Ooit zei Lenin: kapitalisten verkopen ons het touw, waar wij hen straks aan zullen ophangen. Met enige vertraging kan de revolutionair nog wel eens het gelijk aan zijn kant krijgen.
Neem Duitsland: het land wordt voor zijn economische bloei steeds afhankelijker van China. Het land is de grootste automarkt van de wereld en dus van vitaal belang voor de de Duitse automobielindustrie. Daar komt nog bij dat China heel belangrijk is voor het testen van innovaties als de zelfrijdende auto of de elektrische auto.
Europa en Duitsland beginnen zich nu toch wel zorgen te maken van de te grote afhankelijkheid van de Chinese markt. De Chinese politiek brengt immers steeds vaker de boodschap dat goede economische relaties niet mogelijk zijn zonder hartelijke politieke relaties.
Het is nog maar zeer de vraag in hoeverre het Europees en Duits bedrijfsleven in staat en bereid is om tegendruk te bieden. Te vrezen valt dat in dezen topmanagers weinig ruggengraat zullen tonen. Hetzelfde valt te vrezen voor de politiek. Mevrouw Merkel draagt nog steeds de boodschap uit dat het Westen China kan veranderen.
Het moet gezegd, mevrouw Merkel dringt er wel bij het Duitse bedrijfsleven op aan de afhankelijkheid van de Chinese markt te verminderen. Beter laat dan nooit!
Start met automatisch beleggen
Het coronavirus zorgt wereldwijd voor veel ophef en onzekerheid. Toch had de verspreiding en de impact ervan ons eigenlijk niet mogen verrassen.
Is er een krachtmeting gaande tussen centrale banken en de markt?
Over de hele wereld woedt er discussie over de beste manier om de verspreiding van het coronavirus aan te pakken, waarbij landen radicaal verschillende benaderingen hanteren in de strijd tegen de ziek...
Ethiek en topmanagement, het blijft een moeizame verhouding. Een aantal Europese asset managers had de top van bedrijven gevraagd dit jaar in verband met het coronavirus terughoudend te zijn.