op, terwijl in Indonesië dat percentage slechts op 7 ligt

     

Prijsdaling

De sterke prijsdaling sinds 2011 heeft uiteraard alles te maken met een serie goede koffieoogsten. Het aanbod overtrof de vraag, waardoor zowel exporteurs als importeurs hun voorraden weer konden aanvullen. Dat had uiteraard een prijsdrukkend effect. Het afgelopen koffiejaar, 2012- 2013, was wat productie betreft een topjaar. Wereldwijd kwam de productie uit op 145,2 miljoen balen en dat was 9,8% meer dan in oogstjaar 2011-2012. Het ziet er echter naar uit, dat het oogstjaar 213-2014 niet zo’n jubeljaar gaat worden. De oogst zal naar alle waarschijnlijkheid lager gaan uitvallen.

Vooruitzichten

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor de matige oogstvooruitzichten. Belangrijk is, dat de grootste koffieproducent ter wereld, Brazilië, in het laatste jaar van zijn tweejarige oogstcyclus zit. Daardoor valt traditiegetrouw de oogst lager uit. Voor het lopende oogstjaar wordt een daling van 6,5% verwacht ten opzichte van 2012 – 2013. Andere vooraanstaande producenten kampen met slecht weer, waardoor de oogst kleiner wordt. In Indonesië hebben langdurige periodes van droogte zich afgewisseld met periodes van te zware regenval, een negatief effect. Hetzelfde beeld doemt op in Vietnam. Producenten in Midden-Amerika, tenslotte, zullen ook dit jaar veel last hebben van de schimmelziekte koffieroest, waardoor de koffieopbrengst met bijna 10% lager gaat uitvallen.

Export

Er komt met andere woorden minder koffie naar de markt voor export. Dat was al zichtbaar in oktober van dit jaar. Toen daalde de export met 8,5 miljoen balen ten opzichte van oktober 2012. Dat was een daling van maar liefst 9,6%. Het is vooral de export van Robusta koffie, die sterk terugvalt en dat is niet zo verwonderlijk. Belangrijke producenten van deze koffiesoort, zoals Vietnam, Indonesië en Brazilië voeren een actief beleid om het aanbod te beperken. De Vietnamese overheid probeert tot 20% van de oogst van de markt te houden door een actief opkoopbeleid. Hetzelfde zien we gebeuren in beide andere landen.

Figuur 3 Minder koffie beschikbaar voor de export

Consumptie

De laatste factor, die bepalend is voor de koffieprijs, is die van de consumptie. Na enkele jaren van stagnatie zit die weer in de lift in de belangrijkste exportlanden. In Europa, de VS en Japan wordt weer meer koffie gedronken (Figuur 3). Maar niet alleen in de traditionele importlanden wordt weer meer gedronken, maar ook in de exporterende landen zelf en in de zogeheten opkomende landen. Volgens the International Coffee Organization zal in 2013 de consumptie wereldwijd met 2% à 2,5% stijgen. In Indonesië is in 10 jaar tijd de koffieconsumptie verdubbeld naar 2,5 miljoen balen. Die snelle stijging van de consumptie in de opkomende en producerende landen is te danken aan de sterk groeiende middenklassen aldaar.

Figuur 4 Er wordt weer meer koffie gedronken

Invinco

Het is dus zeer wel mogelijk, dat koffieprijzen zich gaan herstellen van hun dieptepunt in november van dit jaar. Of dat herstel blijvend is, hangt vooral af van de wil van de exporteurs om hun aanbod beperkt te houden. Voor het ogenblik is dat het geval. Als belegger kunt u inspelen op dit prijsherstel. U doet er echter goed aan daarbij de hulp van een professional in te roepen. De volatiliteit op de markt voor commodities is groot en prijzen kunnen van de ene op de andere dag terugvallen. Voor de particuliere belegger is het nagenoeg onmogelijk dat allemaal in de gaten te houden! Laat het bespelen van de markt aan de professional aan de professional die er met zijn neus bovenop zit. Maak eens kennis met de handelstafel van INVINCO!

101713_0018_Olieprijsza3.png

  • Wij hebben een jarenlange ervaring en expertise in de wereld van de commodities en valuta’s
  • Volledige vergunning van de AFM te Amsterdam en van de FSMA te Brussel
  • Effectenrekening op eigen naam
  • Full-Service, eigen accountmanager
  • Liquide investering

Gratis nieuwsbrief

INVINCO biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van Invinco GmbH en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *