Geen windeieren voor Naspers

Heeft Zuid-Afrika haar glans verloren? Vorig jaar werd het land, als grootste economie van het Afrikaanse continent, qua grootte van het BBP ingehaald door Nigeria. De Zuid-Afrikaanse economie had door haar grote afhankelijkheid van de mijnbouw veel last van de lage grondstoffenprijzen. Mede hierdoor zag men de economische groei afbrokkelen.

Ook de Zuid-Afrikaanse rand had het zwaar. Door de renteverhoging afgelopen december in de Verenigde Staten en de zorgen over economische groei van de BRIC’s daalden veel van de opkomende munten in waarde, waaronder ook de rand. Over heel 2015 verloor de munt ongeveer twintig procent van haar waarde ten opzichte van de euro. Ten opzichte van de dollar was het beeld nog minder florissant. Politieke strubbelingen droegen evenmin bij aan de feestvreugde wat betreft de munt, de beurzen en het vertrouwen in de lokale economie.

Met al het pessimisme was het voor beleggers erg moeilijk om positief te blijven over de Zuid-Afrikaanse aandelenmarkt. De leidende index op de beurs van Johannesburg steeg in 2015 gemeten in de eigen valuta ongeveer twee procent. Het nieuwe jaar begon ook op de Zuid-Afrikaanse beurs met veel beweging. Nog steeds zijn er uitblinkers die het, ondanks het geweld op korte termijn, op de lange termijn beter kunnen doen dan de markt. Eén daarvan is internet- en media multinational Naspers.

De geschiedenis van Naspers gaat precies honderd jaar terug, toen in Zuid-Afrika de Nasionale Pers werd opgericht; een uitgeverij van kranten en tijdschriften. Na uitbreidingen in Tv-kanalen en andere media werd de naam in 1998 omgedoopt tot Naspers. Met een marktwaarde van omgerekend 50 miljard euro is Naspers momenteel het grootste bedrijf in Afrika en het zevende grootste internetbedrijf ter wereld.

Onder beleggers wordt Naspers ook wel ‘de beste vermogensbeheerder in de media- en technologiesector’ genoemd. Dit komt omdat het bedrijf de afgelopen twintig jaar enorm veel geïnvesteerd heeft in diverse bedrijven in veelal ‘opkomende’ landen. Deze investeringen hebben Naspers geen windeieren hebben gelegd.

Naspers is vooral bekend van haar belang in de Chinese IT-gigant Tencent. In 2001 telde de onderneming een bedrag van 32 miljoen dollar neer voor een belang van 46,5 procent. Inmiddels is dit door de beursgang van Tencent verkleind tot ongeveer 33,5 procent. De waarde daarvan is gestegen naar 61 miljard dollar. De recente beweging op de Chinese markt is voor Naspers geen reden om afscheid te nemen van haar belang; ze ziet de koopkracht van de Chinese consumenten nog steeds verbeteren en denkt daar in de toekomst de vruchten van te kunnen blijven plukken.

De andere belangen van Naspers zijn zeer verspreid over de wereld. Naast China richt Naspers zich op Rusland. Het bedrijf heeft een belang van 29 procent in het grootste social media netwerk van het land genaamd Mail.ru. Daarbovenop deelt Naspers voor 68 procent mee in de winsten van Avito, dat met 30 miljoen gebruikers de grootste e-commerce website van Rusland is. Deze strategische investeringen voor de lange termijn hebben maar weinig bedrijven durven doen.

India is ook niet aan Naspers’ aandacht ontsnapt. Met een belang van 18,3 procent in Flipkart, de grootste concurrent van het Indiase Snapdeal, heeft Naspers een stevige vinger in de pap als het gaat om online shoppen in India. In het Midden-Oosten heeft Naspers vergelijkbare, maar kleinere investeringen gedaan en in Brazilië verwacht men veel van de investeringen in iFood.

Naast al deze belangen in andere bedrijven heeft Naspers ook haar eigen activiteiten. Zo is Naspers de grootste aanbieder van betaal TV (DStv) en video on demand (Showmax) in Afrika. De klantenbasis is sterk en loyaal. Het bedrijf richt zich voor de toekomst dan ook vooral op uitbreiding hiervan, onder andere door de Internet infrastructuur op het continent te verbeteren. Hiermee gaat Naspers de concurrentie aan met Netflix, dat pas sinds kort naar Zuid-Afrika is uitgebreid.

Naspers kan profiteren van een aantal factoren. Eén van de grootste voordelen voor Naspers moet komen van rust in de opkomende economieën. Een verdere groei van de belangrijkste markten zal de toekomstige resultaten doen versnellen. Door een stijging van bijvoorbeeld de Russische roebel kunnen de belangen in Russische activa aanzienlijk meer opleveren.

Naspers is met een verwachte koerswinstverhouding van ruim 47 niet goedkoop. Maar dit ligt grotendeels ook aan de sector waar het bedrijf actief in is en de marktwaarde van het belang in Tencent. De potentiële groei van het bedrijf is enorm; voor de komende twee jaar rekent men op een meer dan verdubbeling van de winst. Als men dan kijkt naar de waardering van Naspers op basis van de toekomstig verwachte winsten dan daalt de koerswinstverhouding voor volgend jaar naar 30 en het jaar daarna naar 21.

Aandelen van Naspers staan genoteerd aan de Johannesburg Stock Exchange en worden verhandeld in Zuid-Afrikaanse rand. Dat betekent dat Europese beleggers, naast de stijging van de koers van Naspers zelf, een (groot) voordeel kunnen behalen als de Zuid-Afrikaanse rand weet te herstellen.

Beleggen in de opkomende landen lastig? Naspers lijkt investeerders geen windeieren te bezorgen.

Auteur noch cliënten van Fintessa hebben positie in het aandeel Naspers. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.