Johnson & Johnson (JNJ) is opgericht in 1887 en heeft het karakter van een holding Company. De kerntaak van het bedrijf is het doen van onderzoek naar de productie van, en de verkoop van, een reeks van producten voor de gezondheidssector. Johnson & Johnson heeft wereldwijd meer dan 265 bedrijven die zich richten op de markt voor gezondheid en welzijn van mens en dier. Johnson & Johnson bestaat uit drie werkmaatschappijen of divisies. De eerste verkoopt medicijnen rechtstreeks aan de consument. Dat wordt over the counter genoemd. De tweede is de divisie Pharma en de derde, Medical Devices (MD), ontwikkelt medische apparatuur. Johnson & Johnson heeft wereldwijd 134 productiefaciliteiten en heeft R&D-faciliteiten in onder andere de Verenigde Staten, Nederland, België, Brazilië en Duitsland. De belangrijkste divisie is Pharma, die in 2014 goed was voor 43% van de omzet en 56% van het operationeel resultaat.
Johnson & Johnson heeft zijn hoofdkwartier in New Brunswick in de Verenigde Staten en telt wereldwijd 116.000 medewerkers. Over heel 2014 behaalde Johnson & Johnson een omzet van $ 74,3 miljard. Dat was 4,2% meer dan in 2013. De nettowinst steeg met maar liefst 18% naar een waarde van $ 17,105 miljard. De winst per aandeel kwam uit op $ 6,39 wat te danken was aan een stijging van 18%. Het dividendrendement bedroeg in 2014 2,7%. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat het in 2016 3% bedraagt.
Johnson & Johnson is 2015 goed begonnen. De cijfers zijn zwaar beïnvloed door een valutaire tegenwind. De omzet daalde over het eerste kwartaal met ruim 4% naar een waarde van $ 17,4 miljard. De winst daalde eveneens met bijna 6% en kwam uit op $ 4,4 miljard. De winst per aandeel daalde ook al en wel met ruim 4% naar $ 1,56. De vernoemde daling is echter volledig toe te schrijven aan het duurder worden van de dollar. Johnson & Johnson is gevoelig voor de schommelingen van de dollar, omdat ongeveer de helft van de omzet buiten de VS gegenereerd wordt. Gecorrigeerd voor valuta-invloeden liet Johnson & Johnson een gezonde omzetgroei zien van ruim 3%. De positieve uitkomst komt op het conto van de grootste divisie binnen Johnson & Johnson, Pharma. Die zag de omzet stijgen met 3% naar een bedrag van $ 7,7 miljard. De resultaten zijn erg goed, ondanks dat hun blockbustermedicijnen als Olysio (hepatitis C) en bloedverdunner Xarelto stevige concurrentie ondervinden en langzaam in het defensief gedwongen worden. De absolute blockbuster, Remicade, begint ook concurrentie te ondervinden. De omzet daalde in het eerste kwartaal licht met 0,6% naar een bedrag van $ 1,6 miljard. Dat Pharma toch nog groeide met 3%, heeft Johnson & Johnson te danken aan beloftevolle medicijnen zoals Invokana (diabetes) en Imbruvica (kanker). Invokana zag de omzet verdrievoudigen. Imbruvica, dat amper een jaar op de markt is, boekte in het eerste kwartaal een omzet van $ 116 miljoen.
De grote uitdaging voor Johnson & Johnson, maar feitelijk voor heel de sector, is de kracht en de kwaliteit van de pijplijn aan nieuwe medicijnen. De markt verwacht na 2018 een nieuwe golf van patenten die gaan aflopen. Sinds 2009 heeft Johnson & Johnson 14 nieuwe medicijnen in de markt gezet waarvan de helft in 2015 een omzet heeft van meer dan $ 1 miljard. Dankzij dat succes is de operationele marge gestegen naar 28% in 2014. De komende generieke golf onderstreept nut en noodzaak van een kwalitatief hoogwaardige pijplijn. Het belang daarvan wordt nog evidenter, omdat zoals boven staat te lezen de huidige blockbusters steeds meer concurrentie in de markt ondervinden.
Als de pijplijn faalt dan komt de Pharmadivisie van Johnson & Johnson na 2017 in zwaar weer. Tussen 2018 en 2019 komt het patent te vervallen op belangrijke medicijnen als Remicade, Velcade, Prezista, Zytiga en Xarelto. Zonder waardige opvolgers kan Pharma na 2018 zijn groei van minimaal 3% niet vasthouden. Dat tempo is nodig om in lijn met de sector te blijven groeien.
Bij Johnson & Johnson maken ze zich schijnbaar niet veel zorgen over de komende generieke golf. Tijdens de Investors Day op 20 mei jongstleden sprak het management de verwachting uit dat het bedrijf tot 2019 10 nieuwe medicijnen in de markt zal zetten die de potentie bezitten om jaarlijks een omzet van meer dan $ 1 miljard te genereren. Johnson & Johnson verwacht tevens dat de huidige generatie medicijnen tot 2019 in staat zijn de huidige groei nagenoeg vast te houden ondanks de toenemende concurrentie. Ook over de langere termijn was Johnson & Johnson vol lof. Volgens Johnson & Johnson zitten er maar liefst 25 nieuwe medicijnen aan het begin van de pijplijn die begonnen zijn aan het lange testtraject. Het management sprak de verwachting uit dat Johnson & Johnson ook na 2018/19 leidend zal blijven als het gaat om de introductie van nieuwe medicijnen, maar ook in het maximeren van de opbrengst van bestaande producten. Johnson & Johnson gaat ook komende jaren op het acquisitiepad om de huidige portfolio verder te versterken.
Over de twee andere divisies is men minder optimistisch, zeker over de divisie Medical Devices. Die heeft nog steeds zwaar te lijden onder zuinige verzekeraars en ziekenhuizen die voorzichtig zijn met het bestellen van nieuwe medische apparatuur. Over het eerste kwartaal daalde de omzet verder en wel met 11,4% naar een waarde van $ 6,3 miljard. Johnson & Johnson heeft daarom besloten het mes te gaan zetten in deze divisie. Minder florerende onderdelen gaan in de etalage. Voor de komende jaren verwacht het bedrijf op zijn best een stabilisatie van de resultaten. Ook Consumer liet een daling van de resultaten zien en wel met 4,7% tot een bedrag van $ 3,4 miljard. Maar over deze divisie heerst minder somberheid. Het idee is, dat de bodem nu wel bereikt is en dat een omslag naderbij is.
De problemen waarmee een partij als Johnson & Johnson worstelt zijn niet uniek. De hele sector kampt met de groeiende concurrentie van het generieke medicijn. De kosten voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen lopen daarentegen steeds meer op, terwijl het steeds moeilijker wordt om met de regelmaat van de klok een blockbuster op de markt te brengen. Van dat laatste denkt Johnson & Johnson ook de komende jaren een reeks van zeer succesvolle medicijnen op de markt te kunnen brengen. Dat zal volgens het management ook het geval zijn in de jaren van de generieke golf.
In zijn guidance voor heel 2015 denkt Johnson & Johnson dat een ongunstige valutaire wind de resultaten ook in 2015 negatief zal beïnvloeden. In 2014 bedroeg dat negatief effect 5,5% en in 2015 kan dat percentage weleens oplopen naar 7%. Onderliggend blijven de uitkomsten volgens het management uitstekend. De omzet kan met 5,5% – 6,5% toenemen, maar dan moet men de snelle neergang van het medicijn Olysio buiten beschouwing laten. Gecorrigeerd voor valutaeffecten kan de winst per aandeel uitkomen op een bedrag van $ 6,64 – $ 6,79. Als we de valutaeffecten wel meenemen dan resteert een wpa van $ 6,04 – $ 6,19.
De guidance van het management onderstreept dat voor beleggers Johnson & Johnson een solide groeier is. De winst per aandeel stijgt elk jaar gestaag, terwijl het dividendrendement richting 3% kruipt. Met een koers-winstverhouding van 15,3X voor 2016 doet het aandeel bovendien een discount ten opzichte van de sector. Johnson & Johnson is daarmee zeer geschikt voor de portefeuille van de voorzichtige belegger die kiest voor zekerheid in plaats van een snelle groei van de wpa.
Figuur 1 Kerncijfers Johnson & Johnson
Koers: $ 99,69
Aandeel is geschikt voor de defensieve en gebalanceerde portefeuille
Johnson & Johnson paart een aantrekkelijk dividendrendement aan een gestage groei van de winst per aandeel
Gratis nieuwsbrief
ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Een verwijzing voor de titelfoto van Open Grid Scheduler / Grid Engine Follow: https://flic.kr/p/wCq9e6
Start met Automatisch Beleggen
In tijden van volatiliteit op de markt zijn veel beleggers op zoek naar aandelen die constant dividend kunnen uitkeren. Alle ogen zijn gericht op de gezondheidssector.
Is de tijd van de stormachtige groei van de techaandelen voorbij? Steeds meer stemmen zeggen van wel.
Intel is een van die techreuzen uit de 20ste eeuw die in de 21ste eeuw moeite heeft ontwikkelingen bij te benen.
Aandelen hebben dit jaar een mooie koerswinst geboekt. Toch lijken ze nog steeds opwaarts potentieel te hebben.
Zou maar niet zo zeker zijn van die oude bedrijven, Colt, die van de geweren, is ook al op de fles.. Ze hebben gewoon de tijd niet mee….