Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Pakketjes bezorgen wordt hightech

Wie aan het bezorgen van pakketjes aan huis denkt, vormt zich daarbij een eenvoudig beeld. Een man of vrouw belt aan, overhandigt u een pakketje, vraagt om een handtekening en vertrekt. Maar daar kan op afzienbare termijn verandering inkomen. Ook in dit segment van transport en bezorging gaat, zoals op zoveel andere plaatsen, de disruptie toeslaan. Dat heeft met meerdere factoren te maken. De markt voor bezorging van pakketjes is een grote en sterk groeiende markt. In de ontwikkelde wereld groeit die markt jaarlijks met 7% à 10%. Dat is bijvoorbeeld het geval in Duitsland en de Verenigde Staten. In minder ontwikkelde landen explodeert deze markt met jaarlijkse groeicijfers van wel 300%.

Als de prognoses juist zijn dan zullen er binnen 10 jaar in Duitsland jaarlijks 5 miljard pakketjes bij klanten afgeleverd worden en in de VS zelfs 25 miljard. De markt voor het bezorgen van pakketjes is daarmee een interessante markt, maar het is tegelijkertijd een markt waar kosten hoog zijn. In 2015 beliepen de kosten voor louter het transport en bezorgen van het pakketje meer dan $ 70 miljard. De grootste kostenpost is de bekende laatste kilometer naar de voordeur. Meer dan 50% van de bezorgkosten worden hier genoteerd. In de ontwikkelde markten zijn het vooral de personeelskosten die zwaar doorwegen! De gevestigde orde worstelt dan ook met de vraag hoe die kosten fors omlaag te krijgen. Nieuwkomers denken dat ze dankzij de inzet van nieuwe technologie kansen hebben om marktaandeel van de gevestigde orde af te snoepen.

Die sterke groei is een weerspiegeling van de onstuitbare opkomst van e-commerce. Het bijzondere daarbij is dat de sprong voorwaarts vooral te danken is aan het groeiend gewicht van de consument. Het B2C segment weegt met een aandeel van meer dan 50% zwaarder dan het B2B segment. Het is daarmee niet vreemd dat oude en nieuwe marktpartijen goed willen luisteren naar de wensen en verlangens van de consument om op basis daarvan beslissingen te nemen over investeringen in de laatste kilometer. Op basis van onderzoek naar de voorkeur van consumenten lijken er drie scenario’s potentiële winnaars voor de bezorging over de laatste kilometer. De eerste is die van autonome voertuigen met kluisjes (lockers), de tweede is die van de drones en de derde is die van de klassieke koerier per fiets.

Het is duidelijk dat de eerste twee scenario’s een hoge mate van automatisering eisen en derhalve hoge investeringen vergen. Daar staat tegenover dat ze een marktaandeel in het consumentensegment kunnen bereiken van bijna 100%. Voor de klassieke koerier per fiets of per auto resteert waarschijnlijk een marktaandeel van 2%. Dat is vooral de markt voor instant-delivery. De zakelijke markt, B2B, zal grotendeels op de klassieke manier bediend worden. Het gaat hier vaak om de bezorging van grote aantallen pakjes of om bezorgingen die een speciale behandeling vereisen.

Hoe snel deze scenario’s werkelijkheid worden, hangt van meerdere factoren af. Veel hangt af van de gevoelens van het grote publiek, regelgeving en arbeidskosten. Arbeidskosten zullen waarschijnlijk doorslaggevend zijn. Dat maakt het aannemelijk dat vooral in ontwikkelde landen de disruptie van het bestaande systeem het eerst op gang komt. De snelle ontwikkelingen in de automobielindustrie maken het mogelijk dat zulks al binnen 10 jaar op gang kan komen. De publieke opinie is er in ieder geval rijp voor en ook toezichthouders stellen zich tot dusverre welwillend op! De tijd begint met andere woorden te dringen. Wie morgen een rol van betekenis wil spelen, moet vandaag al diep nadenken over zulke zaken als IT, maar ook over de noodzakelijke investeringsbeslissingen en strategie!

Vanwege onze sterkere voorkeur binnen andere sectoren en het feit dat over de cycli heen geen waarde wordt toegevoegd hebben wij geen namen geselecteerd voor opname in de portefeuille.

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *