De Thales Group is een wereldwijd opererende hightech onderneming op het gebied van luchtvaart, defensie en informatietechnologie. De onderneming is meer dan 100 jaar geleden opgericht in Frankrijk als Thomson-CSF. Om meer recht te doen aan het internationale karakter van de onderneming werd in december 2000 de naam veranderd in Thales.
Thales heeft 65.000 medewerkers in dienst en is actief in 56 landen. Jaarlijks wordt er ongeveer 800 miljoen dollar uitgegeven aan R&D. In 2017 bedroeg de totale omzet van Thales bijna 16 miljard euro. De helft van de omzet komt uit opdrachten van de diverse ministeries van defensie en de andere helft uit civiele opdrachten. Thales speelt op alle markten waarop men actief is een dominante rol.
Bij Thales draait alles om veiligheid en beveiliging. Op de plaatsen waar kritische (levensbedreigende) beslissingen worden genomen, speelt Thales een cruciale rol. In alle markten waar Thales actief is (luchtvaart, ruimtevaart, transport, defensie en beveiliging) biedt de onderneming haar cliënten oplossingen om de juiste beslissingen te (kunnen) nemen op het juiste tijdstip en te handelen overeenkomstig de instructies.
Thales is het enige bedrijf ter wereld dat zowel leidend is wat betreft de communicatieapparatuur in de cockpit en cabine van een vliegtuig als wat betreft de communicatiemiddelen op de grond voor luchtverkeersleiders. Thales is daarnaast de nummer één in air traffic management, in vliegtuigsystemen voor Airbus, Boeing, Bombardier, Dassault en Sukhoi en in Radarsystemen voor civiele luchtvaart.
Twee van de drie vliegtuigen landen en stijgen met behulp van Thales apparatuur. Thales heeft 160 luchtverkeersleidercentra voorzien van hun systemen. Dit is ongeveer 40 procent van de totale markt. In China bedraagt het marktaandeel in airtraffic control 60 procent. Thales produceert tevens simulatoren voor het opleiden van piloten voor zowel civiele als militaire vliegtuigen en helikopters. Inmiddels zijn er ook nog eens 750.000 entertainmentsystemen in vliegtuigstoelen ingebouwd om de passagiers tijdens hun vlucht te kunnen vermaken.
Thales neemt met haar twee joint ventures, Thales Alenia Space en Telespazio, een belangrijke positie in in de wereld van ruimtesystemen. Thales is in Europa de nummer één, en de nummer drie wereldwijd, op het gebied van civiele satellieten en speelt daarmee een grote rol wat betreft de infrastructuur in de ruimte. Tevens is men in Europa marktleider op het gebied van militaire satelliet- en navigatiesystemen. Als laatste neemt Thales wereldwijd een prominente rol in wat betreft het dataverkeer over de telecommunicatiesatellieten. Thales Alenia Space speelt bijvoorbeeld een leidende rol in het Europese project (ExoMars) om een landingsmissie op Mars te realiseren.
Het Galileo project, dat wordt gebouwd in opdracht van de Europese Unie is het grootste Europese ruimtevaartproject allertijden en moet volgens planning in 2021 operationeel zijn met 30 satellieten. De navigatiesatellieten (kunstmanen) komen uit de koker van Thales. Het Galileo systeem is nauwkeuriger dan het Amerikaanse GPS.
Ook op het gebied van geïntegreerde controle en communicatiesystemen voor transport op het spoor en onbemande metrolijnen is Thales wereldmarktleider. In 40 steden (waaronder London Underground) rijden metro’s autonoom. Thales levert de apparatuur voor meld- en controlekamers. Ook systemen voor toegang tot het gebruik van vervoer op het spoor komen uit de keuken van Thales. In eigen land is Thales bekend van de OV-Chipkaart.
De detectie- en communicatiesystemen van Thales zorgen ervoor dat op alle onderdelen van de krijgsmacht (land, lucht en zee) een voorsprong kan worden behaald tegen de vijand. Thales neemt in Europa een leidende positie in wat betreft elektronica voor defensie en detectie radarsystemen voor landmacht en de marine. Wereldwijd is men de nummer één in sonartechnieken en de nummer twee in beveiligde militaire radiocommunicatie.
Een paar tot de verbeelding sprekende producten zijn de displayhelmen voor de gevechtshelikopter Tiger, radarsystemen in de Rafale-straaljager, sonar- en lanceringssystemen voor onderzeeërs, raketlanceringssystemen voor fregatten, specialistische landingssystemen voor vliegdekschepen, mobiele raketinstallaties van land, communicatie en informatiesystemen voor IFAS-hoofdkwartier in Afghanistan, 3D-Air defence radarsystemen, nachtkijkers, systemen voor precisie raket aanvallen. De meest moderne manier van oorlog voeren is wel het inzetten van drones. De watchkeeper is Europa’s grootste onbemande luchtvaartuigsysteem. Ook het systeem van onderwaterdrones om zeemijnen te detecteren is van Thales.
Tenslotte neemt Thales wereldwijd een toppositie in wat betreft databeveiliging en cybersecurity. Zo heeft de onderneming systemen ontwikkeld voor grensbewaking, bewaking van vliegvelden, openbare gebouwen, persoonsbeveiliging enz. De overname van Gemalto kan dan ook naadloos in de organisatie worden gepast.
Een tweetal belangrijke trends komen samen met een belegging in Thales; namelijk cybersecurity/beveiliging en structureel hogere uitgaven voor defensie (Trump en NAVO), omdat overheden nu eenmaal de taak hebben hun burgers te beschermen. Frankrijk is na de Verenigde Staten de grootste exporteur van wapensystemen en de Franse defensie beschikt over een jaarlijks budget van 31 miljard. Vrijwel al dat geld wordt uitgeven aan de eigen wapenindustrie. Deze trends zorgen ervoor dat Thales minder conjunctuurgevoelig is.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Thales niet in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer