De markt voor organisch en biologisch voedsel groeit snel. Steeds meer mensen gaan naar natuurwinkels om die producten te kopen. Organisch voedsel is voedsel dat niet bewerkt is. Puur natuur dus. Voor beleggers biedt deze snelgroeiende markt kansen.
Voedsel kan na technologie en vastgoed wel eens de nieuwe hype voor beleggers worden waarmee ze geld kunnen verdienen. Chinese miljardairs richten hun blik op voedsel als nieuwe investeringsmogelijkheid. Daarmee treden ze in de voetsporen van de rijken en beroemden in het Westen zoals prins Charles, die de eerste premium organische voedselmerk Duchy Originals 24 jaar geleden heeft opgericht. Ook supermarktketens mengen zich in de strijd. Mensen zijn bezorgd zijn over hun gezondheid en over de voedselveiligheid.
Dure alcohol of sigaretten zijn out als het om trendy geschenken gaat. De rijken pronken nu met biologisch voedsel als de laatste trend. Dit schrijft althans de doorgaans betrouwbare ‘South China Morning Post’ (SCMP), die een blik werpt achter de schermen van de sector. Volgens SCMP is organisch voedsel tot 15 maal duurder dan het gewone, vandaar het luxecachet.
Veel vraag naar organisch voedsel
De vraag naar organisch en natuurlijk voedsel zit in de lift. In 2004 bedroeg de omzet in Amerika van organisch voedsel slechts $11 miljard. In 2011 liep dat op naar $25 miljard en in 2012 naar $28 miljard. Ten opzichte van 2004 steeg de omzet dus met ruim 150%. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse ministerie van landbouw. Volgens de zakenkrant The Wall Street Journal is de omzet van natuurwinkels sinds 1998 met 800% gestegen naar $48 miljard.
Drie beleggingsmogelijkheden
Als u van deze trend wil profiteren zijn er een aantal bedrijven waar u in kunt beleggen. In het vorige artikel heb ik al Whole Foods Market genoemd. Daarnaast noemt analist Jeff Reeves een drietal andere bedrijven die minder bekend zijn.
United Natural Foods
United Natural Foods (UNFI) is een toonaangevende distributeur van organische en biologisch voedsel. Whole Foods is een van de belangrijkste klanten. UNFI groeit snel door overname. In de afgelopen twee jaar heeft de onderneming vier bedrijven ingelijfd. De omzet van UNFI is gestegen van $3,75 miljard in 2010 naar $6,75 miljard in 2014.
De koers van het aandeel is de afgelopen weken met 15% gedaald en biedt mogelijk een mooi instapmoment. De koers van UNFI is in de afgelopen twaalf maanden met 32% gestegen en heeft daarmee veel beter gepresteerd dan 18% van beursgraadmeter S&P 500.
Met een redelijke waardering van 22 maal de koerswinstverhouding en een dubbelcijferige winst-en omzetprognose kan het wellicht een goed tijdstip zijn om United Natural Foods in de gaten te houden.
Hain Celestial
Natuurvoedingsspecialist Hain Celestial (HAIN) is een van de bekendste bedrijven in de organische voedsel branche. Merken zijn Celestial Seasonings thee. Celestial Seasonings maakt al veertig jaar lang puur natuurlijke thee met unieke, krachtige smaken. Thee die van ieder moment iets speciaals maakt, of je nu wegdommelt met een kop Sleepytime of heel gezond bezig bent met groene thee. Een ander merk is Earth’s Best packaged foods.
Net als United Natural Foods heeft HAIN een aantal overnames gepleegd om zijn dominante positie te handhaven. Rijstproducent Tilda werd in januari overgenomen voor $357 miljoen om het productenpalet aan glutinevrije voedsel te verbreden. Daarnaast werd Ella’s Kitchen Group een jaar geleden ingepalmd ter uitbreiding van het aanbod aan organische babyvoedsel. De beide stappen zullen naar verwachting veel omzet genereren en daarmee de positie van HAIN veilig stellen.
In 201 boekte Hain Celestial een omzet van $927 miljoen en een winst per aandeel van 69 dollarcent. Voor het huidige fiscale jaar zal de omzet uitkomen op $2,1 miljard en een winst per aandeel van $3,12.Dat is een indrukwekkende groei van de omzet met 130% en een stijging van de winst per aandeel van 450%.
Het aandeel steeg in de afgelopen 12 maanden met 43% en is sinds 2009 met 430% opgeveerd en heeft daarmee de brede markt met vlag en wimpel verslagen.
Sprouts Farmers Market
Speciaalzaak Sprouts Farmers Markets (SFM) is actief op het gebied van organisch voedsel en gezondheidsproducten. De beursgang vond vorig jaar plaats. Sindsdien staat het aandeel op het verlies van 11% maar schrijf dit bedrijf nog niet meteen af. Sprouts heeft namelijk een hogere organische groei gekend dan HAIN of UNFI. De verbetering vloeit voort door het toegenomen aantal klanten en een hogere winkelverkoop. Zakenbank UBS heeft recent het advied verhoogd van “neutraal” naar kopen met een koersdoel van $43 (thans is de koers$34,60), een opwaarts potentieel van 20%. Ook analisten van Guggenheim en BMO zijn positiever over het bedrijf geworden.
De omzetcijfers zijn indrukwekkend. Was de omzet in 2010 nog $516 miljoen, vorig jaar was die gestegen naar bijna $2,5 miljard. Hoewel in het laatste cijfer de overname van Sunflower Farmers Market is opgenomen komt een belangrijk deel van de omzetgroei autonoom tot stand.
De beursgang was onderdeel van een plan om flink te groeien. Sprout verwacht een dubbelcijferige groei van de verkopen tot 2020. Het aantal winkels moet dan uitgebreid zijn van 170 nu naar 1200. Gegeven de sterke groei van de organische voedselbranch en het kasgeld van het bedrijf kunnen beleggers op lange termijn een sterke omzetgroei tegemoet zien.
Wilt u meer weten over beleggen in voedsel, zoals in tarwe en soja, ga dan naar onze thema pagina: landbouwgrondstoffen.
De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.