Met de langjarige leningen die de Europese Centrale Bank (ECB) aan de banken heeft verstrekt, is een nieuwe kredietcrisis in Europa voorkomen. Maar uiteindelijk is het aan de politiek om met structurele hervormingen te komen en het vertrouwen te herstellen.
Rustiger vaarwater
Na een bijzonder turbulente periode zijn de financiële markten de afgelopen weken weer in een rustiger vaarwater terechtgekomen. De torenhoge risico-opslagen van de probleemlanden zijn duidelijk omlaag gekomen en ook bedrijfsobligaties zijn opgeveerd, zeker die van banken en verzekeraars. Dankzij de relatieve rust op de obligatiemarkten en beter dan verwachte macro-economische cijfers uit de Verenigde Staten en China zit de beurs ook weer in de lift.
Ook nu weer blijken centrale banken de beste vrienden van beleggers, want het betere sentiment hebben we hier toch vooral te danken aan de ECB. Die verlaagde de rente en verstrekte begin december onbeperkt driejarige leningen aan de banken. En de banken, die dit jaar voor enorme herfinancieringen staan, maakten daar dankbaar gebruik van. Hierdoor is het gevaar van liquiditeitsproblemen bij de banken en een mogelijk nieuwe kredietcrisis weggenomen.
Tering naar de nering
Een doemscenario waarin overheden wederom met reddingsoperaties de banken overeind moeten houden, kan dus voorlopig van tafel. Maar met de renteverlagingen en liquiditeitsoperaties verdwijnen de structurele problemen vanzelfsprekend niet. De ECB kan niet de schulden van de probleemlanden verlagen. Dit wordt een langdurig, pijnlijk proces, waarbij politici de regie moeten voeren. Beleidsmakers ontkomen er niet aan om moeilijke – politiek gevoelige – beslissingen te nemen en de tering naar de nering te zetten.
Om de concurrentiekracht van de zwakke landen in de periferie van de eurozone te vergroten en de groei op termijn weer aan te zwengelen, zijn bovendien structurele hervormingen noodzakelijk. Alleen dan zijn de overheidsschulden op termijn houdbaar. Positief is dat de nieuwe regeringen in de probleemlanden grootschalige bezuinigingen en hervormingen hebben aangekondigd. De eerste stappen zijn dus gezet, maar het is nu wel zaak om controle uit te oefenen op de daadwerkelijke uitvoering daarvan.
Meer tijd
Dat betekent dat er hoe dan ook op termijn meer macht naar Brussel moet en de politiek ook meer bevoegdheden moet krijgen om landen te straffen die zich niet aan de afspraken houden. Het nieuwe begrotingspact, dat strengere begrotingsdiscipline bij de EU-lidstaten kan afdwingen, is wat dat betreft eveneens een goede stap in de richting van een structurele oplossing van de schuldencrisis. Maar we zijn er nog lang niet. Alleen heeft de ECB de politiek nu meer tijd gegeven
Jochem Baalmann
Beleggingsadviseur Indexus Vermogensbeheer
www.indexus.nl
Start met Automatisch Beleggen
Het was feest op de financiële markten in de maand april. Beleggers keken al vooruit naar de periode van herstel na het einde van de coronacrisis.
De verwachting is dat de coronacrisis ook een negatieve impact op de woningmarkt zal hebben.
Gisteravond om 18.00 uur stipt sloten de stembureaus en koos Duitsland een nieuwe Bondsdag.
Zijn de gouden jaren voor het kapitalisme voorbij? Je zou het haast gaan denken als je kijkt naar de verwachtingen voor de bedrijfswinsten !
een nieuwe kredietcrisis voorkomen? Hij is nog in volle gang en het enige dat even verholpen is, is een liquiditeitsprobleem.
Er zijn te hoge schulden en zeker in een neergaande economie (net zo natuurlijk als huilen bij het snijen van uien) gaat dat zeer waarschijnlijk een te harde noot worden om te kraken.
Tel alle oppoetserij, fraude, onvrede (bonusregen) daar bij op en ik meen dat de kans op een goede afloop minder dan 3 procent is.
Daar hoef je geen economie vooor gestudeerd te hebben om dat te zien aankomen (degenen die het wel gestudeerd hebben konden het dus niet voorkomen…eerder nog; ze hebben geexpirimenteerd, gegokt en verloren!)
En straffen maakt het nog erger; van een kale kip kan je niet plukken en met fors hogere rentes een self-fullfillingprophecy dat de boel laat klappen!
Want als je geen orde op zaken kan stellen bij 3%, waarom dan wel bij 10%+???
Verlies nemen is de enige optie. Nieuwe inzichten en regels moeten voorkomen dat het id toekomst weer gebeurt (maar het gebeurt toch wel, alleen wanneer het lang genoeg geduurd heeft om de geschiedenis nog serieus te nemen).
O ja, mochten we hier in de EU weer wat rust krijgen, dan woedt er vast nog wel een brandje aan de andere kant vd plas. De dollar en de USA staan er minstens zo beroerd voor en de val van de een, trekt de ander vrijwel zeker mee.
om een artikel aan te halen die laat zien hoe complex en opgeblazen de kredietbubble is:
http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/de-schulden-onder-strengere-controle.html
De schulden onder strengere controle
dinsdag 07 februari 2012 08:10
Vaak wordt gedacht dat de nationale staatsobligaties de enige schulden van de overheid zijn. Helaas is dat niet waar.
De staat bestaat uit vele lagen. In Nederland kennen we onder de staat de provincies en daaronder de gemeentes. Ieder voor zich heeft een jaarlijkse begroting en eventueel een bezit of een schuld.
In Nederland heeft er nooit een wet bestaan die het lagere overheden verbood om zich in de schulden te steken.
In Spanje is het op dat vlak volkomen misgelopen. Daar hebben de lagere overheden enorme schulden en uiteindelijk komt dat toch een keer op het bordje van een hogere overheid. Het is daar zo dat de landelijke overheid zich redelijk gedragen heeft, terwijl de lokale overheden zich financieel gezien volkomen vergaloppeerd hebben.
Dat wil Nederland voorkomen door nu de lagere overheden een liberaal overkomende financiële discipline op te leggen. Met de Wet houdbare Overheidsfinanciën (HOF) wil de landelijke overheid kunnen ingrijpen in begrotingen van lagere overheden.
Waanzin als de lagere overheden zelf een keurig huishoudboekje voeren, maar keiharde noodzaak als ineens Sinterklaas bij een lagere overheid op het pluche blijkt te zitten.
Met de invoering van de wet HOF wordt het hoe dan ook moeilijker om lokaal grote projecten te financieren. Die gaan immers nog wel eens vergezeld van eerst de kost en pas later de baat.
Dat gaat dus lastiger worden.
Aan de andere kant, wie is die hogere overheid dan? Is die niet het grootste voorbeeld van een instituut dat zich niets aantrok van begrotingsdiscipline? Wil een vrijwel totaal blinde hier een aan één oog blinde gaan leiden?
Juist onze nationale overheid is het die zich nu en in het verleden te vaak niets aantrok van begrotingen. Wouter Bos kon ineens tientallen miljarden euro’s toveren toen de banken geld wilden hebben om hun hachje te redden.
Tegelijkertijd ontstonden de voedselbanken in Nederland. Ergens rijmt dat niet voor een socialistisch staatsman.
In de wet HOF (what’s in a name) wil de overheid ook organisaties met een publieke taak reguleren. Denk aan ziekenhuizen, het waterschap, en misschien zelfs wel woningcorperaties. Op alle fronten worden financieel gezien blunders begaan en de landelijke overheid denkt dat met meer toezicht en meer inspraak vanuit de landelijke overheid er minder ongelukken op financieel gebied gaan gebeuren.
Ondertussen willen de arme provincies dat de rijke provincies een deel van hun vermogen inleveren. Dat terwijl de rijke provincies dat vaak zijn door decennia lang goed financieel beheer en door beleggingen die zich uitkeerden. Hun dat vermogen afnemen en het geld aan provincies die er een potje van maakten geven, is niet bepaald een stimulans voor partijen om nog verder financieel en begrotingstechnisch erg hun best te doen. Het steeds maar weer nivelerend op willen treden van onze overheid doet ons wat dat betreft nog eens de das om. Het zorgt er namelijk voor dat niemand nog wil uitblinken en iedereen een tandje lager in gaat zetten. Immers, als je wel je best doet, dan wordt je de opbrengst uiteindelijk toch weer afgenomen.
Daarom werkt het socialistische systeem dan ook uiteindelijk niet. Jammer alleen dat zo weinig mensen dat willen inzien. De meeste kiezers zitten in en onder het midden… De meerderheid zal dus altijd liever willen delen. Maar goed, dat is een andere discussie.
De vraag is nu of HOF een meerwaarde heeft. Wat mij betreft alleen in die gevallen waarbij een begroting overduidelijk niet glad is, of een partij duidelijk uit de pas gaat lopen.
Hoe dan ook is het altijd te laat om in te grijpen. De vraag is echter wat te laat is. Binnen een jaar ingrijpen is nog altijd beter dan het jarenlang laten voortwoekeren en dan alsnog tot de conclusie komen dat tijdig ingrijpen veel beter was geweest.
Ik kan me in de basis van HOF vinden, als het echter alleen de partijen betreft die niet rondkomen. De anderen moet je niet lastigvallen met meer rompslomp, meer partijen die zich ermee mogen bemoeien.
De overheid zou zich terug moeten trekken, dat doet deze wet pertinent niet. Daarom is het in beginsel geen goede wet. Misschien nu wel noodzakelijk gezien het onvermogen van de bestuurders die nooit financiële discipline is bijgebracht.
Nu invoeren en zo snel mogelijk weer intrekken als de wet overbodig lijkt te worden of blijkt te zijn.
Nu ook al ingeven dat eea over 5 jaar geëvalueerd moet worden met de intentie de wet dan weer in te trekken.
en steeds meer zal men zich afkeren van dollar en euro;
http://www.slimbeleggen.net/blog/2012/02/07/hang-seng-bank-lanceert-eerste-goud-etf-genoteerd-in-chinese-yuan/?reseller=4eaeeb29ce984
Hang Seng Bank lanceert eerste Goud ETF genoteerd in Chinese yuan!
Op February 7, 2012, In Beurs, Big Picture, Commodities, Goud, Slim Beleggen, Door Slim Beleggen
Tags: Chinese Yuan, Goud ETF, Goud ETF RMB, Goud ETF yuan, goud rmb, goud yuan kopen, yuan 2012
Nog meer spannend nieuws bereikt ons van het ETF front. Na de introductie van enkele nieuwe goud- en zilvermijn ETF’s in de VS, blijkt dat in China de eerst Goud ETF in Chinese yuan (RMB) van start gaat!
Via Hang Seng Bank:
Hang Seng Bank – the bank with the highest rated banking services in Hong Kong for 6 consecutive years* brings you yet another innovative choice for investing in gold.
Given the fragility of investment confidence in global markets, risk aversion is on the rise, which, together with swelling inflation expectations, is driving the demand for commodity gold. Likewise, the RMB, another investment spotlight, sees a growing demand. Being committed to innovation, Hang Seng Investment Management Limited (“Hang Seng Investment Management”), has launched the Hang Seng RMB Gold ETF# for you to trade quickly and conveniently like stocks to grasp hold of the investment opportunities in gold and RMB!