Sinds het begin van 2016 is het enthousiasme van beleggers ten aanzien van de technologische hoogvliegers (niet alleen FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google), maar ook LinkedIn, Salesforce, Tableau, Qlik, Splunk etc.) behoorlijk getemperd. LinkedIn en Tableau werden genadeloos afgestraft na hun tegenvallende vooruitzichten.
Voor de bedrijven die zich richten op de Cloud geldt dat beleggers bang zijn voor meer terughoudendheid bij hun clientèle , welke blijkt uit de voorzichtige vooruitzichten die ze afgegeven, wat de komende kwartalen mogelijk leidt tot lagere investeringen in software en Cloud diensten.
Dat staat in contrast tot het feit dat Salesforce, één van de gebeten honden op de beurs, steeds meer opwaarderingen krijgt van analisten. Men ziet de recente daling van de koers van het aandeel met meer dan 25 procent vanaf het hoogtepunt in december als een instapmoment.
Salesforce is opgericht in 1999 en is daarmee één van de jongste spelers op het gebied van CRM software. Het bedrijf werkt alleen vanuit ‘de Cloud’. De onderneming verkoopt software als een Service en niet als een ‘pakket’ zoals de grote spelers lange tijd gedaan hebben.
In een paar jaar tijd heeft Salesforce zich ontpopt tot één van de, volgens henzelf als DE, grootste spelers op het gebied van CRM. Sales Cloud behelst ongeveer de helft van de totale omzet. Dit zijn de verkopen van Cloud abonnementen. Uit de meest recente cijfers bleek dat de omzet in deze divisie wel het traagst in omvang toeneemt. De ondersteunende Cloud Services en Marketing Cloud groeien harder.
Salesforce heeft een marktkapitalisatie van bijna 40 miljard dollar, vergeleken met een beurswaarde van bijvoorbeeld Oracle van 150 miljard dollar. Volgens nieuwszender CNBC had Microsoft er mei vorig jaar een bedrag van 55 miljard dollar voor over om Salesforce in te kunnen lijven. Mark Benioff, de oprichter van Salesforce, had echter als vraagprijs een bedrag van 70 miljard dollar in gedachten.
Salesforce handelt na de recente koersdaling op basis van de verwachte winst voor fiscaal 2017 nog steeds op een koerswinstverhouding van 79 en heeft een PEG (Price, Earnings, (estimated) Growth) ratio van 2,1. De price-to-cashflow bedraagt 26.
Een dergelijke hoge verwachte koerswinstverhouding maakt het risico van tegenvallers groter. Het enthousiasme van beleggers over ‘de oude garde’ concurrenten van Salesforce (Microsoft, Oracle, SAP) is veel minder geweest dan de bijna euforie over Salesforce. Lange tijd geloofden beleggers dat Salesforce de winnaar in de Cloud zou worden. Maar, mocht één van de al eerder genoemde ‘oude’ softwarereuzen erin slagen de komende tijd (sterk) terug te komen, dan zal dat z’n uitwerking op de koers van het aandeel Salesforce hebben.
Er zijn zelfs analisten die vrezen voor concurrentie van Amazon. Want, hoewel Amazon geen CRM software verkoopt, verkoopt het wel opslag in de Cloud en zouden ondernemingen wellicht geneigd zijn om geen apart CRM systeem aan te houden, maar over te stappen naar een geïntegreerd systeem.
Natuurlijk bestaat het risico dat het sentiment rondom momentum aandelen zoals Salesforce niet herstelt en dat dit soort aandelen haar hoogtijdagen (voorlopig) achter de rug heeft.
Daar staat echter de mogelijkheid tegenover dat, mits Salesforce de huidige groei van haar Cloud business de komende jaren vol kan houden, de recente koersdaling een uitgelezen kans lijkt of zal blijken te zijn om goedkoper in te stappen. Het gemiddelde koersdoel van de analisten loopt hier op vooruit en ligt maar liefst 49% hoger dan de huidige koers.
Salesforce heeft door de grote groei de afgelopen jaren schaalvoordelen kunnen opbouwen. Het is niet alleen een top-of-the-bill Cloud bedrijf, maar ook een ijzersterke verkoopmachine. Het management van Salesforce heeft een enorm vertrouwen in de toekomst en verhoogde onlangs nog haar verwachtingen voor de omzet over het nieuwe fiscale jaar 2017 naar 8,1 miljard dollar.
Aanstaande 24 februari publiceert Salesforce de cijfers over het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2016. Erg positief zou zijn dat men een hoger dan verwacht aantal nieuwe klanten heeft binnengehaald. De geruchten gaan in ieder geval dat het laatste kwartaal van Salesforce heel sterk is geweest. Een punt van aandacht is wel dat de gehele beleggende wereld naar de cijfers van Salesforce zal kijken, want als die goed zijn, is dat goed voor de hele branche. Als ze tegenvallen, dan kunnen er harde klappen vallen. May the (Sales)force be with you…
Auteur heeft privé geen positie in het aandeel Salesforce, cliënten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer