Donderdag 10 juli jl. vatte plotseling een vliegtuig van Ethiopian Airlines op het Britse vliegveld Heatrow vlam. Het toestel was een zogeheten Dreamliner787, het meest geavanceerde toestel van vliegtuigbouwer Boeing. Op 26 oktober 2011 vond de eerste commerciële vlucht plaats van Narita naar Hongkong door All Nippon Airways ANA. In 2012 wist Boeing tweemaal zoveel Dreamliners te leveren als door analisten was voorspeld. Critici waarschuwden toen al, dat het hoge tempo van oplevering ten koste kon gaan van de precisie bij de fabricage en de aandacht voor opstartproblemen.
Die critici hebben misschien meer gelijk gekregen dan hun lief is. De Dreamliner heeft in zijn nog jonge bestaan een lange reeks van gevaarlijke incidenten en ongelukken op zijn naam staan. Zoveel zelfs, dat de luchtvaartautoriteiten het toestel in januari van dit jaar aan de grond zetten en Boeing opdroegen de batterijen van het toestel aan een langdurig onderzoek te onderwerpen.
Aandeel
De Dreamliner mocht sinds mei van dit jaar weer de lucht in en nog geen twee maanden later is het weer zover. Zoals vermeld vattedDonderdag 10 juli jl. plotseling een vliegtuig van Ethiopian Airlines op het Britse vliegveld Heatrow vlam. Het was een Dreamliner 787van Boeing. Tot overmaat van ramp moest op diezelfde dag een Dreamliner 787 van Thomson Airways diezelfde dag tijdens een vlucht van Manchester naar Florida zijn koers verleggen en naar het Verenigd Koninkrijk terugkeren.
Figuur 1 Koersval Boeing
Key Statistics for BA
Current P/E Ratio (ttm) | 19.6857 |
Estimated P/E(12/2013) | 16.3123 |
Relative P/E vs. SPX | 1.2115 |
Earnings Per Share (USD) (ttm) | 5.3008 |
Est. EPS (USD) (12/2013) | 6.3970 |
Est. PEG Ratio | 1.4185 |
Market Cap (M USD) | 79,168.38 |
Shares Outstanding (M) | 758.68 |
30 Day Average Volume | 6,291,220 |
Price/Book (mrq) | 10.6096 |
Price/Sale (ttm) | 0.9795 |
Dividend Indicated Gross Yield | 1.86% |
Cash Dividend (USD) | 0.4850 |
Last Dividend | 08/07/2013 |
5 Year Dividend Growth | 4.28% |
Next Earnings Announcement | 07/24/2013 |
Geen wonder dat de koers van het aandeel die dag met 6% onderuit ging. De grote vraag, die domineert, is of de brand evenals in januari van dit jaar aan de haperende batterijen zijn gerelateerd. Als dat het geval is, dan kan dat Boeing duur komen te staan. Voor de vliegtuigbouwer is de Dreamliner 787 het vlaggenschip voor de komende 20 jaar. Er zijn tot nu toe 900 stuks van dit type toestel verkocht, maar er zijn er nog slechts 66 bij de klant afgeleverd. Als de batterijen opnieuw de oorzaak van de brand blijken te zijn, dan betekent dat Boeing opnieuw terug moet naar de tekentafel en het ontwerp opnieuw moet aanpassen en modeleren. Dat zal het productieproces ernstig verstoren, waardoor de achterstand in het afleveren van toestellen alleen maar zal groeien. Van uitstel kan uiteindelijk afstel komen of de leveringsvoorwaarden zullen moeten herzien worden en dat kan in de papieren gaan lopen. Aan een Dreamliner hangt een prijskaartje van $ 206,8 miljoen.
Plastic
Een eerste onderzoek uitgevoerd door the Air Accidents Investigation Branch heeft geen direct verband kunnen constateren tussen de brand en de batterijen. Dat is uiteraard een hele geruststelling, maar daarmee is alle gevaar nog niet geweken. Voor de bouw van dit toestel heeft Boeing enkele revolutionaire technologieën ontwikkeld. Zo is het toestel geheel van carbon gemaakt en maakt het gebruik van meer elektrische circuits dan welk type vliegtuig ook. Het heeft daarom de bijnaam the plastic plane. Die revolutionaire bouw moest er voor zorgen, dat het toestel minder lawaai maakt en minder energie nodig heeft. Mocht blijken dat de fout schuilt in een of meerdere van die technische circuits, dan is Boeing even ver van huis. Het bedrijf zou dan al die circuits opnieuw uitvoerig moeten gaan testen en waar nodig opnieuw gaan ontwerpen. Ook dat zou nadelig uitpakken voor het lopende productieproces en zou tot ernstige vertragingen kunnen leiden met alle financiële risico’s van dien. Een scenario, waarbij blijkt dat Boeing niet in staat is het door de brand beschadigde carbon te herstellen is evenmin een prettig vooruitzicht. Ook dat zal veel vragen en twijfels oproepen bij autoriteiten, vliegtuigmaatschappijen en beleggers.
Daar staat echter tegenover, dat alle dreamliners weer gewoon in de lucht zijn. De luchtvaartautoriteiten zien op basis van het eerste rapport geen reden om ze aan de grond te houden. Dat neemt niet weg, dat er twijfel zal blijven bestaan over de aard en ernst van de brand. Doorgaans houden beleggers niet van twijfel. Dan stemmen ze met hun voeten!
INVINCO
De wereld van vandaag wordt steeds gecompliceerder. Het wordt voor de doorsnee burger steeds moeilijker om ontwikkelingen en trends te duiden. INVINCO ziet het als een van haar taken haar cliënten te helpen om de wereld te blijven begrijpen.
Gratis nieuwsbrief
INVINCO biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Dit is een opinie van Invinco GmbH en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.
Als ik het verhaal mag geloven van Satilmis pak ik toch maar de fiets .
Boeing is anders toch wel een hele grote naam in de vliegtuig industrie .
Maar of de ,,landing ,, wordt ingezet valt nog te bezien ..komt weer op het patroon aan .
Mensen prettige vakantie ,en een goed weekend . van af woensdag even een regenjas en een paraplu meenemen .