Het Chinese bedrijf BYD Company, in Nederland vooral bekend door de elektrische auto’s en bussen, maakte vandaag na het sluiten van de beurs in Hong Kong de halfjaarcijfers bekend. In de periode tot en met juni 2022 werden 638.000 elektrische auto’s verkocht, een stijging van 150% ten opzichte van een jaar eerder. Volgens de cijfers van de CAAM (de Chinese branchevereniging) heeft BYD nu een marktaandeel van 24,7% op de lokale markt. De brutowinst steeg met 75% tot omgerekend €2,9 miljard. Net als bij de omzet leverde ook hier de verkoop van elektrische auto’s de grootste bijdrage.
Verschillen met Tesla
BYD stoomt zonder meer op in de vaart der volkeren, maar er zijn twee grote verschillen met Tesla. Ten eerste verkoopt BYD zowel plug-in hybride elektrische auto’s (PHEV) als auto’s met alleen een batterij (BEV). De verhouding is op dit moment ruwweg 50%-50%. Tesla verkoopt alleen maar auto’s met een batterij.
Ten tweede is de winstgevendheid van BYD een stuk lager. De bruto winstmarge bedroeg in de eerste helft van 2022 13,5% bij BYD tegenover 41% bij Tesla. Dat is voor beleggers en investeerders iets om rekening mee te houden. BYD, van origine een batterijenfabrikant, heeft heel veel geïnvesteerd in productiecapaciteit van zowel batterijen als auto’s.
Sterke vooruitzichten, met geopolitieke onzekerheid
BYD heeft een sterke, strategische marktpositie. Batterijen, semiconductor chips: het wordt allemaal in eigen huis geproduceerd. In juni kwam het bedrijf uit Shenzhen in het nieuws, omdat ze in de running zijn om zes lithium-mijnen in Afrika te kopen. Tel daarbij op dat ook BYD in de eerste helft van het jaar last heeft gehad van de strenge Chinese covid-maatregelen, dan is het duidelijk dat de rek er nog niet uit is.
De grote uitdaging is echter om ook overzees succes te hebben. Het is ook de vurige wens van China om een keer met een kwaliteitsproduct te scoren in het buitenland. BYD is daarvoor zonder meer een kandidaat. Een uitgebreide range modellen met mooie namen als de dolfijn, de zeehond en de zeeleeuw staan klaar om (op termijn) verscheept te worden. In een aantal landen zijn distributierelaties aangegaan, waaronder met Louwman in Nederland.
Nu software steeds belangrijker wordt in elektrische auto’s is de grote vraag hoeveel ruimte BYD krijgt om te groeien in het Westen. Software AG betekent automatisch het verzamelen van data. Dat onderwerp ligt steeds gevoeliger door de toenemende geopolitieke spanningen tussen China en de Verenigde Staten.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden