Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Zo beleggen jongeren

De neobroker BUX ging in een lopend onderzoek in op het investeringsgedrag van millennials en Generatie Z. De laatstgenoemde is een demografische generatie, volgend op de Millennials (Generatie Y). De jongere generaties hebben dan ook andere prioriteiten dan de oudere beleggers. Bovenal leverde het onderzoek verrassende bevindingen op over de belangrijkste informatiebronnen.

De Europese neobroker BUX heeft de resultaten gepresenteerd van zijn eerste rapport over het beleggingsgedrag van verschillende generaties. Het doel van het onderzoek was om de motivaties van NextGen-investeerders, d.w.z. Generation Z en Millennials, beter te begrijpen. Allereerst blijkt uit de analyse dat er bij de nieuwe generaties een groeiende belangstelling is voor beleggen.

Sterk toegenomen interesse in beleggen
De toegenomen belangstelling is te verklaren door verschillende factoren, waaronder de pandemie, bestaande economische uitdagingen en de opkomst van mobiele investeringsplatforms. Deze trend is onder meer terug te zien in de forse toename van het aantal BUX Zero-klanten. Het aantal Generation Z-klanten is in de eerste helft van 2021 met 112% gestegen ten opzichte van 2020. Voor millennials was de stijging zelfs 118%.

Focus op innovatieve en duurzame bedrijven
Ondanks bepaalde generatieverschillen hebben Millennials en Generation Z volgens BUX een gemeenschappelijke focus als het gaat om investeren: innovatieve bedrijven die onze manier van leven veranderen. Uit een analyse van de aandelen die het meest zijn gekocht door BUX Zero-klanten, blijkt dat Apple en Tesla tot de meest populaire aandelen behoren in portefeuilles van de volgende generatie. Generatie Z-beleggers vertrouwen op een meer gediversifieerde beleggingsstrategie. Voor zowel Gen Z als Millennials worden investeringen in aandelen van innovatieve bedrijven aangevuld met duurzame bedrijven zoals Beyond Meat.

Geen dramatische investeringsverschillen
Beide generaties investeren ook in klassieke blue chips zoals Apple en ASML. “De generatie-overschrijdende verschillen tussen generatie Z en millennials zijn in andere opzichten meer uitgesproken, maar niet zo dramatisch als het gaat om het opbouwen van een portfolio dat overeenkomt met hun ideeën”, zegt Nils-Hendrik Höcker, Country Head voor Duitsland en Oostenrijk bij BUX , de onderzoeksresultaten.

ETF’s zijn populair bij de nieuwe generatie beleggers
Vooral bij het beleggen in ETF’s toont Gen Z veel interesse in bedrijven die zich richten op innovatie en andere toekomstgerichte onderwerpen. Enkele van de meest populaire zijn de IShares Nasdaq ETF, die zich richt op de technologiesector, de iShares Automation & Robotics ETF, de robotica- en automatiseringssector, de gezondheidssector ETF iShares Healthcare Innovation ETF en de L&G Cybersecurity ETF voor de cyberbeveiligingssector. Op de eerste plaats echter de Vanguard S&P 500 Index, die de 500 grootste beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven volgt. De millennial-generatie lijkt erg op elkaar als het gaat om beleggen. Ook hier staan ​​de ETF’s van de meest innovatieve bedrijven bovenaan de lijst.

YouTube en influencers als belangrijkste informatiebronnen
Millennials en Generation Z-investeerders laten zien dat ze op basis van hun portefeuilles geneigd zijn tot doordachte langetermijninvesteringen, aldus BUX. Bijzonder is echter hoe ze aan hun informatie komen. Je belangrijkste informatiebronnen zijn dus YouTube en influencers. Daarnaast worden ook podcasts door beide generaties als bron aangehaald. Nog verrassender is dat Elon Musk en Joe Biden worden beschouwd als beïnvloeders van het investeringsgedrag van Generation Z.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *