Het coronavirus kent veel verliezers, maar ook een enkele winnaar. De koffieboon is tot dusverre een van de weinige winnaars.

Aan het begin van 2020 waren koffieprijzen erg laag en het begin van de crisis in China duwde de prijzen nog verder omlaag. Cafés en restaurants sloten immers hun deuren.

En toen kwam het virus aan in Europa en de VS, waar de consument aan het hamsteren sloeg. Sinds het beging van februari is de prijs per pond arabica met 20% gestegen naar $ 1,20. De koffiebranders proberen immers zo snel mogelijk hun voorraden aan te vullen.

In april lijkt de prijsstijging tot stilstand gekomen. De markt maakt zich echter wel zorgen. Voorraden zijn behoorlijk geslonken en de nieuwe oogst laat nog op zich wachten.

Die kan echter wel eens tegenvallen. Veel koffieboeren zijn er de laatste jaren mee gestopt, omdat prijzen te laag waren. In Brazilië ziet de oogst er goed uit, maar het nu de vraag of er voldoende plukkers zijn. Daarnaast leven er twijfels of de oogst wel naar de havens kan gebracht worden en vandaar uit verscheept.

De export uit landen als Honduras en Colombia is stilgevallen, omdat oogstopbrengsten tot dusverre te laag waren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *