Telecom profiteert van 5G en AI, biedt stabiele inkomsten en versnelde digitale transformatie.
De sector Communication Services is goed gepositioneerd om te profiteren van nieuwe technologische ontwikkelingen en tegelijkertijd economische tegenwind te weerstaan. Door de combinatie van telecomdiensten en media/entertainment met de inkomsten uit digitale advertenties van Meta en Alphabet, ontstaat er balans in de sector die steunt op de terugkerende inkomsten uit abonnementsmodellen. Marktleiders in de telecom hebben aangetoond dat ze in staat zijn om de prijzen van diensten aan consumenten te verhogen om winstmarges op peil te houden.
Rebecca Chesworth, Sectorstrateeg bij State Street SPDR ETFs: “Telecombedrijven genereren stabiele inkomsten uit abonnementen zoals draadloos internet en telefoon- en tv-abonnementen. Dergelijke diensten worden door consumenten beschouwd als noodzakelijke goederen en gaan niet snel de deur uit. Overstapkosten en serviceonderbrekingen weerhouden klanten ervan om over te stappen.
Daarnaast beperken overheidsregulering en voorschriften extreme prijsconcurrentie. Dergelijke factoren geven de sector een sterk defensief karakter. Bijvoorbeeld zijn zich ook consumenten sinds corona en door de nieuwe mogelijkheden van AI meer bewust van het belang van connectiviteit en zijn wellicht bereid eerder over te stappen naar 5G, glasvezel en duurdere abonnementen die meer data of service bieden.”
5G profiteert van thuiswerken en AI
Veranderingen in het klantengedrag tijdens de pandemie hebben de digitale transformatie voor bedrijven in de Communication Services versneld, met nieuwe communicatiemiddelen zoals chats en online vergadertools en nieuwe toepassing voor klantenservice. Het zijn technologische veranderingen die extra relevant zijn in het licht van AI, omdat ze de adaptatie van toepassingen ervan versnellen.
5G-technologie biedt hogere internetsnelheid en lagere latentie, waardoor bedrijven en consumenten sneller toegang hebben tot informatie en entertainment. Daarnaast is het essentieel in de ontwikkeling van het Internet of Things, dat verbindingen tussen meerdere slimme apparaten mogelijk maakt. De uitbreiding van 5G-netwerken vereisten aanzienlijke investeringen en hebben druk gezet op de rendementen van telecombedrijven, maar door de nieuwe automatiseringsgolf die wordt gedreven door thuiswerken en AI, heeft de sector het momentum om van deze investeringen te profiteren.
De directe impact van AI in Communication Services is het duidelijkst zichtbaar bij Alphabet die met Google Cloud, het grote taalmodel Bard en onderzoekstak DeepMind, vooroploopt in de concurrentiestrijd. Tegelijkertijd bestaat het risico dat nieuwe AI-modellen de marktdominantie van Google-search bedreigen.
Elders in de sector zijn aandelen zoals Netflix en Comcast goede voorbeelden van hoe AI kan worden gebruikt om abonnementsgegevens en kijkgewoonten van abonnees te analyseren om een betere klantervaring te bieden. Zoals Comcast zegt over zijn VideoAI: “het is de toegepaste wetenschap achter binge-watching.”