Google jaagt beleggers schrik aan met verhoging van de investeringen
- Advertentie-inkomsten stijgen met 11%, Google Cloud met 30%
- Verhoging kapitaaluitgaven naar $75 miljard, zonder toelichting op terugverdientijd
- Open source AI-modellen zaaien twijfel over meerwaarde Gemini
Investering van $75 miljard zonder omzetverwachting uit te spreken
Het is de toon die de muziek maakt. Dat spreekwoord was gisterenavond zeker ook van toepassing bij de cijferpresentatie van Alphabet, het moederbedrijf van Google. Vorige week maakte Tesla-baas Elon Musk beleggers enthousiast door te spreken over een “episch 2026” en “belachelijk goed 2027”, zonder dat te onderbouwen met concrete cijfers. Eergisteren wist de bestuursvoorzitter van Palantir, Alex Karp, zijn achterban te bekoren door te spreken over “een ongebreidelde groei in AI”, waarop een koersstijging van 24% volgde. De bescheiden voorman van Alphabet, Sundar Pichai, daarentegen zaaide twijfel door de toch al hoge investeringen in AI harder dan verwacht te laten stijgen naar $75 miljard, zonder te laten zien hoe die gaan worden terugverdiend. Zijn aandeel kreeg daardoor in de nabeurshandel een daling van 7% te verwerken.
Kernactiviteiten presteren uitstekend
Vergelijkbaar met de cijfers van Meta vorige week stegen bij Google de inkomsten uit advertenties met 11% in het vierde kwartaal van 2024. Zowel bij Search (de zoekmachine) als YouTube werden goede resultaten geboekt. Ondanks de toenemende concurrentie is er geen indicatie dat Google bij deze kernactiviteiten marktaandeel aan het verliezen is.
Twijfel over toekomstige groei van de clouddivisie
De cloud-divisie, slechts 12% van het totale omzet, groeide met 30% een stuk harder. Een mooi getal, maar de groei ligt daarmee lager dan de 35% in het vorige kwartaal en lager dan de 31% van Microsoft, samen met Amazon de door Google te kloppen concurrent. In de felle AI-wedstrijd vertelde Google er in 2025 nog eens voor $75 miljard aan kapitaaluitgaven tegenaan te gooien, veel meer dan de $58 miljard die werd verwacht. Dat baart beleggers zorgen op een manier die eerder werd gezien bij bijvoorbeeld Meta in 2022 (investeringen in de metaverse) en Adyen in 2023 (investeringen in extra personeel): investeren zonder duidelijk te maken hoe daar op korte termijn voldoende opbrengsten tegenover zullen staan. Daarbij speelt de recente lancering van het AI-model van DeepSeek zeker een rol. Dat model is namelijk gratis te gebruiken, terwijl voor Google Gemini betaald moet worden.
Hoe sterk zijn de onbetaalde AI-alternatieven zoals DeepSeek en Meta?
Nu de cijfers van Google bekend zijn, kijkt de markt reikhalzend uit naar de resultaten van Amazon op donderdag. Weet de marktleider op het gebied van clouddiensten marktaandeel af te snoepen bij Microsoft en Google of dient rekening te worden gehouden met lagere groei in het algemeen? En zijn de geplande uitgaven in de sector voor 2025 dan niet te hoog? Dit jaar zal ook moeten blijken of de betaalde AI-modellen van ChatGPT en Google voldoende meerwaarde leveren ten opzichte van onbetaalde (open source) alternatieven van bijvoorbeeld Meta, DeepSeek en Alibaba. Zoals zo vaak in een gold rush zijn het de bedrijven die gereedschap aanleveren de winnaars op korte termijn. Het aandeel van chipdesigner Broadcom, een hofleverancier van Google, steeg gisteren in de nabeurshandel met 4% door de verhoging van het investeringsbudget naar $75 miljard. Ook voor beleggers in NVIDIA gaf het enige geruststelling.
Quantumchip Willow en robotaxi Waymo zijn veelbelovend, maar dragen nog niet bij
Naast de kernactiviteiten van Google heeft Alphabet heeft met quantumcomputerchip Willow en robotaxibedrijf Waymo potentiële groeibriljanten in bezit, maar spreekt daar met realisme over. De grootschalige commercialisatie van Willow laat naar verwachting nog zeker drie tot vijf jaar op zich wachten. Na Los Angelos, San Francisco en Phoenix breidt Waymo dit jaar uit in tien nieuwe steden, waaronder Austin en Tokyo, maar winstgevendheid is nog ver weg. Als Pichai had gesproken over “epische en ongebreidelde groei”, of beter nog concrete omzetverwachtingen voor het hele bedrijf had gegeven, dan was de koersreactie waarschijnlijk anders geweest.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden