Na de spectaculaire introductie van ChatGPT door Microsoft haastten andere grote technologiereuzen zich om hun plannen op het gebied van AI (kunstmatige intelligentie) bekend te maken. Google kwam bijvoorbeeld met Bard A.I. en Baidu kondigde ERNIE aan. Alle AI-toepassingen hebben één ding gemeen: ze willen leren van de gebruiker. Daarvoor is rekenkracht nodig. Heel veel rekenkracht. Beleggers zien Nvidia bij uitstek als de partij om die rekenkracht te leveren via systemen en producten. Dat helpt het aandeel uit een diep dal.
Kwartaalcijfers bieden hoop
Gisteravond publiceerde Nvidia nieuwe kwartaalcijfers. Bij de productcategorie Gaming werd de vrees bewaarheid: de omzet daalde in het vierde kwartaal van 2022 met 46% ten opzichte van een jaar eerder (zie tabel 1). Tijdens de pandemie in 2020 en 2021 zag Nvidia een enorme run op de videokaarten. Gamers kochten, thuis vanaf de bank, een upgrade voor hun setup. Bovendien stegen de koersen van cryptomunten tot ongekende hoogte, waardoor ook de miners fors investeerden in rekenkracht. Nu de wereld is genormaliseerd hebben beide groepen geen vervangingsvraag. De omzetdaling bij Gaming is een bevestiging van wat beleggers al aanvoelden: het aandeel Nvidia daalde vanaf november 2021 op de beurs in twaalf maanden tijd met maar liefst 65%.
De andere, inmiddels veel grotere productcategorie Datacenters, hield daarentegen goed stand met een omzetgroei van 11%. De wereldwijde digitalisering is in volle gang; Nvidia is met systemen en producten hofleverancier. Concurrentie is er zeker wel, bijvoorbeeld van AMD, maar de markt is groot genoeg. En wordt dus door de uitrol van AI-applicaties alleen maar groter. Sinds de presentatie van ChatGPT door Microsoft eind oktober 2022 steeg het aandeel Nvidia al weer met 45%.
Grote cloud providers op pole position voor AI
Apple, Alphabet, Microsoft, Meta en Amazon (samen de BigTech) bereiden zich al jaren voor op een doorbraak van AI. Tussen 2010 en 2021 namen zij gezamenlijk maar liefst 76 AI-bedrijven over (zie grafiek 1), met Apple als onbetwiste ‘koploper’. De grote cloud providers zijn de belangrijkste doelgroep voor de meest geavanceerde chips van Nvidia. Zij hebben de kennis, het netwerk én het geld dat nodig is voor de forse investeringen om het verschil te maken. Wie er wint is voor Nvidia op dit moment minder van belang: alle partijen investeren om maar niet te verliezen. We noemen de BigTech, maar er zitten natuurlijk veel meer ondernemingen op het vinkentouw, want AI kent vele toepassingen. Enkel en alleen dit verklaart het optimisme bij beleggers over Nvidia, die gisteren nabeurs in de VS het aandeel 9% hoger zetten.
Professional visualisation en automotive
Datacenters en Gaming zijn verreweg de grootste productcategorieën van Nvidia, maar niet de enige. Professional visualisation richt zich op bedrijfstoepassingen, waar ook AI om de hoek komt kijken. Voor wat betreft concrete, efficiënte toepassingen is er nog veel te bewijzen. De categorie had het moeilijk door de economische tegenwind en zag de omzet dalen met 65%. Een lichtpunt daarentegen is Automotive, waar Nvidia in Hyundai, BYD en Polestar de eerste klanten heeft om nog snellere gaming hardware voor de achterbank tijdens de rit te ontwikkelen. De categorie pluste 135% in het vierde kwartaal, maar is nog heel klein ten opzichte van het geheel.
Conclusie
Alle ogen zijn gericht op AI. Voor Nvidia wordt het een volatiele rit. Een concrete doorbraak van AI betekent welhaast zeker een hogere koers voor Nvidia. Bij het uitblijven van zo’n doorbraak kunnen ongeduldige beleggers zo maar voor het omgekeerde zorgen.
Tabel 1: Omzet in het vierde kwartaal van 2022 voor de verschillende productcategorieën
Productcategorie | Omzet in Q4 2022 | Verschil met Q4 2021 |
Datacenters | $3,62 miljard | +11% |
Gaming | $1,83 miljard | -46% |
Professional visualisation | $0,23 miljard | -65% |
Automotive | $0,29 miljard | +135% |
Grafiek 1. Overnames van AI-bedrijven door BigTech
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden