Wie hoogt stijgt, kan diep vallen

Sommige verhalen zijn of lijken te mooi om waar te zijn. Neem bijvoorbeeld Tesla. Het is alweer 10 jaar geleden, dat oprichter Elon Musk zijn revolutionaire auto naar de beurs bracht. Het heeft hem en de beleggers van het eerste uur bepaald geen windeieren gelegd. Wie toen $ 100 had geïnvesteerd, zou nu op een berg van $ 6500 zitten. Wie op datzelfde moment hetzelfde bedrag had belegd in de MSCI World Autos index, die was niet verder gekomen dan $ 177.

Ook als het om waarderingen gaat, schieten superlatieven tekort. De koers/winstverhouding voor 2019 kwam uit op meer dan 6000. Voor komend jaar is het nog slechts 129, maar dat is toch nog steeds aan de prijs, book value komt uit op 20 en price/sales bedraagt naar verwachting 7. Vergelijk dat eens met de waarderingen voor Toyota, de nummer 2 autoproducent naar marktkapitalisatie na Tesla. De waardering komt uit op 61% van sales en 91% van book value.

En wat te denken van meneer Elon Musk zelf? Zijn vermogen is gekoppeld aan de koers van het aandeel Tesla. Hij mag dan beslist niet klagen. Hij is nu de Bloomberg Billionares Index binnengeslopen en laat onmiddellijk Warren Buffett achter zich en staat tussen de oprichters van Google. Voor alle duidelijkheid. De kwartaalomzet van Alphabet, het moederbedrijf van Google, is tienmaal zo hoog als die van Tesla.

Als we Tesla gaan vergelijken met haar directe concurrenten, dan wordt al snel duidelijk dat Tesla in een aparte divisie speelt. Als we Toyota even buiten beschouwing laten, dan is de marktkapitalisatie van Tesla groter dan de acht daarop volgende namen samen. Met een marktkapitalisatie van meer dan $ 200 miljard blijft Toyota nog enigszins in het spoor van Tesla dat op moment van schrijven een kapitalisatie heeft van meer dan $ 277 miljard.

Is dit allemaal logisch, realistisch en verklaarbaar? Vooral in 2020 is de koers letterlijk de lucht ingeschoten. Je kunt echter moeilijk beweren, dat het coronavirus een zegen voor Tesla was/is, zoals het dat is voor techbedrijven als Netflix en Google. De lockdown heeft de mobiliteit juist ingeperkt en dat is niet goed voor de vraag naar auto’s. Ook de lage olieprijs is bepaald geen steun in de rug voor Tesla.

Het heeft er toch alle schijn van, dat we hier te maken hebben met een klassiek voorbeeld van speculatieve gekte. Het draait in de eerste plaats om een nieuw en zeer aansprekend product dat ook nog eens een aansprekend gezicht en spreekbuis heeft in de persoon van een flamboyante Ceo. Er zitten echter ook hedendaagse trekjes aan de gekte. Analisten houden er serieus rekening mee dat Tesla opgenomen wordt in de S&P 500. Als het bedrijf over het 2de kwartaal winst laat zien, dan is dat voor de 4de keer op rij en dat is een absolute voorwaarde voor opname in de S&P 500. Als dat gebeurt, dan is Tesla een belangrijke kandidaat om in zogeheten exchange traded funds (etf’s) ofwel trackers opgenomen te worden. Juist omdat veel beleggers trackers kopen, ligt de beurskoers van fondsen, opgenomen in de S&P 500, doorgaans behoorlijk veel hoger dan die van bedrijven die er buiten vallen.

Dat is allemaal goed en wel, maar er is een gerede kans, dat opname in de S&P 500 nog een tijdje op zich zal laten wachten. Vraag dat maar aan Google en Facebook. Het is waarschijnlijk dat de regenten van de S&P wachten totdat er een plaatsje vrijvalt door een fusie, overname of faillissement. Er blijft derhalve de nodige onzekerheid bestaan. Maar voor wie dit risico durft te nemen, lijken de kansen op een mooi rendement meer dan behoorlijk groot, maar of dat de verdrievoudiging van de koers sinds maart dit rechtvaardigt, is nog maar de vraag.

Die koersstijging wordt trouwens bevorderd door het ongelooflijke bedrag dat short is gegaan op het aandeel. Dat gaat in totaal om een bedrag van $ 20 miljard. Zoiets is nog nooit voorgekomen. Maar wellicht hebben de shorters iets over het hoofd gezien. Het aantal uitstaande aandelen van Tesla is tamelijk beperkt. Als een shorter capituleert en de handdoek in de ring gooit, dan moeten er aandelen teruggekocht worden. Gelet op het relatief kleine aantal uitstaande aandelen, duwt een terugkoopprogramma de koers verder omhoog.

En dan is er nog de kleine aandeelhouder. Natuurlijk is hij enthousiast, maar ook dat verklaart niet alles. De website http://www.robintrack.net/leaderboard laat zien dat Tesla pakweg 455.000 eigenaren telt. Het aandeel komt daarmee op de 11de plaats, net onder het bedrijfje Aurora Cannabis, dat sinds 2018 meer dan 90% van zijn koers heeft verloren. Nummer 1 in de Robin Hood lijst is autofabrikant Ford. Dat is een bedrijf dat Tesla juist van de markt wil vegen. Die ranglijst laat zien, dat de Robin Hood belegger liever een aandeel koopt van een zeer impopulair bedrijf met mogelijk nog een grote onderliggende waarde, dan van een bedrijf dat de geur van een bubbel met zich meedraagt en bovendien ook nog eens peperduur is. Wie hoog stijgt, kan diep vallen. Dat lijkt de communis opinio bij de aanhangers van Robin Hood!

Cor Wijtvliet

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.