De grote Duitse autofabrikanten zitten in de hoek waar de klappen vallen. Het dieselschandaal eist nog steeds miljarden aan boetes. Autoverkopen in vooral de VS en China laten een dalende lijn zien. Strenge uitstoot eisen betekenen miljarden aan extra investeringen.
Last but not least, Tesla gaat een grote fabriek voor de productie van elektrische auto’s bouwen op Duitse grond. De vernedering kan bijna niet groter.
Toch is er volgens sommige analisten alle reden op hoop voor een bredere toekomst. De omslag naar een CO2 arme toekomst biedt heel veel kansen. Zo moeten er in 2030 minimaal 7 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen rijden. Nu zijn er dat maar een handjevol.
De sector beseft dat hier kansen voor herstel liggen en heeft een gigantisch investeringsplan opgesteld. VW alleen al gaat de komende jaren Euro 60 miljard vrijmaken. Ook de Duitse overheid steekt de sector de helpende hand toe en gaat de elektrische infrastructuur verbeteren.
Juist door hun financiële kracht moeten de Duitsers in staat zijn de achterstand op Tesla om te zetten in een voorsprong. Als dat lukt, dan gaat heel Europa hiervan profiteren.