De ETF is een enorm succes. Dat lijdt geen twijfel. Maar dat wil weer niet zeggen dat elke ETF een succes is. Dat is zeker voor de belegger niet het geval, zo blijkt uit recent onderzoek.
Wat is het geval? De eerste en oudste ETF’s waren gebaseerd op brede indices zoals de S&P 500. Ze waren een doorslaand succes voor zowel de initiatiefnemer als voor de belegger.
Het grote succes van deze oorspronkelijke ETF’s had als gevolg dat de concurrentie in sneltrein vaart toe nam. Daardoor ontstond er als snel druk op de fees voor de fundmanagers. Daar moest wat aangedaan worden. En dus werden nieuwe producten ontwikkeld, waarvoor een hogere fee kon gevraagd worden. Het nadeel was wel, dat die nieuwe ETF’s op kleinere segmenten van de markt gebaseerd waren.
De innovatie is in de afgelopen maanden steeds verder voortgeschreden. De fee moest immers op niveau blijven. Zo is de smart beta ETF in de markt gezet, maar ook ETF gebaseerd op een industrie of op een thema.
Het tijdstip lijkt gearriveerd dat er ETF worden gebaseerd op het snoepje van de week. Welk onderwerp boeit de belegger vandaag? Daar moet op ingespeeld worden. Immer, als een belegger geïnspireerd raakt door een thema of wat dan ook, dan is hij vaak minder oplettend als het om de prijs gaat.
Dat is zeker waar als deze asset classes in het recente verleden goede prestaties hebben laten zien. Maar het is niet alleen de fee die tot voor beleggers matige resultaten leidt. Het is vooral de overwaardering van de ETF op het tijdstip van lancering. In de loop van de tijd maakt die echter plaats voor een underperformance.
Hoe zien de cijfers eruit? Over de afgelopen twee decennia hebben industrie- en thematische ETF een underperformance ten opzichte van de brede benchmarks laten zien van 30% over de eerste vijf jaar na de lancering. 3% was te wijten aan de fee en 27% aan de assets die de ETF vormden.
Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor twee!