Bierbrouwer Heineken gaat vol voor groei, dat bleek ook weer tijdens de presentatie van de kwartaal- en jaarcijfers. Om de groei te bekostigen willen de topmannen Dolf van den Brink (CEO) en Harold van den Broek (CFO) de prijzen blijven verhogen. De grote vraag is of consumenten wereldwijd bereid zijn om de groei te blijven betalen.
Volumes terug op het niveau van voor corona
Bij de jaarafsluiting was er een opperbeste stemming. Omzet, volume, winst: in alle regio’s die Heineken onderscheidt gingen ze omhoog. De uitschieter was Azië, waar het biervolume steeg met bijna 30%. Ter illustratie, het merk Heineken staat in China nu op plek 3 op basis van marktaandeel. Door de goede resultaten in 2022 is het biervolume nu terug op het niveau van 2019, het jaar voor de wereldwijde corona-uitbraak. Vanaf hier wil het management verder groeien.
Premiumbier of daar voorbij
De omzetstijging in 2022 kwam voor tweederde deel door het doorgeven van de inflatie aan de distributeur en consument en voor eenderde deel door meer focus op het positioneren van verschillende biermerken als ‘premium’. Lees: hetzelfde bier aanbieden tegen een hogere prijs door middel van slimme marketing. Met deze strategie gaat Heineken door in 2023. De hogere energie- en verpakkingskosten dwingen Heineken tot verdere kostenbesparingen, maar het marketingbudget blijft gehandhaafd en gefocust op de promotie van premiumbier. Daar is veel voor te zeggen, want tijdens economisch mindere tijden winnen sterke merken vaak marktaandeel.
Groei moet niet alleen komen uit ‘premium’, maar ook uit de verkoop van niet-alcoholische dranken. In het persbericht over de jaarcijfers wordt ‘beyond beer’ prominent genoemd. Tijdens de presentatie vertelde Van den Brink trots dat een Heineken 0.0 commercial te zien was tijdens de Amerikaanse Super Bowl. Tijdens de presentatie bleek echter ook dat het segment ‘niet-bier’ nog te klein is om aandacht te krijgen. Vooralsnog trekt alcoholvrij bier in dit segment wereldwijd de kar. Een offensieve belegger zal denken: hier ligt dus juist nog ruimte voor groei.
Waar ligt de prijslimiet?
De grote vraag, die Van den Brink ook niet kon beantwoorden, is of de wereldwijde consument bereid is om de almaar stijgende prijzen te blijven betalen. Kosten voor eerste levensbehoeften als voedsel en energie nemen een steeds grotere hap uit het budget van huishoudens. De zorgen van enkele analisten zit er dan ook in dat Heineken wellicht teveel risico neemt. Van den Brink is zelfverzekerd en duidelijk: groei moet het zijn, meer risico met uitzicht op meer rendement. Dat is ook een duidelijke boodschap voor beleggers. Voor 2023 verwacht Heineken een winstgroei van 5 tot 10%, waarbij rekening wordt gehouden met een verdere stijging in Azië en een lichte daling in Europa.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden