Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Deutsche Post is gemeten naar omzet ’s werelds grootste logistieke dienstverlener. Bestuursvoorzitter Frank Appel heeft recent de ambitie uitgesproken met DHL op het gebied van logistieke diensten voor de e-commerce sector wereldwijd marktleider te willen worden. In Duitsland bekleedt Deutsche Post al heel duidelijk de nummer één positie. Deutsche Post wil in Europa verder organisch groeien maar sluit kleinere overnames niet uit.

Onlangs werd bekend dat het bedrijf de pakjesbezorging gaat onderbrengen in DHL Parcel. De reden hiervoor is de sterke groei in het aantal en volume van de bestellingen via internet. Zo werd op het E-commerce summit in Barcelona gepubliceerd dat de Europese onlineverkoop vorig jaar met 16,3 procent is gestegen. In ons eigen land blijkt dat ook steeds meer 65-plussers de ‘digitale koopgoot’ weten te vinden.

Het nieuwe DHL Parcel haalde naar eigen zeggen al enkele grote contracten binnen, waaronder het niet te versmaden Wehkamp.nl. Het bedrijf denkt in de toekomst flink meer werkgelegenheid te kunnen bieden. In de loop van het jaar start DHL Parcel met de eerste zogenaamde packstations; kluisjes waar consumenten hun pakje kunnen laten bezorgen of laten afhalen. Dat DHL zich nu sterk concentreert op de pakketservice naar consumenten heeft alles te maken met het succes van het Duitse DHL Paket, het snelst groeiende onderdeel binnen het bedrijf.

Over het afgelopen eerste kwartaal van 2014 groeide de omzet met 1 procent en nam de winst met ruim 2 procent toe tot 726 miljoen euro. Dat was echter onvoldoende om beleggers tevreden te stellen. Analisten waren uitgegaan van een winst van 752 miljoen. De reden voor de tegenvallende resultaten was, uiteraard, de dure euro. Het aandeel daalde in reactie op deze publicatie van de kwartaalresultaten met ruim 5 procent naar 26 euro. Inmiddels staat de koers weer iets boven de 27 euro. Daarmee noteert het aandeel sinds de jaarwisseling op een kleine winst van 2 procent. De hoogste koers ooit werd met 28,43 euro overigens afgelopen april gerealiseerd.

Het post- en logistieke concern houdt echter vast aan de afgegeven prognose voor het hele jaar, een winst van 2,9 tot 3,1 miljard euro. Dat duidt op een groei van de winst van 8 procent. Overigens verwacht het bedrijf tot 2020 ieder jaar gemiddeld 8 procent te gaan groeien. De DHL-bedrijven zullen naar verwachting de grootste bijdrage aan de omzet- en winstgroei gaan leveren. Dat was ook zo in het eerste kwartaal van dit jaar.

Deutsche Post verwacht haar aandeel in de emerging markets uit te kunnen breiden van 22 procent naar 30 procent in 2020. Het aandeel wordt verhandeld op een koerswinstverhouding van 15 (trailing earnings) en heeft een dividendrendement van 3 procent.

De marktkapitalisatie is ruim 32 miljard euro. De grootste aandeelhouder is de Kreditanstalt für Wiederaufbau met ruim 21 procent. Morgan Stanley gaf recent een koopadvies en ziet Deutsche Post als één van de meest kansrijke Europese aandelen. Het aantrekkelijke dividend zal het aandeel nog een extra steuntje in de rug kunnen geven. Daarmee kan Deutsche Post niet alleen haar klanten, maar ook haar aandeelhouders leveren wat ze verwachten.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Deutsche Post in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *