Voor wie al had gehoord dat BYD in het eerste half jaar van 2023 meer dan 1,25 miljoen nieuwe elektrische auto’s wist te verkopen, was de verdriedubbeling van de winst die gisteren werd gepubliceerd geen verrassing. De autofabrikant boekt voornamelijk resultaten als heer en meester op de eigen Chinese thuismarkt. Voor wereldwijde erkenning is een internationale doorbraak nodig, bijvoorbeeld in Europa.
Verdriedubbeling van de winst
BYD zag zowel de verkoopaantallen van plug-in hybride modellen als van 100% elektrische auto’s in het eerste half jaar stijgen met ongeveer 100% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Door prijscompetitie steeg de omzet met 72%. Door schaalvoordelen bleef de operationele winstmarge gelijk op het peil van 18%, vergelijkbaar met Tesla. De winst verdriedubbelde in de eerste zes maanden tot $1,5 miljard.
Voor het eerst in de top 10
Voor wat betreft het totale aantal verkochte auto’s vindt BYD zichzelf nu voor het eerst terug in de wereldwijde top 10, ten koste van de gerenommeerde merken Mercedes en BMW. Voorwaar geen slechte prestatie, maar die komt bijna geheel op het conto van het succes op de eigen Chinese thuismarkt. In geen enkele andere regio ter wereld is de adoptie van elektrische auto’s zo groot als in China, sterk geholpen door het ondersteunde beleid van de overheid. De volgende wens op het lijstje van CEO Wang Chuanfu is een internationale doorbraak, die moet leiden tot internationale erkenning.
Nog geen vaste voet op internationale grond
In twintig jaar tijd is China uitgegroeid tot ‘fabriek van de wereld’. Vaak echter waren de verkochte producten groot in aantal, maar bleef de kwaliteit ondermaats. Met elektrische auto’s hoopt China dit patroon voor eens en altijd te doorbreken. Uit testen blijkt dat de elektrische auto’s in kwaliteit niet onder doen voor internationale concurrenten. Alleen wil het met de verkoopaantallen in het buitenland nog niet zo vlotten. BYD boekte kleine successen in Azië, Australië en Zuid-Amerika, maar krijgt nog geen vaste voet aan de grond in de Verenigde Staten en Europa. Volgens de verkoopcijfers van de Bovag bijvoorbeeld werden er in de eerste zeven maanden van het jaar slechts 635 BYD’s op kenteken gezet. Dus is het tijd voor een push.
Chinese autofabrikanten op de Autosalon in München
Op de jaarlijkse, toonaangevende Autosalon in München, die dit jaar wordt gehouden van 5 tot 10 september, zijn Chinese merken opvallend sterk vertegenwoordigd. Niet alleen BYD, maar ook MG Motor, Xpeng, Leapmotor, Seres en Dongfeng geven acte de présence in de stands naast Volkswagen, BMW en Mercedes.
Gaat de Europese consument overstag voor het Chinese aanbod? Dat is de grote vraag. Enerzijds is de Europese autokoper nog steeds erg gevoelig voor het imago dat zijn of haar auto uitstraalt en terughoudend om auto’s te kopen die afwijken van wat ze gewend zijn. Anderzijds is China in staat om veel verschillende, betaalbare elektrische modellen van uitstekende kwaliteit op de markt te brengen.
BYD voor beleggers
De aandelen van vernieuwde autofabrikanten blijven bij beleggers bovenmatig in de belangstelling staan. Vriend en vijand werden verrast door de enorme koerssprong die aandelen van de Vietnamese aanbieder VinFast maakten in de twee weken na de beursgang in New York. Waar dat toe gaat leiden zal ook nog moeten blijken.
Bij de gevestigde orde staat Tesla nog steeds op eenzame hoogte qua beurswaarde, voornamelijk door de belofte van de toekomstige zelfrijdende auto’s die de winstmarge moeten laten exploderen. Extra opvallend is dat een woordvoerder van BYD tijdens de Shanghai Auto Show in april nog aangaf de zelfrijdende auto voorlopig niet op de weg te zien komen. BYD zal daarom de focus hebben op het forceren van een internationale doorbraak in Europa, waarmee eindelijk wereldwijde erkenning kan worden verworven en waarmee het gapende gat met de beurswaarde van Tesla kan worden verkleind.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden