Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De wereldwijde cosmeticabranche groeit als geheel hard. Het lange termijn samengestelde jaarlijkse groeipercentage (afgekort CAGR) bedraagt tussen de 5 en 6 procent. De meeste groei komt momenteel uit Azië-Pacific, maar in de nabije toekomst zullen naar verwachting ook Afrika en Latijns-Amerika, en dan vooral Brazilië, steeds meer aan deze toename gaan bijdragen.

De invloed van China op de wereldwijde cosmeticamarkt is eveneens groot, niet in de laatste plaats omdat de vraag naar luxe goederen de afgelopen jaren daar groeiende is. Dit ondanks het onlangs ingezette soberheidsbeleid voor Chinese overheidsfunctionarissen en (familie van) partijbonzen.

Het cosmeticaconcern Nu Skin doet in deze regio dan ook goede zaken. In het eerste kwartaal stegen de verkopen in China, afgezet tegen dezelfde periode een jaar eerder, met maar liefst 77 procent. Nu Skin verkoopt niet alleen huidverzorgingsproducten, maar ook voedingssupplementen en dieetproducten. Die worden in de vorm van ‘direct sales’ aan de man en vrouw gebracht via ruim één miljoen verkopers.

Over heel 2013 werd een omzet gerealiseerd van 3,2 miljard dollar. Hiervan wordt bijna driekwart in Azië gegenereerd. China levert daar de grootste bijdrage aan. Nu Skin is opgericht in 1984 in Utah, Verenigde Staten. Al in 1991 opende de onderneming haar eerste verkooppunt in Hong Kong. In 1996 ging het bedrijf naar de beurs.

De koers van het aandeel heeft flink onder druk gestaan omdat diverse autoriteiten al een aantal keer onderzoek naar Nu Skin hebben gedaan op verdenking van misleidende handelspraktijken. Het business model van Nu Skin wordt namelijk veelal vergeleken met een piramidespel. Om eventuele verdere rechtsvervolging te voorkomen werd in de meeste gevallen een schikking getroffen.

Begin dit jaar vond er vanuit China eveneens een onderzoek plaats. Nadat de berichten hierover naar buiten kwamen halveerde de koers van het aandeel. Nu Skin staakte al haar marketing bijeenkomsten voor het werven van nieuwe verkopers. Nadat Nu Skin een boete van 540.000 dollar boete betaalde en de belofte deed haar personeel voortaan beter te informeren legden de Chinese autoriteiten het door hen ingestelde onderzoek terzijde. De koers van het aandeel heeft sinds die tijd echter slechts een bescheiden herstel laten zien.

Momenteel zijn de verwachtingen in de markt niet al te hoog. Zo is een groot aantal verkopers na het gedoe met de toezichthouders gestopt met de activiteiten. Er is nog niet bekend wat de verdere invloed zal zijn van de kortstondige rekruteringsstop in China op de langere termijn winsten of het imago van Nu Skin. Want, hoewel op 1 mei jongstleden de verkopen in China weer hervat konden worden, leidde het onderzoek vanzelfsprekend wel tot een verlaging van de verwachtingen van analisten.

Voorafgaand aan de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal was Nu Skin zelf eveneens voorzichtig. Dat bleek terecht. Hoewel de onderneming benadrukte dat de resultaten zich in lijn met de eigen verwachtingen ontwikkelden, dachten beleggers, getuige de koersdaling van 20 procent, daar duidelijk anders over. De winst per aandeel vooral negatief beïnvloed door een afschrijving van 50 miljoen dollar op de Chinese voorraden. Bestuursvoorzitter Hunt voegde hier echter direct aan toe dat Nu Skin in China inmiddels de belangrijkste indicatoren in China heeft zien stabiliseren. Een negatieve verrassing was verder dat de eerder gerapporteerde resultaten over het eerste kwartaal met een extra last van 29 miljoen dollar fors neerwaarts werden herzien.

De recente strubbelingen met de diverse autoriteiten maken het bedrijf vanzelfsprekend meer risicovol om in te beleggen. Wel ligt er een aantal nieuwe, veelbelovende producten op de plank. Zo is er een anti verouderings gezicht crème ontwikkeld die niet alleen revolutionair schijnt te zijn, maar waarop ook een hoge marge valt te behalen.

Met bijna 45 procent van de omzet uit China en driekwart uit heel Azië inclusief China kan Nu Skin na de recente koersdaling voor offensieve beleggers met een sterke maag en binnen een goed gespreide portefeuille wellicht een gokje waard zijn. Het aandeel is een echte Azië play met opwaarts potentieel, mits er achteraf niet meer negatieve verrassingen uit de hoge hoed komen die cosmetisch waren weggewerkt.

Auteur heeft privé geen positie in Nu Skin, cliënten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *