Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Voor veel techbedrijven is The Cloud een van de belangrijkste poorten naar de toekomst. De investeringen zijn dan ook enorm. Jaarlijks groeit wereldwijd de capaciteit van de datacentra met pakweg 10%, maar de snelste groei vindt plaats in Azië, waar de groei pakweg 25% bedraagt.

Azië is daarmee de snelste groeier ter wereld met bedrijfsinvesteringen die naar verwachting oplopen tot wel $ 76 miljard in 2023. Het is dan ook in deze regio waar de grote spelers uit de VS de strijd aangaan met hun Chinese tegenhangers. Waar de Chinezen moeite hebben om vaste voet aan de grond te krijgen in de VS en Europa, is dat veel minder het geval in Azië.

Alibaba is met Ali Cloud een geduchte tegenspeler van Amazon Web Services en Microsoft, de grootste spelers in the Cloud van het moment.

De botsing tussen de grote spelers uit de VS en China op de aantrekkelijkste markt van het moment is  af te lezen aan de investeringen in die regio. Die bedroegen in 2019 naar schatting $ 98 miljard. Het bijzondere van de Aziatische markt is, dat die gedomineerd wordt door het Midden- en Kleinbedrijf, met uiteindelijk wel honderdduizenden klanten. Het grote volume zorgt dan voor een enorme vraag!

In de Aziatische regio is na China, waar de Chinese bedrijven heer en meerster zijn,  Indonesië verreweg de aantrekkelijkste markt. De digitale geletterdheid is hoog en daarmee  is de bereidheid groot om in the Cloud gaan. Het is in dit land dat de botsing tussen de reuzen het heftigst is. Het dwingt de spelers om de klant meer te bieden dan louter opslag van data. Het aanbod wordt steeds gedifferentieerder om de klant te lokken en vast te houden. Bedrijven als Google zetten in op analyse van data en op zogeheten transformation services. Dat moet de klant in staat stellen hun manier van werken te verbeteren. Hierbij zijn artificial intelligence en machine learning onmisbare werktuigen. Het aanbieden van cybersecurity services is uiteraard een conditio sine qua non.

In de strijd om marktaandeel lijken de Chinezen licht in het voordeel. Ze hebben in Azië een waar ecosysteem opgebouwd. Ze hebben zwaar geinvesteerd in bedrijven of zijn partnerships aangegaan. Niet ten onrechte denken ze nu op dit ecosysteem hun Cloud te kunnen bouwen. De Amerikanen zijn in dit opzicht gedwongen tot een inhaalrace. Ze proberen hun Chinese rivalen te overtroeven met de belofte hun datacentra in Azië in 2025 CO2 neutraal te laten draaien met behulp van renewable energy. Dat klinkt mooier dan het is. Uiteindelijk draait ook hier alles in de eerste plaats nog om de juiste prijs.

Dat de techreuzen de komende jaren steeds vaker en steeds harder met elkaar in botsing komen, ligt voor de hand. Ze zijn inmiddels zo groot geworden, dat hun oorspronkeleijke markten niet genoeg zijn om de groei erin te houden. En dus kijken ze over hun grenzen heen op zoek naar nieuwe, aantrekkelijke markten. Die worden uiteraard bevolkt en gedomineerd door andere grote spelers.

In de VS is Marck Zuckenberg, ceo van Facebook, tot de conclusie gekomen dat de markt voor e-commerce een aantrekkelijk nieuw jachtveld voor zijn bedrijf is. Dankzij het coronavirus maakt e-commerce een zeer snelle groei door binnen en buiten de VS. Het is echter een markt die in de VS absoluut gedomineerd wordt door Amazon. Het marktaandeel bedraagt bijna 40% . Nummer 2 op deze markt is Wall-Mart met een aandeel van 5%.

Er is wat te halen op deze markt en Zuckenberg denkt niet ten onrechte dat de 2,6 miljard gebruikers van Facebook en Instagram een mooie basis kunnen vormen. Facebook Shops biedt bedrijven de kans hun waren aan te bieden. Die kunnen een beroep doen op de data verzameld door Facebook om hun waren en klantengroepen beter op elkaar af te stemmen. Omgekeerd gebruikt Facebook de data van de bedrijven om de zeggingskracht van advertenties te verbeteren. Daardoor kan Facebook een betere prijs voor deze dienst vragen. Facebook gaat ook zorg dragen voor de financiële en logistieke afhandeling.

In de slag om de klant gaat Facebook zijn sterke punten als Sociaal Medium inzetten. De klant kan gebruik maken van WhattsApp, Messsenger of Instagram Direct om te bestellen, vragen te stellen of om de staus van de bestelling na te gaan. In dit opzicht heeft Facebook een voorsprong op Amazon. Een ander belangrijk voordeel is dat Facebook in de VS en Europa beter is toegerust om de kwaliteit van kandidaat bedrijven te beoordelen en zo het kaf van het koren te scheiden.

Het is nu wachten op de tegenzetten van Amazon om zijn markten te beschermen. Het zal een langdurige strijd worden!

Cor Wijtvliet

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *