Zuid-Koreaanse degelijkheid lachende derde

Door prijsverhogende importheffingen is de autosector volop in het nieuws. In een markt die kampt met overcapaciteit, een prijzenoorlog en weifelend overheidsbeleid is het moeilijk rendement maken, zowel voor fabrikanten als voor beleggers. We maken de balans op over het tweede kwartaal van 2024.

Kia en Volvo verkopen het beste in Nederland
Ten opzichte van het eerste kwartaal waren er in Nederland geen grote verschillen. Het Zuid-Koreaanse Kia wist Toyota te verdringen van de eerste plaats (zie tabel 1). Volvo behield de tweede plek, waardoor Toyota als derde eindigde. Met de hakken over de sloot wist Volkswagen een positie in de top 5 te heroveren, maar dat zal op het hoofdkantoor in Wolfsburg niet gevierd zijn. Het aantal verkochte auto’s van het merk Volkswagen daalde in de eerste helft van het jaar met 43% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Voor de hele Volkswagen Group (inclusief Audi, Skoda, Seat, Porsche, Cupra, Bentley en Lamborghini) bleef de schade ‘beperkt’ tot -22%.

Automakers blijven (ver) achter op de beurs
Als we kijken naar de koersrendementen van de 22 Westerse en Chinese autofabrikanten, dan zien we wel grote verschillen (zie tabel 2). In dit overzicht wordt Kia afgetroefd door die andere Zuid-Koreaanse speler, Hyundai. Ferrari is de enige Europese partij die op de beurs het marktgemiddelde weet te verslaan, maar moet wel het Amerikaanse General Motors voor zich dulden. De aandelen van alle andere fabrikanten bleven achter bij de koersontwikkeling van de MSCI World, S&P 500 en STOXX 600 indices. Dat was te verwachten in een markt met overcapaciteit en ten tijde van een prijzenoorlog. De moordende concurrentiestrijd wordt vooral duidelijk onderaan de lijst. Zes relatieve nieuwkomers, die zich zonder uitzondering hebben gestort op het produceren van elektrische auto’s, verloren in zes maanden tijd een tot twee derde van hun marktwaarde.

Wat onderscheidt de winnaars?
In het tweede kwartaal van 2024 wisten vijf automakers te plussen op de beurs: Hyundai, Kia, BYD, Tesla en Rivian. Waarom deden deze merken het beter?

Hyundai en Kia (in Q2 resp. +30% en +19%)

Zuid-Koreaanse aandelen profiteren in het algemeen, net als bijvoorbeeld India en Taiwan, van een toenemend aantal beleggers die in Azië willen beleggen maar China willen vermijden. Hyundai en Kia in het bijzonder hebben het op verschillende continenten goed gedaan met de verkoop van relatief goedkope elektrische auto’s. Hyundai profiteert daarbij ook nog eens van het momentum rondom de voorgenomen beursgang van dochter Hyundai India. De Indische automarkt is een van de weinige die groeit. 

BYD (+15%)

BYD verkoopt meer elektrische auto’s dan Tesla, tegen betere marges, maar met het aandeel wilde het afgelopen jaar nog niet zo vlotten. Chinese aandelen waren uit de gratie. De Verenigde Staten sneden met een verhoging van de invoerrechten tot 100% BYD de pas af voordat ze er überhaupt een voet aan wal hadden gezet. Een meevallende verhoging van de invoerrechten in de EU (BYD gaat op 4 juli van 10% naar 27%) maakt dat beleggers voorzichtig durven in te stappen. In de tweede helft van het jaar zal moeten blijken of de prominente sponsoring van het Euro 2024 voetbaltoernooi in Duitsland de gewenste impuls geeft aan de overzeese verkopen.

Tesla (+13%)

Wederom profiteerde Tesla in het afgelopen kwartaal van de ‘Elon Musk-factor’. De parttime topman beloofde bij de presentatie van de kwartaalcijfers in april dat het goedkopere model er echt gaat komen, dat de robotaxi (die op 8 augustus wordt gepresenteerd) een ‘no-brainer’ is en dat hij fors gaat investeren in AI. Op 2 juli worden de verkoopresultaten voor het tweede kwartaal verwacht. Vooral naar de omzet in de uiterst competitieve Chinese markt wordt reikhalzend uitgekeken. 

Rivian (+21%)

De Amerikaanse start-up is nog niet winstgevend. Ondanks dat Rivian Amazon als grote investeerder achter zich heeft staan, moet het voortdurend nieuwe financiering aantrekken. Net als bij alle andere start-ups waren beleggers daar in het eerste kwartaal uiterst somber over. Het recente momentum in het aandeel komt voort uit de verrassende samenwerking met Volkswagen, die vorige maand bekend werd. De Duitsers, die de auto-software zelf maar niet voor elkaar krijgen, investeren in de komende jaren een bedrag van $1 tot 5 miljard.

Beleggers op het verkeerde been gezet

Uit cijfers van eToro blijkt, dat beleggers in de autosector massaal de voorkeur geven aan Tesla. Op grote afstand volgt NIO en weer op grote afstand volgt het aandeel Volkswagen als nummer 3. Aandelen van elektrische-automakers zijn populairder dan die van traditionele fabrikanten. Het heeft er alle schijn van dat beleggers in de afgelopen jaren op zoek zijn geweest naar ‘de nieuwe Tesla’ of dat van Westerse overheden een sterk, stimulerend subsidiebeleid werd verwacht zoals in China. Gelet op de recente uitslag van de Europese verkiezingen, de aanhoudende geopolitieke spanningen en de verstikkende concurrentie door structurele overcapaciteit doen beleggers in de autosector er verstandig aan hun posities regelmatig tegen het licht te houden.

Tabel 1. Verkoop personenauto’s in Nederland

# Autofabrikant Verkoop H1 Verkoop Q2 Verkoop Q1
1 Kia 18.691 9.967 8.724
2 Volvo 17.809 9.332 8.477
3 Toyota 16.705 7.172 9.533
4 Tesla 13.430 6.578 6.852
5 Hyundai 11.352 5.015 6.337
6 BMW 10.768 5.274 5.494
7 Volkswagen 10.693 5.276 5.417
8 Skoda 10.038 4.128 5.910
9 Renault 8.289 3.893 4.396
10 Peugeot 7.964 3.832 4.132
11 Mercedes 7.406 3.400 4.006
12 Audi 6.447 3.127 3.320

Bron: BOVAG

Tabel 2. Koersrendementen auto-aandelen

Aandeel Valuta Rendement H1* Rendement Q2*
Hyundai KRW 47% 30%
Kia KRW 32% 19%
General Motors USD 29% 2%
Ferrari EUR 24% -3%
Toyota USD 13% -15%
BYD HKD 11% 15%
Geely HKD 5% -7%
Honda USD 5% -12%
Volvo SEK 4% -7%
Ford USD 3% -6%
Mercedes-Benz EUR 2% -12%
Volkswagen EUR -7% -14%
Stellantis EUR -13% -27%
BMW EUR -13% -17%
Porsche EUR -13% -24%
Tesla USD -20% 13%
Rivian USD -36% 21%
Lucid Motors USD -37% -9%
Xpeng USD -48% -6%
Li Auto USD -48% -42%
NIO USD -51% -10%
Polestar USD -64% -49%

Bron: Google Finance. * Rendementen zijn in loksale valuta zonder eventuele dividenden

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.