Dat Europese politici keer op keer blunderen, bewijst de Turkse overheid. Daar waar de bodemloze put van Griekenland en Cyprus wordt volgestort met het zuurverdiende belastinggeld van de doorsnee Europese burger, voldoet Turkije aan steeds meer criteria voor toetreding tot de EU. Toch blijven Europese leiders weigeren dit land toe te laten. Ten onrechte, aan de rand van Europa voltrekt zich een economisch wonder!
Turkije heeft in de laatste jaren grote prestaties verricht. Het land maakt serieus haast met het oplossen van het al 30 jaar durende conflict met de PKK. Dat zal de politieke stabiliteit van het land verbeteren.Het land investeert grootschalig in de verbetering van de infrastructuur en in het versterken van de eigen energiepositie. Die gigantische investeringen geven de toch al bloeiende economie nog meer de wind in de rug. Turkije heeft alles in zich om uit te groeien tot een regionale supermacht!
De internationale beleggingsgemeenschap weet de Turkse inspanningen op waarde te schatten. Zij weet de weg naar Ankara al goed te vinden. De Turkse aandelenindex staat op een all-time high! Bij INVINCO staat Turkije allang aan de top van de lijst van kansrijke Emerging Markets.
Terwijl Europa worstelt met de ene recessie na de andere, voltrekt zich aan de rand van dit oude continent een klein wonder. Na decennia van stagnatie begint Turkije zijn economische vleugels steeds nadrukkelijker uit te slaan. Daar is alle reden toe, want de prestaties in de 21ste eeuw mogen er zijn. Zo groeide de economie tussen 2002 en 2011 met gemiddeld 5,2%. Daarmee laat het land een hele reeks opkomende markten ruimschoots achter zich.
De economische vooruitgang heeft het land de 16de economie van de wereld gemaakt en de vijfde binnen Europa. In 2011 bedroeg het bruto nationaal product $ 772 miljard. Het land is er in de afgelopen jaren ook in geslaagd om het overheidstekort van meer dan 10% terug te brengen tot minder dan 3%. De staatschuld ligt ook alweer geruime tijd onder het door Brussel geëiste niveau van 60%. In een aantal opzichten voldoet Ankara al geruime tijd aan de criteria die Brussel stelt als opmaat voor het lidmaatschap van de Europese Unie.
Turkije investeert € 22 miljard in kernenergie.
De onstuimige groei van Turkije is ook terug te zien aan een recente reeks van aankondigingen van mega investeringen die het land verder moeten helpen op de weg naar een volwassen economie.De meeste economieën leunen voor hun groei zwaar op energie. Turkije is in dezen geen uitzondering, maar het beschikt zelf over weinig of geen eigen energiebronnen, de zon uitgezonderd. Het land importeert daarom jaarlijks voor meer dan $ 60 miljard aan olie en vooral gas. Dat gigantische bedrag is de belangrijkste oorzaak dat het tekort op de lopende rekening van Turkije tot de hoogste ter wereld behoort.
Het land wil daarom graag verandering in brengen in zijn energieafhankelijkheid en onlangs heeft het daar enkele stappen in gezet. Premier Erdogan en premier Abe van Japan hebben recentelijk hun handtekening gezet onder de plannen voor een nieuw nucleair project in de provincie Sinop aan de Zwarte Zee.
Het project, dat onder leiding komt te staan van het Japanse Mitsubishi, heeft een waarde van maar liefst $ 22 miljard en kent een looptijd van tenminste 10 jaar, alhoewel Turkije die periode graag verkort zou zien. Samen met het Franse Areva gaat Mitsubishi vier reactoren bouwen met een gezamenlijke capaciteit van 4500 megawatt. De bouw begint naar verwachting in 2017, wanneer aan alle voorwaarden voldaan zal zijn. Als in 2023 de eerste reactor zijn werk kan gaan doen, dan vermindert dat de tekorten op de handelsbalans met zeker $ 3 miljard.
Derde vliegveld in Istanbul om de groei bij te benen
De gigantische investering in kernenergie is niet het enige recente bewijs van de groeiende economische daadkracht van het land. In dezelfde weken, dat premier Erdogan zijn handtekening zette onder dit mega project, maakte een consortium van aannemers onder leiding van de Limak Groep bekend een nieuw vliegveld in Istanbul te gaan aanleggen. Ook dit project vergt een enorme investering van meer dan $ 22 miljard. Het consortium heeft dan ook een periode van 25 jaar bedongen om de investeringen terug te verdienen. Het consortium versloeg in de race om het project te bemachtigen onder meer het Duitse Fraport AG.
Het nieuwe vliegveld wordt het derde van de stad en is bedoeld om vooral de druk op het Ataturk vliegveld te verminderen. Dat nadert de grenzen van zijn capaciteiten. In 2012 maakten meer dan 45 miljoen reizigers gebruik van dit vliegveld. De overheid is bang, dat de grens van 60 miljoen passagiers, sneller dan verwacht, bereikt zal worden. In 2012 lag de groei van het aantal passagiers meer dan 30% hoger dan van vergelijkbare vliegvelden in de rest van Europa. Vliegveld Heatrow in Londen is het drukst bezocht met bijna 70 miljoen passagiers.
Met de bouw van het nieuwe vliegveld wordt komend jaar begonnen en in 2018 moet het geheel operationeel zijn. Het consortium is overigens geen onbekende in de wereld van vliegvelden. Het exploiteert al Sabiha Gokcen, de tweede luchthaven van Istanbul.
Bron: INVINCO
Een land als Turkije met zijn sterk groeiende economie biedt beleggers mooie kansen. Maar onbekend maakt onbemind. Daarom ziet INVINCO het als een van zijn taken u te wijzen op de kansen die een land als Turkije u biedt. Als u meer wilt weten, dan kunt u rustig contact opnemen. Een goed gesprek kan zeer verhelderend werken.
Gratis nieuwsbrief
INVINCo biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Start met Automatisch Beleggen
De komende jaren zal het beleggingsklimaat voor de opkomende markten en vooral voor hun bedrijven zeer positief zijn.
De economische gevolgen van de coronavirus pandemie hebben eens te meer aangetoond dat in tijden van crisis karakter bovendrijft. Dit geldt ook voor de aandelenmarkt.
De winstvooruitzichten van bedrijven dalen naarmate de inflatie toeneemt. Hogere productiekosten verkleinen de winstmarges en de consumenten beperken hun uitgaven.
Veel ontwikkelingslanden proberen de succesformule van China te kopiëren om sneller te groeien. Ze lopen daarbij vaak tegen het probleem dat de leenkosten erg hoog zijn.