Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Facebook is, zoals ons allen wel bekend, een online sociaal mediabedrijf. Het bestaat niet alleen uit Facebook, maar eveneens uit een aantal andere social media platforms, waaronder Instagram en WhatsApp. Maar ook virtual reality (VR) apparatuur, live video, data-analytics en in-apps voor het doen van aankopen behoren tot het arsenaal van deze social media gigant. Facebook bouwt haar eigen ecosysteem gericht op innovaties voor de gebruiker en opbrengsten voor zakelijke klanten die graag gezien worden op de platforms.

Instagram, dat in 2012 werd overgenomen, is vooral populair onder jongeren. Bij Instagram ligt de focus op beeldmateriaal; het delen van foto’s en video’s. De eerste jaren was het nog moeilijk te zien wat Instagram precies zou toevoegen voor Facebook, behalve het incuberen van een voormalige concurrent. Tegenwoordig komen de synergie-effecten steeds duidelijker naar voren. In de Verenigde Staten zijn Facebook en Instagram samen namelijk goed voor elke één op de vijf minuten van het mobiele internetgebruik. Facebook heeft daarmee tevens een sterke propositie in handen voor bedrijven die online willen adverteren.

Door de diversificatie van de activiteiten biedt Facebook voor de toekomst een enorm groeipotentieel. Men is niet meer alleen afhankelijk van het aantal (nieuwe) leden van het Facebook platform. Met de groei van Instagram stijgen de advertentie-inkomsten voor het bedrijf als geheel. Kannibalisatie probeert men uit te drijven; via Facebook for Business kan men advertenties en interacties op beide platforms managen.

Van WhatsApp zijn verwachtingen eveneens hooggespannen. Hoewel de mobiele berichtendienst (nog) geen grote winstaanjager is, moet dat op korte termijn wel mogelijk zijn, bijvoorbeeld in de vorm van gesponsorde berichten. Hoe dat precies vorm zou moeten krijgen staat nog open, aangezien ten tijde van de overname beloofd is dat WhatsApp reclamevrij zou blijven.

Recent organiseerde Facebook een conferentie voor ontwikkelaars. Tijdens dit evenement introduceerde Facebook niet alleen nieuwe tools en producten, maar bracht het ook officieel haar tienjarige visie naar buiten. Virtual Realty, connectiviteit en kunstmatige intelligentie zullen de speerpunten zijn. Live video’s en meer mogelijkheden met Messenger (chatrobots) zijn zaken die we al op kortere termijn kunnen zien. Mark Zuckerberg weet heel goed welke kant hij met zijn bedrijf op wil! Onlangs kondigde hij aan voortaan eveneens C-aandelen uit te geven; aandelen zonder stemrecht die bijvoorbeeld geëmitteerd kunnen worden als extra incentive voor personeel.

De toekomstvisie van Facebook biedt beleggers kansen. Het feit dat het platform Facebook niet langer de enige bron van inkomsten en groei is, is een sterk punt. Er moet mede gekeken worden naar de advertentie-inkomsten via Instagram en videoberichten, omdat deze media een steeds groter budget toegewezen krijgen. Bij publicatie van de beter dan verwachte cijfers waren het deze twee posten die voor de records zorgden. Op een kwartaalomzet van bijna 5,5 miljard dollar werd een nettowinst van ongeveer 1,5 miljard dollar gerealiseerd.

De verwachting is dat de innovaties die Facebook doorvoert een steeds grotere gebruikersloyaliteit opleveren. De virtual reality bril lijkt nu nog een ver-van-ons-bed show, maar door de samenwerking met Samsung kan het snel werkelijkheid worden. Live video zal in de nabije toekomst het televisie kijken steeds meer vervangen. Facebook realiseert zich dat terdege en probeert door hierop in te spelen gebruikers aan zich te binden.

Zoals voor iedere onderneming geldt, liggen er ook voor Facebook bedreigingen op de loer. Het grootste gevaar is de concurrentie van andere online adverteerders, zoals Google +, Snapchat en Twitter, maar ook van mogelijke nieuwkomers. Facebook staat echter niet stil en aarzelt niet om succesvolle nieuwkomers over te nemen en op te nemen in haar ecosysteem. Met Instagram en WhatsApp is dit al gedaan.

In onze ogen wegen de kansen veel zwaarder dan de bedreigingen. Facebook is niet goedkoop, maar een koerswinstverhouding op basis van de verwachte winst van 2016 van 34,5 ook niet overdreven duur. Door de verwachte omzetgroei daalt de koerswinstverhouding volgend jaar naar 26,4. Hoewel er 6,5 miljard cash op de bank staat en de onderneming voor 14 miljard aan beleggingen heeft, betaalt Facebook geen dividend. Daar stap ik met alle gemak overheen, zolang Facebook goed gericht haar omzet kan laten groeien en de juiste overnames doet.

Auteur heeft privé geen positie (maar wel bijna 5.000 vrienden op Facebook ;-)), cliënten van Fintessa hebben het aandeel Facebook in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *