Veni, Vidi, Vinci

De bouw trekt weer aan, zeker met infrastructurele werken. Er is als gevolg van de kredietcrisis en de vereiste begrotingsnorm van de Europese Unie van 3 procent een achterstand opgelopen wat betreft renovatie en nieuwe projecten. Overheden moesten immers bezuinigen. Nu het weer beter gaat komen er inhaalinvesteringen. Bovendien is er, nu de economie wereldwijd aantrekt, sprake van meer vervoersbewegingen, zowel op de weg als door de lucht. Een van de ondernemingen die van beide ontwikkelingen kan profiteren is het Franse Vinci.

Vinci bouwt (divisie ‘Contracting’) en exploiteert (‘Concessions’) infrastructurele werken. Denk hierbij aan spoor- en snelwegen, stations, stadions, vliegvelden, communicatienetwerken en energiecentrales. Het bedrijf is actief in meer dan 100 landen met meer dan 185.000 medewerkers. Tijdens de faillissementsuitverkoop van Imtech in 2014, kocht Vinci Imtech ICT, de aansprekende (en winstgevende) informatie en communicatie-divisie van Imtech.

Eén van de aansprekende projecten van Vinci is de Coentunnel in Amsterdam. Daarnaast heeft men een opdracht voor 9 miljard euro werk aan de Parijse metro voor de komende twee jaar. Dit is in verband met het bid van Parijs voor de Olympische Spelen van 2024 in de wacht gesleept. Parijs heeft de hoop dit sportevenement na precies 100 jaar weer in de wacht te slepen. Eind dit jaar start het werk aan de Duitsland-Denemarken Fehmarnbelt Tunnel ter grootte van 3,4 miljard euro. Het wordt de langste tunnel van Europa onder water door.

Vinci heeft de helft van de Franse tolwegen in handen. Het is het grootste gedeelte is van het totaal aan tolwegen van Vinci. Maar ‘Vinci Highways’ is wereldwijd actief in 11 landen met totaal 23 tolwegconcessies. Het beheert totaal 4.400 km aan (snel)wegen en ontvangt elke dag meer dan 2 miljoen klanten aan de tolpoortjes. Daarnaast exploiteert Vinci binnen ‘Concessions’ met ‘Vinci Airports’ 35 vliegvelden in Europa, Zuid Amerika en Azië. Vinci bedient meer dan 200 vliegmaatschappijen en jaarlijks meer dan 132 miljoen passagiers.

‘Contracting’ valt uiteen in ‘Vinci Energies’ dat zich bezighoudt met de bouw energiecentrales en ‘Vinci Construction/Eurovia’, dat actief is op het gebied van de aanleg van spoorwegen, wegen, tunnels en bruggen.

Vorig jaar bedroeg de totale omzet 38,1 miljard euro. Hiervan werd 6,3 miljard euro door Concessions behaald (17 procent van het totaal) en 31,5 miljard euro door Contracting (83 procent).Wat betreft de nettowinst is de verhouding precies andersom.

Om de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt te verlagen, legt het bedrijf een sterke internationale expansiedrift aan de dag. Hoewel de contracten met de overheid vorig jaar zijn verlengd in ruil voor investeringen in het Franse tolnetwerk, blijft het ingrijpen van de Franse politiek door middel van belastingen of andere heffingen altijd een risico. In 2015 werden de tarieven namelijk bevroren. Vorig jaar mocht men de toltarieven wel weer aanpassen aan het gestegen prijsniveau.

De internationale groeiambitie komt met de komende presidentsverkiezingen in Frankrijk met de mogelijke verkiezing van LePen en een uittreden uit de euro en de Europese Unie, niet helemaal uit de lucht vallen. Natuurlijk is deze al eerder aan de dag gelegd. Bovendien lijkt het een succes te worden. Kwam in 2014 nog slechts 37 procent van de concernomzet uit het buitenland, vorig jaar was dit al 41 procent, waarvan 16 procent uit opkomende economieën. 

Het gevaar van de internationale groei kan valutaire tegenwind zijn. Overigens heeft Vinci momenteel de valutaire wind mee met aanbestedingen in de Verenigde Staten. Dat is mooi, want Vinci groeit daar snel. Met de grote uitgaven die Trump heeft aangegeven te willen doen, is Vinci op tijd actief geworden in dit werelddeel. Vorig jaar groeide de omzet met 4 procent naar 1,5 miljard euro. Sinds 2014 heeft Vinci diverse aanbestedingen gewonnen in Ohio, Georgia, Californië, Indiana en South Carolina.

Vinci is een interessante belegging om de verwachte inflatie het hoofd te bieden. De onderneming is in de gelegenheid om jaarlijks de prijzen van tolwegen en vliegveld-exploitatie aanpassen aan het gestegen prijsniveau. Daardoor kunnen de marges stijgen. De kosten van aanleg zijn immers al gemaakt. Bovendien doet inflatie de schuldpositie van Vinci afnemen. Met een dividendrendement van 3 procent durf ik voor mijn cliënten een belegging in Vinci in ieder geval wel aan.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Vinci in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.