Zara voorbij Louis Vuitton?

Modemerken in het middensegment verslaan luxemerken

  • Het afgelopen jaar lieten modemerken in het middensegment een stijging van 11% zien ten opzichte van luxemerken (-8% daling)
  • Dit is een grote comeback aangezien luxemerken in voorgaande jaren ver boven merken in het middensegment uitstaken
  • Het Engelse Next en Spaanse Inditex (o.a. Zara en Bershka) laten de beste prestaties zien

12 september 2024: Nu we alweer midden in het Fashion Week-seizoen zitten, analyseerde eToro de prestaties van luxemerken, zoals Louis Vuitton en Hermès, en vergeleek deze met de prestaties van moderetailers in het middensegment, zoals H&M, Zara en Zalando. Hoewel luxemerken de voorgaande jaren een goede belegging waren, blijkt dat het middensegment het afgelopen jaar het ook goed deed.

Uit de analyse blijkt dat een aandeel in het luxesegment de afgelopen vijf jaar meer dan vier keer zoveel rendement opleverde dan hun betaalbaardere tegenhangers. eToro creëerde twee mandjes: Luxury en High Street. De top 10 luxemerken laat een groei van 76% zien over de afgelopen vijf jaar, ten opzichte van een bescheiden groei van 16% voor het middensegment (Tabel 1).

In het afgelopen jaar zien we een verandering. Het middensegment steeg met 11% in de afgelopen maanden, terwijl het luxesegment een daling van -8% liet zien. Deze comeback van het middensegment wordt getrokken door het Engelse Next dat een groei liet zien van 44% dankzij stabiele winstgroei en slimme overnames. Inditex, de grootste moderetailer ter wereld en moederbedrijf van o.a. Zara en Bershka, heeft ook winst opgeleverd voor beleggers (+36% in het afgelopen jaar) nadat het bedrijf onlangs recordwinsten boekte. Andere sterk presterende bedrijven zijn Primark-eigenaar ABF (+27%) en de Italiaanse retailer OVS (+17%).

Tabel 1: Top 10 merken naar groei beurswaarde

  Luxury basket:

Top 10 luxe modemerken

High Street basket:

Top 10 middensegment modemerken

    YTD 1Y 5Y   YTD 1Y 5Y
1 LVMH -5% -16% 88% Inditex 23% 36% 78%
2 Hermès 16% 14% 250% H&M -3% -3% -5%
3 Richemont 19% 8% 80% Next 16% 44% 80%
4 Kering -32% -48% -41% JD Sport 6% -16% 7%
5 Christian Dior -9% -17% 48% Zalando 20% -13% -43%
6 Moncler 3% -15% -58% LPP -1% -16% 116%
7 Prada 39% 8% 157% Asos -6% -5% -84%
8 Burberry -51% -69% -68% ABF 5% 27% 9%
9 Brunello Cucinelli 3% 18% 211% SMCP -43% -71% -86%
10 Hugo Boss -40% -45% -23% OVS 20% 17% 83%

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst

Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: “We moeten niet vergeten dat beleggen een zaak is van de lange termijn. In de afgelopen vijf jaar zullen beleggers in luxemerken veel meer tevreden zijn geweest dan degenen die aandelen bezitten in winkelketens in het middensegment. De luxemerken konden de stijgende kosten beter opvangen, omdat hun klanten minder gevoelig zijn voor economische onzekerheid dan prijsbewuste consumenten in winkelstraten. Luxemerken als LVMH en Hermès hebben hiervan geprofiteerd. 

Afnemende inflatie en kostendruk lijken echter een opleving teweeg te brengen bij enkele van de grootste namen in de winkelstraten, zoals Inditex, Zalando en OVS. Het beeld is echter niet zwart-wit. Merken als ASOS, Superdry, JD Sports en SMCP hebben het na de pandemie nog steeds moeilijk door veranderingen in winkelgewoonten en modetrends.”

Een aantal luxemerken laat zeer sterke resultaten zien waaronder het Franse Hermès (+14% in het afgelopen jaar) en het Italiaanse Brunello Cucinelli (+18%). Het gemiddelde van het mandje luxemerken wordt echter omlaag getrokken door de koersen van Kering (-48%), Hugo Boss (-45%) en Burberry (-69%), in navolging van een afnemende vraag in China, wat een grote domper is op de winst en het sentiment.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.