Voor veel waarnemers leidt het plotselinge einde van de Covid-19 beperkingen in China tot een aantal interessante beleggingskansen. Welkom in het Jaar van het Konijn.
Sinds 8 januari 2023 gelden voor de Chinezen geen reisbeperkingen meer. Het is weer mogelijk om zowel binnen als buiten het land te reizen. Tegelijkertijd neemt de Chinese regering tal van steunmaatregelen om een snel herstel van de economie te realiseren. In combinatie met een historisch lage absolute en relatieve waardering van de Chinese aandelenmarkt is dit een goede uitgangspositie voor beleggers. Bovendien zijn internationale fondsen sterk onderwogen in Chinese aandelen.
Het metroverkeer in de Chinese megasteden is een goede indicator voor de normalisatie na de lockdowns. De huidige cijfers laten zien dat het normale niveau binnen een week weer bijna is bereikt. Hetzelfde geldt voor het verkeer op de snelwegen. Ook de binnenlandse vluchten zitten momenteel weer op 82% van het pre-Corona niveau van 2019. Terwijl het binnenlandse luchtverkeer zich snel herstelt en al in het tweede kwartaal naar nieuwe recordhoogten kan klimmen, duurt het voor internationale vluchten veel langer. Hier zagen we een daling met 95% in de afgelopen drie jaar. De boekingen nemen echter weer sterk toe, vooral voor reizen naar Hongkong, Macau en Thailand. Voor bestemmingen als de VS of Frankrijk zal het waarschijnlijk nog een tot twee jaar duren voordat het niveau van 2019 weer wordt bereikt.
Hoe kan een belegger hiervan profiteren?
Mogelijke interessante beleggingen zijn aandelen van touroperators, hotels, restaurants, taxfree-bedrijven en – vanuit een Europees perspectief – luxemerken zoals LVMH, Richemont of L’Oréal. Naast de sterk stijgende volumes aan de vraagzijde is er een aanbodtekort. Dit fenomeen deed zich ook voor in Europa met recordprijzen voor vluchten, hotels of huurauto’s.
Vóór Covid-19 waren Chinese burgers goed voor 31% van de uitgaven voor luxegoederen. Door de reisbeperkingen daalde dit cijfer naar 19% op dit ogenblik. De welvaartssituatie van de Chinezen is echter verder verbeterd. We verwachten nu weer wat “wraakuitgaven” voor reizen en andere luxeartikelen zoals handtassen enz. In het verleden besteedden de Chinezen ongeveer de helft van hun luxe-uitgaven aan buitenlandse reizen en de andere helft aan binnenlandse reizen. Een Louis Vuitton-tas is in Parijs ongeveer 30% goedkoper dan in China. Daarnaast mag je ook de gepercipieerde waarde van een winkelervaring in Parijs of het kopen van een kostuum in Milaan niet onderschatten, vooral bij de social media-generatie. Volgens analisten zal in de luxesector de wereldwijde verkoop dit jaar met 5% stijgen. Dankzij de heropleving van de uitgaven in China zou dit cijfer 11% kunnen bedragen. Als een deel van de buitenlandse reizen terugkeert, zou voor luxebedrijven gemiddeld zelfs een groei van 15% mogelijk zijn.
Het Chinese Jaar van de Tijger loopt ten einde, nu volgt het Jaar van het Konijn. De nieuwjaarsvakantie is de piekperiode voor de Chinezen. Het ministerie van Transport verwacht nu al een herstel naar 70% van het normale niveau. Volgens reisplatforms zijn er veel aanwijzingen dat dit cijfer zelfs overschreden kan worden.
Maar ook hier is voorzichtigheid geboden, omdat de vrij abrupte koerswijziging van China’s zerocovidestrategie en de huidige golf van omicrongevallen de situatie weer zou kunnen doen verslechteren. Er kunnen namelijk verschillende scenario’s ontstaan op basis van deze situatie: een nieuwe lockdown zou enorme gevolgen hebben voor de wereldhandel. En als het land zijn grenzen opnieuw zou sluiten, zou dit ook drastische gevolgen hebben voor het reisverkeer. Wat reizen betreft, zijn er al beperkingen: landen als de VS, Frankrijk, het VK, Spanje en Zuid-Korea eisen een bewijs van een negatieve covidtest voordat mensen het land mogen binnenkomen. Dit beperkt het reizen en zou tot een aanzienlijke daling van de aantallen kunnen leiden. Een snelle overwinning van de omicrongolf zou echter ook tot een snel herstel van de situatie kunnen leiden.
Door Frank Schwarz, Portfolio Manager bij MainFirst