De kloof tussen China en het Westen wordt met de dag groter. Bedrijven die zaken willen doen “aan de andere kant” worden daar de dupe van. De Chinese autofabrikant BYD behoort tot die groep. Het bedrijf produceerde deze week zijn zeven miljoenste auto en is Tesla in aantal inmiddels ruimschoots gepasseerd. De auto’s zijn van goede kwaliteit en BYD investeerde zelfs in eigen vrachtschepen om ze wereldwijd te verspreiden. Europa wil vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s op de weg zien, maar zoals het zich laat aanzien komen die niet uit China. BYD rijdt vol tegen een muur van protectionisme aan.
Jaarwinst +81%, maar aandacht gaat uit naar de prijzenoorlog
De jaarcijfers die BYD vandaag presenteerde waren voortreffelijk, maar eigenlijk bij bekendmaking al meteen een gepasseerd station. De omzet in 2023 nam toe met 42% ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op €77 miljard. De winst steeg zelfs met 81%, al was die met €3,8 miljard iets lager dan het bedrijf zelf eerder had aangegeven. Alle aandacht gaat echter uit naar de volgende stap die BYD heeft gezet in de prijzenoorlog. Gisteren maakte de automaker bekend het volledig elektrische model Seagull aan te bieden voor omgerekend minder dan $10.000,-. De goedkoopste elektrische auto in Europa kost meer dan het dubbele. Aanlokkelijk voor taxichauffeurs, autoverhuurbedrijven en consumenten met een klein budget, maar een doorn in het oog van politici die de werkgelegenheid willen beschermen.
De kloof tussen China en het Westen neemt toe
“We zijn het over veel dingen oneens”, zei demissionair premier Mark Rutte na een ontmoeting met de Chinese premier in Beijing vandaag. Het is tekenend voor de verhoudingen. Op het gebied van elektrische auto’s stelde de EU in september een onderzoek in naar oneerlijke Chinese staatssteun. In januari ging een delegatie op bezoek bij BYD, Geely en SAIC. De eerste bevindingen worden voor de zomer verwacht, de conclusie vier maanden later. Ondertussen gooide presidentskandidaat Trump olie op het vuur door te schermen met importheffingen van 100% voor alle Chinese auto’s. In de diplomatieke gesprekken lijkt de Chinezen er niet alles aan gelegen om het negatieve sentiment te keren.
Ook China prefereert lokale waar
Omgekeerd wordt ook in China anti-Westers handelen aangemoedigd. De Chinese belangen in Amerikaanse staatsobligaties zijn in twee jaar tijd met 30% teruggebracht. Huawei aast met een lokaal ontwikkeld software-besturingssysteem op de iPhone-omzet van Apple. De Chinese overheid maakt voortaan gebruik van lokaal geproduceerde chips in plaats van inkopen te doen bij Intel en AMD. Op de automarkt staat buitenlandse partijen het water aan de lippen door de toegenomen prijsdruk.
Beleggers stappen niet in bij BYD
In het verlengde van deze ontwikkelingen is er voor beleggers in China weinig eer te behalen. Chinese aandelen zijn inmiddels spotgoedkoop en de buitenlandse investeringen in China bevinden zich op het laagste punt van de afgelopen dertig (!) jaar. BYD is een uitstekende automaker en op dit moment misschien wel de enige die Tesla structureel kan overtreffen, maar het is Chinees. Normaal gesproken is de aankondiging van een samenwerking met NVIDIA een garantie voor een koersstijging van enkele procenten, maar niet in het geval van BYD. Daar bovenop komt dat de prijzenslag ook bij BYD dit jaar een hap bij de marges zal nemen. Zolang er geen kentering optreedt in de relatie tussen China en het Westen blijven Chinese aandelen een investering met hoog risico.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden