Over de maand augustus werd door het Centraal Bureau voor de Statistiek de hoogste inflatie ooit gemeten sinds de start van de metingen in 1963. De inflatie is opgelopen naar 12 procent, het vorige record van 11,1 procent werd gemeten in januari 1975. De prijsexplosie wordt in hoge mate bepaald door de sterke stijging van de energieprijzen. Voor de consument vertaalt deze zich niet alleen in een duurdere energierekening, het is een kostenpost die in alle producten verwerkt zit.
Door de wereldwijde aanwezigheid van fastfoodketen McDonald’s is, naast het reguliere inflatiecijfer, de prijs van de Big Mac een populaire graadmeter geworden om wisselkoersen en inflatie in beeld te brengen. Economentijdschrift The Economist creëerde de index in 1986 als een luchtige manier om wisselkoersen te vergelijken. De theorie hierachter is dat de kosten van een identiek product dat op verschillende plekken op de wereld wordt verkocht, het beste beeld geeft van de werkelijke koopkracht van geld. Oftewel, je drukt je salaris niet uit in euro’s, maar je kijkt naar hoeveel Big Macs je ervan kan kopen. Als je in 2020 meer Big Macs van je euro, dollar, zloty of yuan kon kopen dan in 2022, dan vermindert de waarde van je geld en is er sprake van inflatie. Op dezelfde manier vertelt de hoeveelheid burgers die je met je euro in bijvoorbeeld Polen kan kopen ons iets over inflatie en wisselkoersen.
“De Big Mac Index laat zien dat de prijs van het paradepaardje van McDonald’s in de Eurozone met 8% is gestegen sinds begin dit jaar. De impact van de energiemarkt op reguliere producten, blijkt ook uit de vergelijking met andere economieën. In China is de burger met 2% gedaald sinds de start van dit jaar. In Polen en Tsjechië, landen die sterk afhankelijk zijn van de invoer van Russisch gas, steeg de prijs van de Big Mac met respectievelijk 14% en 18%. McDonald’s beëindigde zijn Amerikaanse Dollar Menu in 2013, maar zijn cheeseburger van £0,99 hield het 14 jaar vol in het Verenigd Koninkrijk tot het eind juli besloot de prijs met maar liefst 20% te verhogen,” aldus eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden.
Inmiddels zijn er spin-offs van de Big Mac Index, zoals de Tall Latte Index (Starbucks) en de iPhone Index (Apple).