Het coronavirus kent veel verliezers, maar ook een enkele winnaar. De koffieboon is tot dusverre een van de weinige winnaars.
Aan het begin van 2020 waren koffieprijzen erg laag en het begin van de crisis in China duwde de prijzen nog verder omlaag. Cafés en restaurants sloten immers hun deuren.
En toen kwam het virus aan in Europa en de VS, waar de consument aan het hamsteren sloeg. Sinds het beging van februari is de prijs per pond arabica met 20% gestegen naar $ 1,20. De koffiebranders proberen immers zo snel mogelijk hun voorraden aan te vullen.
In april lijkt de prijsstijging tot stilstand gekomen. De markt maakt zich echter wel zorgen. Voorraden zijn behoorlijk geslonken en de nieuwe oogst laat nog op zich wachten.
Die kan echter wel eens tegenvallen. Veel koffieboeren zijn er de laatste jaren mee gestopt, omdat prijzen te laag waren. In Brazilië ziet de oogst er goed uit, maar het nu de vraag of er voldoende plukkers zijn. Daarnaast leven er twijfels of de oogst wel naar de havens kan gebracht worden en vandaar uit verscheept.
De export uit landen als Honduras en Colombia is stilgevallen, omdat oogstopbrengsten tot dusverre te laag waren.
Start met automatisch beleggen
Amerikanen hamsteren niet alleen wc-papier, maar ook jus d'orange. Dat versterk het immuunsysteem, hopen ze. De vraag stijgt met de dag.
Het coronavirus heeft veel mensen ertoe aangezet te gaan hamsteren. We kennen allemaal de geliefde producten: wc-papier, paracetamol, blikgroentes en ook pasta.
Wie had dat ooit kunnen bevroeden! De koffieboon is ook al slachtoffer van het coronavirus. Sinds het begin van het jaar is de prijs gekelderd tot onder 1$ per pond.
Elke crisis kent zijn winnaars en verliezers. Een van de verliezers van de huidige pandemie is de cacaoboer.