Het gaat Apple niet om TV

 

Met een zekere regelmaat organiseert Apple zogeheten Special Events. Het vergast dan zijn gasten, beleggers, analisten en de pers, op nieuwe innovatieve producten en diensten. Die events moeten de bezoekers ervan doordringen dat de toekomst nog steeds aan Apple is. Tijdens de meest recente kwam Tim Cooks met de mededeling dat Apple groot gaat inzetten op TV. Apple+ moet voor een deel de teruglopende inkomsten uit de verkoop van de iPhone en de iPad gaan compenseren.

Een reeks van grote namen uit de Showbusiness moest het publiek ervan doordringen dat Apple heel serieus werk gaat maken van TV. Een eerdere poging stierf een stille en eenzame dood. Succes is echter allerminst verzekerd. De omstandigheden zijn dan ook heel anders dan in 2003, toen Steve Jobs met zijn iTunes music store de muziekindustrie op zijn kop zette. Het was een nagenoeg ideaal tijdstip. De grote muziek labels hadden geen antwoord op de alom aanwezige Internetpiraterij, laat staan dat ze werkten aan een nieuw digitaal businessmodel. Steve Jobs zag het gat in de markt wel. Nu moet de maker van de iPhone echter opboksen tegen een markleider als Netflix en waadt het in een sector waar al heel veel digitale kanalen de klant/ de consument belagen.

Apple kwam de betreffende avond echter niet veel verder dan de introductie van de plannen en een parade van Hollywoordsterren met als hoogtepunt het optreden van Oprah Winfrey. Er werd niets gezegd over de prijs van het abonnement en er was geen voorproefje van wat kijkers en beleggers mogen verwachten. Dat is misschien minder vreemd dan het lijkt. Zoals gezegd, Apple stapt in een zeer competitieve markt, waar Netflix vooralsnog de scepter zwaait. Het is ook een markt waarin nieuwe partijen hun opwachting gaan maken. Evenals Apple hebben ook Disney en AT&T heel ambitieuze plannen.

De markt verwacht, dat Apple in het najaar komt met een reeks van shows, maar dat aantal zal verbleken bij de rijk gevulde catalogi, waarover Disney en WarnerMedia (AT&T)  beschikken. Dat laat onverlet dat Apple een machtig wapen in de hand heeft om de gunst van de klant te winnen. Er zijn meer dan 900 miljoen iPhones in omloop wereldwijd. Tel je daar de iPad nog bij dan gaat het al snel om 1,4 miljard mobile devices. Rondom deze mobile devices bouwt nu een zogeheten een ecosysteem van digitale diensten. Tijdens the Special Event introduceerde Apple ook nog de Apple creditcard in samenwerking met Goldman Sachs. De creditcard wordt geïntegreerd in Apple Pay, ingebouwd in de iPhone. Ook kwam Tim Cook op de proppen met Apple News+, een app met niet de minste tijdschriften en kranten zoals the Wall Street Journal en the Los Angeles Times. Een abonnement kost $ 9,99 per maand. Dat is slechts een derde van een abonnement op the Wall Street Journaal. Dat geeft aan hoever traditionele uitgevers van nieuws bereid zijn te gaan in de hoop het miljoenenpubliek te bereiken dat Apple hen belooft.

Het is ook nog goed mogelijk, dat Apple al zijn abonnementen gaat bundelen in een lage prijs in de hoop zo meer consumenten in zijn ecosysteem te lokken. Nu moet de klant maandelijks de portemonnee trekken voor meerdere abonnementen. Het gaat in deze nieuwe digitale wereld om schaal en om door schaal zo winstgevend mogelijk te worden. Voorlopig zal Apple daarom flink moeten blijven investeren in de uitbouw van zijn digitale ecosysteem. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Netflix kost de klant in de VS $ 12,99 en HBO 14,99. Apple zal daaronder willen blijven om klanten te winnen. Als Apple voor zijn TV+ evenveel klanten kan aantrekken als voor Apple Music, dan levert dat een omzet van $ 7 miljard. Apple Music heeft 56 miljoen gebruikers. Dat is minder dan de teruglopende inkomsten uit de iPhone in het 4de kwartaal van 2018. Netflix telt 150 miljoen abonnees. Een dergelijk aantal zou Apple dan $ 18 miljard opleveren ofwel ongeveer 7% van de totale omzet over 2018. Dat is simpelweg niet voldoende om de teruggang in mobile devices te compenseren. Er zal met andere woorden komende jaren nog zwaar in Apple+ geïnvesteerd moeten worden, maar ook in nieuwe digitale diensten om het ecosysteem verder te versterken en uit te bouwen. Door zoveel mogelijk aantrekkelijke digitale diensten aan te bieden via de iPhone hoopt Apple uiteraard de verkoop van de smartphone op peil te houden. De linkerhand wast de rechterhand en omgekeerd.

Cor Wijtvliet

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.