Grote winnaars van de oliecrash

Als de olieprijzen op het huidige niveau blijven, dan kan 2015 voor de luchtvaartsector een heel mooi jaar worden. Volgens de International Air Transport Association zal de kerosine rekening gaan dalen van $ 204 miljard in 2014 naar $  192 miljard in 2015. Die lagere energierekening zal de basis vormen voor een winstexplosie in het komende jaar. In tegenstelling tot de periode 2008 – 2009 heeft de sector minder last van veel lege stoelen. Daardoor hoeven maatschappijen minder te werken met kortingen om voldoende reizigers en vracht aan te trekken. Daar komt nog bij, dat veel maatschappijen er weinig voor voelen om de toeslagen voor hoge energiekosten op te heffen. Naar eigen zeggen is het nog veel te vroeg om te constateren, dat de olieprijs definitief laag blijft. Door al deze positieve factoren zal de sector in 2015 de winst zien oplopen naar $ 25 miljard.

Toch zal niet elke regio evenzeer profiteren van deze winstexplosie. Amerikaanse maatschappijen hebben sinds 2008 snoeihard in de kostenstructuur ingegrepen en zijn allianties aangegaan of zijn gefuseerd. Het resultaat is een sector die zelfs bij prijzen van $ 100 en meer winstgevend is. Het ligt voor de hand, dat voor bedrijven als American Airlines, Delta Airlines en Southwest Airlines de lagere olieprijs onmiddellijk gevolgen heeft voor de winst! Ook de beleggers zal profiteren van de winstgroei. Het ziet er naar uit, dat beleggers hiervan gaan profiteren in de vorm van een hogere dividenduitkering en uitgebreide programma’s voor inkoop van eigen aandelen. Die programma’s dragen bij aan een verhoging van de winst per aandeel.

Voor maatschappijen in Azië en Europa is de directe winst veel minder duidelijk. Olie wordt in dollars afgerekend. De dollar is sterk in waarde gestegen ten opzicht van de euro, de Japanse yen en andere valuta’s van Opkomende Markten. Die dure dollar eet een deel van de winst van de lagere olieprijs op. Daarnaast zijn de marktverhoudingen in Europa nog steeds verstoord. Zwakke broeders als het Portugese TAP, het Poolse LOT en Alitalia hadden allang van het toneel verdwenen moeten zijn. Hun aanwezigheid vertroebelt de heldere blik op vraag en aanbod en dat maakt het extra moeilijk voor in wezen gezondere bedrijven alsAir France-KLM en Lufthansa. De gedaalde olieprijs zal ervoor zorgen, dat de zwakke broeders letterlijk en figuurlijk langer in de lucht zullen blijven en daarmee potentieel weghalen bij de gevestigde orde. Het is bovendien nog maar de vraag of die gevestigde orde de harde lessen sinds 2008 ter harte blijven nemen of dat ze in hun oude fouten gaan vervallen. Dat zou kunnen beteken, dat ze weer tegen elkaar gaan opbieden om de reiziger te lokken in plaats van hun capaciteit aan de vraag aan te passen.


De echte winnaars in Europa zullen waarschijnlijk opnieuw de low cost carriers (LWC) zijn als Ryanair en Easyjet. Die hebben bewezen ook in economisch moeilijke tijden te kunnen groeien en marktaandeel te kunnen afsnoepen van de gevestigde orde. Zij zullen dus ten volle profijt trekken van de voordelen van de lagere olieprijzen!

Gratis nieuwsbrief

Rendabel Beleggen biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.