NIO, Chinese maker van elektrische auto’s, zet al jaren alles op alles om door te breken, maar de competitie is moordend, vooral in China. NIO maakt auto’s voor het luxesegment, maar is vaak duurder dan concurrenten. Binnenkort debuteert het nieuwe merk ONVO, gericht op de het budgetsegment, maar met een vanafprijs van omgerekend €21.600 is ook dat geen game changer. Door de hevige prijscompetitie blijven de marges van NIO te klein, waardoor er ook in het afgelopen kwartaal weer honderden miljoenen euro’s verlies werd geleden. Met €6 miljard op de bank kan NIO nog wel een tijd vooruit, maar de tijd begint te dringen. Oprichter en CEO William Li snakt naar een doorbraak, in welke vorm dan ook. Op dit moment is moeilijk te zien waar die vandaan moet komen.
Het aandeel van de voormalige beurslieveling handelt op de beurs in New York. Vanaf de top op $62 in januari 2021 is het in een glijvlucht beland. In 2024 daalde het aandeel verder met 45% van $9 naar $5.
NIO rapporteerde vandaag cijfers over het eerste kwartaal van 2024:
- Aantal verkochte auto’s 30.000 ten opzichte van 23.500 een jaar geleden
- Eerste budgetauto ONVO (“On Voyage”) L60 neemt pre-orders aan
- Marge per auto 9,2%, gestegen vanaf 5,1% een jaar geleden, maar gedaald vanaf 11,9% in het vorige kwartaal
- Bruto winstmarge 4,9%, gestegen vanaf 1,5% een jaar geleden, maar gedaald vanaf 7,5% in het vorige kwartaal
- Verlies in het eerste kwartaal: €660 miljoen
- Geld op de bank op 31 maart 2024: €5,8 miljard
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden