De resultaten van Tesla voor het tweede kwartaal van 2023 schetsen een gemengd beeld met stijgende verkopen, maar een lagere winstgevendheid. De bruto winstmarge daalde verder van 19,3% naar 18,2%. Hoewel dit cijfer werd ontvangen als een teleurstellend resultaat is de marge nog altijd indrukwekkend in vergelijking met de sector. Elon Musk gaf wederom aan dat zelfsturende auto’s in de toekomst moeten zorgen voor een hogere winstmarge.
De omzet steeg met 47% ten opzichte van vorig jaar en met 466.000 leveringen werd een recordniveau bereikt. De prijsverlagingen sinds het begin van het jaar lijken zich hiermee uit te betalen. Internationaal was de Tesla Model Y de best verkopende auto in de eerste helft van het jaar. Vanaf 2024 moet de lancering van nieuwe modellen zoals de Cybertruck steun geven aan verdere omzetgroei.
Europese concurrenten zoals Volkswagen worstelen niet alleen met de prijsverlagingen van Tesla, maar hebben ook moeite om elektrische auto’s aan de man te brengen in hun eigen thuismarkt. Chinese concurrenten zoals BYD hebben last van de almaar groeiende Westerse afkeer tegen China, waardoor hun mogelijke afzetmarkt kleiner lijkt dan die van Tesla.
Tegelijkertijd is Tesla zich meer en meer aan het ontwikkelen tot een bedrijf dat voorbij de eigen sector opereert. De recente supercharger deals en de integratie van artificial intelligence in zelfrijdende voertuigen laten zien dat ze op het gebied van verticale integratie ver voor liggen op de concurrentie. Een belangrijke troefkaart in een sector met moordende concurrentie is de ontwikkeling van eigen batterijen met de juiste materialen om zo de best presterende accu’s veilig te stellen.
De afdeling Energy Generation and Storage van Tesla noteerde in het tweede kwartaal een groei van 74%. Dit bedrijfsonderdeel heeft de potentie zich te ontwikkelen tot een nieuwe groeimotor van het bedrijf vergelijkbaar met bijvoorbeeld de rol die de cloud-divisie speelt bij Amazon. Voor beleggers is het van belang of Tesla in de komende maanden in staat blijkt de marges te stabiliseren en tegelijkertijd het productievolume op peil kan houden om de gewenste omzetgroei van 50% (zo’n 1,8 miljoen auto’s) tegen het einde van het jaar te realiseren.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden