Tesla is een klasse apart

Het aandeel Tesla is een overweldigend succes. Dat staat wel buiten kijf. Alleen al dit jaar steeg de marktkapitalisatie met meer dan $ 475 miljard. Dat is meer dan tweemaal de marktkapitalisatie van McDonald’s.

Opties

Tesla is echter nog zoveel meer. We hebben hier te maken met een financieel complex van een ongekende breedte en diepte, die zijn afdruk overal achterlaat. Zo is zijn invloed op het wel en wee van de aandelenbeurzen veel groter dan verwacht mag worden, gelet op zijn omvang. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ‘brandstof’ waarmee het zijn marktwaarde blijft omhoog stuwen. Dat is natuurlijk in de eerste plaats de particuliere belegger. Die is verliefd op het aandeel. Maar de echte raketbrandstof zijn de Tesla-opties. Die hebben een ongekende omvang.

De afgelopen weken bedroeg de dagelijkse handelswaarde van deze opties een bedrag van $ 241 miljard. Daarbij steekt de handelswaarde van Amazon van $ 138 miljard bijna schraal af. De dagelijkse waarde van de opties van de rest van de S&P 500 bedraagt ‘slecht’ $ 112 miljard en dat is dan toch echt klein bier vergeleken bij Tesla.

Het volume en de activiteit van de Tesla-opties heeft als gevolg dat het aandeel bloot staat aan de inherent aan elkaar tegengestelde krachten van de optie. Het aandeel kan zodoende heel volatiel reageren. Los daarvan is de Tesla-optiemarkt de hoofdoorzaak dat dit jaar in de VS het volume van optiehandel hoger ligt dan het volume van de totale aandelenhandel in dat land. Het gewicht van Tesla in dat geheel is enorm.

Volgens Goldman Sachs zijn er recentelijk dagen geweest waarbij de handel in Tesla-opties vijf tot zesmaal hoger lag dan het volume van de handel van de rest van de S&P 500. De waarde van de optie hangt af van het onderliggende waarde van het aandeel. Maar in het geval van Tesla kan het omgekeerde wel eens het geval zijn, denken sommige analisten. De enorme hyperactiviteit in de handel is van invloed op het aandeel en oefent zelfs invloed uit op de bredere markt. Dat kan ten goede, maar zeker ook ten kwade.

optiehandel in Tesla
optiehandel in Tesla

Structured Products

De invloed van het aandeel Tesla kruipt steeds verder binnen het financieel bestel. Er worden nu zelfs structured investment products gebouwd rondom het aandeel. Een van die producten is de autocallables. In het kort: de autocallables is een product, waarbij bankiers een obligatie-achtig rendement construeren door stockopties te verkopen. Van oudsher waren dat opties op brede aandelenmarkten, zoals de S&P 500 of de Nikkei. Nu de volatiliteit van de brede markten is gedaald, zijn de bankiers naar alternatieven gaan kijken en zijn ze, bij voorkeur, terecht gekomen bij Tesla, een wel zeer volatiel aandeel zoals u al begrepen hebt.

Beleggers beschouwen Tesla als een veilig aandeel vanwege zijn omvang van het bedrijf en vanwege de positie van het bedrijf in de kopgroep van technologisch geavanceerde bedrijven. De volatiliteit zorgt er echter voor dat het ook zeer aantrekkelijk is om in gestructureerde producten te gaan. De enorme belangstelling voor Tesla zorgt voor winnaars en verliezers onder de beleggingsprofessionals. Een winnaar is bijvoorbeeld Cathy Woods en haar Ark Invest Fund, maar zij is toch de uitzondering. Het merendeel van de fondsbeheerders is verliezer, omdat ze een te kleine positie in Tesla hebben opgebouwd gelet op het gewicht van het aandeel in de benchmark. Ze waren underweight/onderwogen, zoals dat heet, omdat ze de waardering van het aandeel als onrealistisch beschouwden. Daarmee wordt 2021 opnieuw een op zijn best matig jaar voor de stockpickers.

Tesla domineert Amerikaanse optiemarkt
Tesla domineert Amerikaanse optiemarkt

Aparte grootheid

In het huidig marktbestel is Tesla een aparte grootheid, zoveel is wel duidelijk. Het aandeel wordt minder beïnvloed door markt- en economische trends, maar correleert veeleer met bijvoorbeeld de bitcoin zo blijkt uit onderzoek van onder meer Quant Insight . Dat wil weer niet zeggen dat ‘normale’ trends geen rol van betekenis meer spelen bij de koersontwikkeling van het bedrijf. Op dit moment spelen factoren als inflatieverwachtingen en dollarbewegingen een rol, maar toch ook weer de tweets van zijn Ceo Elon Musk. Het onderschrijft nogmaals de wel heel bijzondere positie van het bedrijf in de huidige aandelenmarkten.

Tesla is een apart aandeel
Tesla is een apart aandeel

Het bijzondere blijkt ook uit de invloed van het Teslaverhaal op het ontstaan van een bubbel in het segment elektrische voertuigen. Bedrijven als Rivian en Lucid, die amper omzet en/of winst noteren hebben waarderingen van pakweg $ 100 miljard en $ 85 miljard. Een Index samengesteld door the Financial Times van producenten van elektrische voertuigen en producenten van elektrische batterijen heeft een marktkapitalisatie van om en nabij $ 1,5 biljoen. Daarbij zinkt de marktkapitalisatie van traditionele autoproducenten als Toyota en Volkswagen bij in het niet. Het is wel zeer verleidelijk dat grote verschil in waardering geheel of gedeeltelijk toe te schrijven aan de gekte rondom Tesla en zijn buitengewone marktpositie.

Gevaar

De aparte grootheid doet sommigen huiveren. Zolang de gekte aanhoudt zal de koers verder oplopen en zullen Tesla-adepten rijker en rijker worden. Delen van de markt zullen ook profiteren. Maar wat gebeurt er als de koers van het aandeel instort? We bedoelen dan niet de recente kortstondige daling van pakweg 17%. Nee, wat gebeurt er als de koers voor langere tijd zwaar onder druk komt? Dat laat zich moeilijk raden, maar een bredere rampspoed is dan niet uitgesloten. Schrijver dezes gelooft zeker voor de langere termijn in de fundamentals. Daar zal niet aan te ontkomen zijn. Op den duur ontstaat vanzelf een gezond evenwicht. Voor de korte en middellange termijn lijken zaken als momentum, flow, voorkeuren en zelfs memes te domineren. Dat stelt niet erg gerust!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.