Ik heb persoonlijk heb niets met gamen. Daar ligt niemand wakker van. Gamen is anno 2022 de favoriete vorm van entertainment in deze wereld, groter en belangrijker dan film, muziek of TV.
Als de voortekenen niet bedriegen, dan zal het financieel gewicht van gamen alleen nog maar toenemen. Daarbij zijn twee ontwikkelingen van belang. De eerste is de populariteit van de 5G-telefoon. Daardoor kunnen spelers ongehinderd en zonder vormen van vertraging rondhuppelen in hun virtuele wereld. De tweede is de groei van het aantal games dat niet meer gebonden is aan een specifieke console. Cross-platform gaming zal zorgen voor meer omzet dankzij digitale verkopen en in-game advertenties en aankopen.
De laatste ontwikkeling is dan ook een belangrijk argument geweest voor Microsoft om Activision Blizzard over te nemen. In het nieuwe model kunnen spelers via meerdere devices met gamen beginnen dankzij een cloud-based abonnement.
De komst van 5G maakt dat de belangstelling voor zogeheten mobile gaming leaders groeit. Dat is zeker het geval voor namen als Takes Two en Electronic Arts. Die hebben hun koers zien dalen door te late releases van nieuwe games en een tegenvallende guidance voor 2022.
Ze lijken dus een koopje. Dat lijken ze zeker voor opportunistische bedrijven die op zoek zijn naar content dat mogelijk kan dienen als bron van inkomsten in het metaverse. Het zou zomaar kunnen dat een bedrijf als Sony niet achter wil blijven bij grote concurrent Microsoft.
In dit nog prille jaar bedragen M&A-activiteiten in gaming al bijna een bedrag van $ 200 miljard. You ain’t seen nothing yet! Gaming, maar vooral het metaverse gaan komende jaren alle records breken als het om investeringen en overnames gaat! Een bedrijf als Facebook gaat de rest van dit decennium jaarlijks $ 10 miljard investeren in het metaverse en alles wat ermee samenhangt.