Donderdag 11 april was het eindelijk zover. Tijdens de zogeheten Investors Day gaf Disney tekst en uitleg over zijn plannen met zijn nieuwste initiatief Disney+, de streaming video dienstverlener. Ceo Bob Iger wond er geen doekjes om. Disney+ moet de concurrentie met Netflix aangaan en is bereid daarvoor diep in de portemonnee te tasten. Alleen al in 2020 investeert het bedrijf $ 1 miljard voor de productie van shows die de fans van zijn verschillende dochters als Star Wars en Marvel moeten overhalen om een abonnement op Disney+ te nemen.
De hoogte van het abonnement is al de eerste aanwijzing dat Disney bereid is ver te gaan om een stevige voet tussen de deur te krijgen op de markt voor streaming video. Een abonnement gaat in de VS $ 6,99 per maand kosten. Wie een abonnement voor een jaar afsluit betaalt dan $ 6 per maand. Vergelijk dat eens met de $ 13 die Netflix standaard vraagt voor een maandabonnement. Voor dat geld mag de abonnee veel verwachten van Disney. Hij of zij mag zich verheugen op de immense bibliotheek die Disney in de loop van de decennia heeft opgebouwd, maar ook op de bibliotheek van het recent overgenomen Fox.
Daarnaast zal Disney+ 25 series en 9 nieuwe lange producties aanbieden vanaf de startdatum van 2 november. In het eerste volle jaar zal dat aantal oplopen tot 25. Disney denkt die claim gemakkelijk te kunnen waarmaken. Het kan immers putten uit de diverse productiemaatschappijen zoals Marvel, National Geographic, lucasfilm of Star Wars. Om het aanbod nog aantrekkelijker te maken, wordt overwogen het aanbod van Disney+ ook nog te bundelen met dat van onlinesportkanaal ESPN+ en Hulu. Ook verzekert Disney de abonnee dat hij niet met reclames lastiggevallen gaat worden.
De eerste reactie van beleggers was positief. Het oordeel was dat Disney veel steviger uit de startblokken gaat komen dan eerder verwacht. Het aanbod is groter en gevarieerder en de prijs is zonder meer aantrekkelijk. Analisten denken dan ook dat de doelstelling om in 2024 minimaal 60 miljoen abonnees te hebben zonder meer haalbaar is. De analisten van Goldman Sachs verhoogden na het horen van de plannen het koersdoel van Disney naar $143.
Toch is het op voorhand geen gelopen race. Niet alleen Disney heeft plannen om meer dan een graantje mee te pikken uit de markt die Netflix heeft gecreëerd. De markt voor video streaming is nog een heuse groeimarkt met naar verwachting 1,2 miljard abonnees in 2020. Ter vergelijking in 2010 keken pakweg 20 miljoen mensen naar streaming video. Disney is niet het enige traditionele mediabedrijf dat met een begerig oog naar deze relatief jonge markt kijkt. Ook AT&T/Time Warner hebben vergevorderde plannen, evenals NBC Universal. En wat te denken van Amazon en Apple en niet te vergeten Netflix. Dit laatste bedrijf heeft nu al een zeer solide abonneebasis van 139 miljoen. Netflix geniet daarmee onmiskenbaar het first mover voordeel. Bovendien heeft het een digitaal platform dat dankzij opgedane ervaringen geheel beantwoordt aan de eisen en verlangen van het digitale publiek. De ervaring leert dat een gemiddelde abonnee een abonnement op drie streaming-video aanbieders heeft. Er zullen dus winnaars en verliezers zijn op deze nieuwe markt. Op het eerste gezicht lijken Netflix (first mover) en Disney (aanbod) de grote kanshebbers!
De grote uitdaging voor Disney en andere traditionele partijen is of ze zich kunnen omvormen naar een technologiebedrijf. Het is een terechte zorg, dat dit wel eens mis kan gaan. Los daarvan is het natuurlijk een heel dure onderneming en dat weet Disney zelf ook. Het denkt ergens in 2024 winstgevend te worden.
Cor Wijtvliet