Een nieuw comité is aangetreden in China. Deze nieuwe regering staat voor een andere opgave dan de vorige regering welke 10 jaar geleden aantrad. Toen was China de fabriekshal van de wereldwijde maakindustrie en daardoor exportland bij uitstek.
Inmiddels heeft de gemiddelde Chinees het een stuk beter gekregen en is de maakindustrie verhuisd naar de nieuwe lage lonenlanden. De nieuwe Chinese regering heeft nu te maken met Chinezen die het redelijk goed hebben en die willen consumeren. Luxegoederen zijn hierbij veelvuldig gevraagd, waaronder luxe auto’s. De Chinese verkoopcijfers van Audi, Porsche, BMW en Mercedes behaalden in 2012 dan ook recordniveaus.
Maar Daimler (met de merken Mercedes-Benz, Smart en (nu nog) Maybach) heeft niet alleen recordverkoopcijfers in China. Ook in de Verenigde Staten, waar de economie weer groeit, is vooral het merk Mercedes veel gevraagd. Het afgelopen jaar realiseerde het automobielconcern daar het hoogste aantal verkochte wagens ooit. Als een Amerikaan een goedkope auto wil, koopt hij een Japanner of een Koreaan. In het geval hij zich iets meer kan en/of wil permitteren en een goede auto wil van een hoge kwaliteit, koopt hij een BMW of een Mercedes. Een Amerikaanse auto wordt kwalitatief lager ingeschat, hoewel de pick-up truck van Ford de meest verkochte auto in de Verenigde Staten is.
Een derde continent tenslotte, Afrika en het Midden Oosten, kent voor Daimler ook stijgende verkopen. In het Midden Oosten was Mercedes altijd al veel gevraagd. De gemiddelde Afrikaan krijgt langzaamaan eveneens meer te besteden en wil graag als statussymbool een Mercedes. De verkopen van het Daimler-concern stijgen dus in meerdere regio’s op de wereld.
Volgens de Financial Times hebben de Chinezen interesse om deel te gaan nemen in het aandelenkapitaal van Daimler. Het Chinese investeringsfonds China Investment Cooperation (CIC) zou 4 á 10 procent van het uitstaande aandelenkapitaal van Daimler willen kopen. Dit vertegenwoordigt een marktwaarde van 1,8 á 4,5 miljard euro. CIC beheert totaal 115 miljard euro aan buitenlandse investeringen. Het bestuur van Daimler heeft al te kennen gegeven dat CIC met open armen ontvangen zal worden. Een zakenbank zou al in de arm genomen zijn. Daimler is op zoek naar lange termijninvesteerders. Afgelopen oktober nam het investeringsfonds van Abu Dhabi afscheid van haar belang in Daimler. Diverse partijen hebben grote belangen in Daimler, waaronder Deutsche Bank en de oliestaat Koeweit.
Wereldwijd verkocht Daimler in 2012 ruim 1,4 miljoen auto’s, een record, hiervan waren er 1,3 miljoen van het merk Mercedes-Benz. Dit record werd behaald ondanks de tegenvallende verkopen in Zuid Europa.
De verkooprecords zijn vooral behaald met de recordverkopen in de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten worden nu zelfs meer auto’s verkocht dan op de thuismarkt Duitsland. China groeide ook, maar slechts met 1,5 procent (de andere Duitse luxe automerken behaalden dubbele groeicijfers). Dit heeft te maken met het feit dat Daimler op het moment het Chinese distributienetwerk aan het reorganiseren is. Zodra het concern over enkele maanden hiermee klaar is, zal er een inhaalslag gemaakt kunnen worden wat betreft de operationele marge. Deze loopt nu nog achter bij die van concullega ’s BMW en Audi.
Bestuursvoorzitter Dieter Zetsche verwacht voor 2013 nog betere verkoopcijfers. Vooral in het hogere segment wordt het verkoopoffensief verder opgevoerd om de concurrentie met aan te kunnen blijven gaan nu eind dit jaar de laatste verlieslatende Maybach van de band zal afrollen. Met deze gunstige vooruitzichten verdient Daimler wat mij betreft een extra ster op de lijst van koopaanbevelingen.
Auteur heeft privé geen positie in Daimler, klanten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer