Weet dsm-firmenich de consument te verleiden?        

Fastfoodketens beleven hoogtijdagen, omdat consumenten die op de uitgaven letten zoeken naar goedkopere alternatieven voor een avondje uit. De gezondheidskwalen die eruit voortvloeien moeten bestreden worden en ook daar zijn er bedrijven die profiteren. dsm-firmenich is het geweten en probeert people, planet & profit te combineren met gezonde voedingsingrediënten. Het aandeel noteerde vandaag bij opening ligt lager, gaat het ze lukken om consument en belegger te overtuigen?

Halfjaarcijfers, een herhaling van zetten

De halfjaarcijfers die fusiebedrijf dsm-firmenich vanmorgen presenteerde waren een kleine teleurstelling, omdat ze in het geheel geen nieuws bevatten. De omzet daalde met 5% ten opzichte van een jaar eerder en de winst daalde met 21%. De €408 miljoen die in het tweede kwartaal onder aan de streep overbleef was zelfs 30% lager en was in het midden van de range €400-420 miljoen die was afgegeven bij de winstwaarschuwing eind juni.

De ‘juice’ voor beleggers moet komen uit de €500 miljoen aan omzetsynergie en €200 miljoen aan kostenbesparingen die de combinatie van het Nederlandse DSM en het Zwitserse Firmenich in de komende jaren hoopt te realiseren, waarbij de winst dan structureel €350 miljoen per jaar hoger komt te liggen. Op middellange termijn hoort daarbij dan een winstmarge van 22-23%, die beduidend hoger ligt dan de 15% in de eerste helft van dit jaar. Hoe dsm-firmenich het resultaat exact denkt te gaan ombuigen wordt in de begeleidende presentatie nog niet uit de doeken gedaan.

Vier business units

Fusiebedrijf dsm-firmenich opereert in vier business units, die allemaal een bijdrage leveren aan de pro forma omzet in het eerste halfjaar:

  • Perfumery & Beauty                            30%
  • Taste, Texture & Health                      25%
  • Health, Nutrition & Care                      19%
  • Animal Nutrition & Health                    26%

Van de eerste drie wordt het meeste verwacht. Hun winstmarge ligt nu al in de range 18-20%. Animal Nutrition & Health is het zorgenkindje. De marge is met 5% relatief laag. Het belangrijkste product, vitamines, is bovendien verre van uniek, heeft last van stevige prijsconcurrentie en onverkochte voorraden: typisch symptomen die passen bij een periode van laagconjunctuur. Door de omstandigheden gaat het management de afdeling nu versneld reorganiseren.

De lieveling van duurzame beleggers

Waar kunnen beleggers de aandelen van dsm-firmenich het beste plaatsen? Fastfoodketens als McDonalds en Domino’s Pizza boeken in 2023 goede resultaten, omdat de consument die door de hoge inflatie minder budget heeft toch graag uit eten wil. Farmaceuten als Eli Lilly en Novo Nordisk spinnen daar garen bij met succesvolle middelen tegen obesitas. dsm-firmenich gedijt het beste in een periode van hoogconjunctuur, waarbij de consument bereid is om meer te betalen voor een hogere kwaliteit. Dat maakt de Nederlands-Zwitserse combinatie een lieveling bij grote, duurzame beleggers die graag zien dat hun investering ook daadwerkelijk impact heeft op de kwaliteit van het leven. Zij vormen op dit moment slechts een deel van alle beleggers.

De relatief hoge rente in de Verenigde Staten en Europa en de tegenvallende economische groei in China zorgen ervoor dat het niet in de lijn der verwachting ligt dat de resultaten van dsm-firmenich snel zullen aantrekken. Het management geeft dat ook aan. De keerzijde is dat het aandeel aantrekkelijk kan zijn op het moment dat hernieuwde groei van de wereldeconomie gloort aan de horizon. De combinatie van een relatief lage waardering (het aandeel daalde met 15% sinds de introductie op de Amsterdamse beurs in april van dit jaar) en het vooruitzicht van 22-23% winstmarge op termijn maakt dsm-firmenich het volgen waard.

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.